Senast tagna bilden.. V

Sv: Senast tagna bilden.. V

Fick en gammal bild av min syster nyss som jag inte sett innan. På min första hund Malte som jag tog bort för snart 2år sen. Han var så fin!
72467_1635575298330_6726902_n_zps40e6949b.jpg

KL

Vissa människor tror på allvar att pudelnäsor och tassar alltid är korthåriga...

Här är oklippta tassar och klor, 3-4 veckor sedan sist fast då lämnade jag 3 mm päls får jag tillägga, nu är det 1 mm.

Till v klippt och till h oklippt

IMG_6556.jpg

Så nej man ska inte förringa pälsvården en pudel ( eller pälsras ) kräver då det växer som ogräs, överallt. Och har man då en hund som är kinkig med tassarna eller rent utav livrädd kan det ta längre tid klippa/raka 4 tassar än att raka hela kroppen med påföljande kramp av att hålla ett stadigt tag!

Nu när det är torr snö ute spelar längden ingen roll men annars drar den långhåriga tassen in en hel del sand ja.

Och har man då en hund som är kinkig med tassarna eller rent utav livrädd kan det ta längre tid klippa/raka 4 tassar än att raka hela kroppen med påföljande kramp av att hålla ett stadigt tag!

Klorna är klart att man ska hålla efter, men för hundens skull spelar tasshåret knappast nån roll. Om den får sund motion så slits det av sig självt.

Om den är rädd för trimmern så kan man, tex, träna!:idea:

Menar du en hund med vanlig päls nu? En pudel eller shi tzus päls växer så fort att det inte hinner slitas. 1,5 cm imånaden. Klart man ska träna ;) När min vovve kom till oss hade han svamp så tasspälsen var tvunget hållas kort men tassarna var ömma och han livrädd. Vi var två för att kunna raka pälsen och klippa klor. Idag kan jag göra det själv men han försöker slippa och vill gärna ta chansen rycka åt sig tassen vilket kan innebära risk för klipp i pulpa eller rispa huden med trimmern. Testat klicker träna osv men i längden har det bara varit snabbt gjort och klart som hjälpt. Inte trixa, muta och fixa och ha sig. Sedan kan jag hålla med om att den oklippta tassen var inte särskilt farligt lång men om snön smälter snart så vill jag inte ha den mängden ;) Det drar in så mycket mer smuts mellan lockarna än på vinthunden med rak päls.

Här är iallafall det färdiga resultatet. Lite skillnad i klolängd. De växer som ogräs på färskfoder och så det faktum att han skar upp en trampdyna och fick korta koppelpromenader i en vecka enbart på det.

IMG_6559-1.jpg

Senast ändrad:

Jadå, jag tog inte illa upp! Tycker också att han blir så himla söt med det vita i fejjan på vintern! :)

Fast det är ju lite utav en smaksak, det där med rakade tassar på en pudel. Jag tycker att dom ska ha det, men inte sjutton dör dom utav att ha längre päls på fötterna. Det kan gå veckor, ja t om någon månad eller mer utan att jag sätter trimmern i min pudel, och ja, då är näsa och tassar långhåriga. So what? Den enda som stör sig på det är matte, jag lovar!

Det finns ju en hel del raser som också har päls som växer, som inte har i rasstandarden att det ska vara kortkortklippt på nos och tassar, och inte far dom hundarna illa för det. ( t ex Lagotto)

Min storpudel kan inte ens, under vinterhalvåret vara jättekortklippt på fötterna, då skär han upp dom när han hoppar i snön, han har päls som på din efterbild konstant det halvåret, och mer när det behöver klippas.

2lc8woi.jpg

En runda i snön sen är det skönt att slappa framför kaminen. Det är hårt jobb att vara hund.:crazy:

Pälsmonster som inte klipps under vintern då det inte är utställningssäsong.

Otroligt längesen jag la upp någonting här, men nu sker det! Från senaste whippetträffen i helgen.

Fina_vanner.jpg

Bukehunden Cashmir i bästa gasellstil.
54691_1358787444.jpg

Mina pojkar.
35089_1358787518.jpg

Khaki försöker att göra hål i Cc's täcke. Misslyckades.
93294_1358787472.jpg

Hederswhippeten/vägbulan Aldo gör snökonster.
16475_1358787510.jpg

Hoppas det är okej att jag lånar o lägger upp denna bild också? Gillade den skarpt, för är ju faktiskt inte så ofta man ser min gammelman springa...eller ja, vad han nu gör på bilden :D

2013122181845648516258_sbig.jpg

*KL*

En glad Ipod-fis på vinterpromenad :) Vänner till mig lånade med honom på promenad under tiden jag jobbade, och det är dom som tagit bilden.

76364_10152119241701002_1974563882_n_zpsc6e36959.jpg

Hur gammal är Ipod? Han liknar vår Wachtel när han var ung, fast din har lite eldigare ögon! Hur fin som helst! :)

Han fyller 5 år i maj.
Jag tror att hon har något Instagram-filter på bilden, han har lite mer gula ögon egentligen :)

DSC_0435_zps116b5409.jpg

Tack så mycket! :laugh:

Ja självklart! Det var inte menat så! Vad jag menade skrev jag ju: att det finns människor som tror att pudlar föds med korthårig nos och tassar, på allvar :D Frågar vad det är för ras om de blivit lite långhåriga =) resten är upp till ägaren och jag vill inte ha för långt. Men han har ju mustasch nu ;)

hej-2.jpg

Liknande trådar

Övr. Hund Gamla tråden full :) tror siffrorna blev rätt? 😁
8 9 10
Svar
198
· Visningar
9 568
Senast: Tajger
·
Övr. Hund Jag är ganska ny på det här med aktiveringsleksaker, men funderar på att införskaffa några stycken lite "bättre". Hur vet jag vilka som...
Svar
9
· Visningar
710
Senast: MML
·
Övr. Hund Kort fråga. Går det bra att cykla med en liten hund (tänk 5kg eller nåt) som springer bredvid? Eller är det helt enkelt för farligt? :o...
Svar
16
· Visningar
758
Senast: Fetaost
·
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 909

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Höstföräldrar 2023
  • Kalla hamburgare
  • Västeråsträffstråden

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat