Sena missfall pga virus!

C

chrysler

Såg ni oxå nyheterna igår om att råttor, marsvin, smågnagare i allmänhet kan bära ett speciellt virus som forskarna tror, orsakar hälften av alla missfall från vecka 28??
Det är ju skrämmande!Jag som har 2 marsvin:crazy:
Älskar dem verkligen men idag flyttar de till en lägenhet i stan tills bebis fötts:eek:
Andra gravida som oxå har gnagare?Kan vara intressant att höra av alla läkare här hur stor risk de tror det är att drabbas av detta?Som de sa på nyheterna igår så kan uppåt 200 missfall/år orsakas av råttvirus, det är ju sånt man inte vet om djuren har heller.
 
Sv: Sena missfall pga virus!

Jag läste det där på aftonbladet. Tur att jag slipper oroa mig över det på ett långt tag framöver.. har ju hamstrar.. men stämmer det där var det nog klokt att flytta marsvinen tillsvidare!
 
Sv: Sena missfall pga virus!

Jag läste det där med, och här bor en liten hamster. Sambon ville omedelbart förflytta den, helst medelst nackvridning, men jag vill nog få veta lite mer innan man gör sig av med alla djur.


Detta larm gällde sork, möss, marsvin, hamster och råttor.


Iallafall ringde jag sjukvårdsupplysningen, som inte vet något alls, hamnade på infektion, som inte visste mer de, och hamnade till slut hos smittskyddet som skulle kolla upp det lite mer, och nu i eftermiddag ska smittskyddsläkaren ringa mig för att ge mig mer info om det här. Återkommer med rapport om vad han säger.
 
Sv: Sena missfall pga virus!

Nu har jag pratat med smittskyddsläkaren på USÖ och han är tydligen personlig vän till Bo Niklasson som är den forskare som fått fram de resultat vi läste om idag.


Han tyckte INTE att det finns någon anledning till att göra sig av med sina smådjur, inte enbart pga av den här rapporten iallafall. Däremot kan man vara försiktig med rengöring av buren, att alltid tvätta händerna efter att ha hanterat djuret och att ha lite allmän försiktighet med deras avföring och sånt. Men det är ju inget nytt, det är man ju ändå.

Han tyckte dock att man inte ska ut i skogen och jaga sjuka råttor och sorkar :D , det kan ju vara lite onödigt!


Så enligt honom behöver vi inte alls göra oss av med våra små vänner, bara vara lite extra försiktiga med deras avfall!
 
Sv: Sena missfall pga virus!

Jag har haft ett marsvinunder min graviditet, jag har gjort rent buren och allt... Men jag tror att det är så att bara man håler sig ren o tvättar sig så är det ingen fara. Man ska ju ändå vara extra noga med at tvätta händerna under graviditeten. Och det känns som det finns större risker än ett marsvin..
 
Sv: Sena missfall pga virus!

Precis vad läkaren sa med, det finns fler, och större risker. Vill man vara försiktig finns ju gummihandskar när man ska göra rent bur och sånt:)
 
Sv: Sena missfall pga virus!

Kan även tillägga att jag läst någonstans (kommer tyvärr inte ihåg var) att Marsvins tjatter tydligen ska ha lugnande effekt på bebisar. Det var därför jag köpte mitt :)
 
Sv: Sena missfall pga virus!

Ja jag borde nog egentligen behövt ha plasthandskar dygnet runt, för jag tvättar och skrubbar mina händer hela tiden så nu är skinnet snustorrt :cry:
 
Sv: Sena missfall pga virus!

Låter tråkigt....:(

Jag är också en torris, så jag brukar dränka händerna i barnolja, sätta på plastpåsar och sova med det över natten. Torka av med frottéhandduk på morgonen och om det behövs smörja med helosan eller nåt annat riktigt fett!
 
Sv: Sena missfall pga virus!

Sidospår men endå lite samma sak..
Var/Är det inte samma sak med katter? Någonting med kattbakterier... är det samma sak detta?
 
Sv: Sena missfall pga virus!

Kattlådan bör man låta bli när man är gravid, likaså skulle man vara försiktig med fågel.....
 
Sv: Sena missfall pga virus!

Fast jag har läst någonstans att det är okej det med, bara man är noga med att tvätta händerna.
 
Sv: Sena missfall pga virus!

Vet du varför?
Vad är det i kattens avföring (!) och fågel/gnagare som gör att det är riskfyllt medans man till exempel kan mocka hästbajs och ta upp hundbajs i påsen (vilket jag antar att man kan).
 
Sv: Sena missfall pga virus!

En katt kan sprida toxoplasmos, och den sprids via avföringen. Katterna smittas när de äter rått kött/gnagare/fåglar, så har man utekatt ska man absolut inte rensa kattlådan om man är gravid.

Själva katten är inte smittsam, utan det är just i bajset som parasiten lever i, och det man ska passa sig för.

Ska man göra det ändå är hygienen superviktig, handskar och gärna desinfektion efteråt.

Toxoplasma kan orsaka fosterdöd och abort, och även synskador hos barn senare i livet.

En del anser att det räcker med att bara tvätta händerna som vanligt, jag anser att jag inte vill riskera något och därför mockar min sambo kattlådan.
 
Senast ändrad:
Sv: Sena missfall pga virus!

KL
Jag har haft inne- och utekatter i ca 20 år och jobbar med bl.a. katter och jag har inte antikroppar mot toxoplasmos. Risken att
smittas är ganska låg så länge man håller på normal hygien, men
var och en gör ju som de vill.
 
Sv: Sena missfall pga virus!

*kl*

Inte bara tvätta händerna! Undvika att andas in dammet runtomkring med, vare sig det handlar om fågelburen, kattlådan eller rått/marsvinsburen. Gummihandskar och andningsskydd är att rekommendera, om man inte har en partner som kan ställa upp under graviditeten.
 
Sv: Sena missfall pga virus!

När jag var gravid hade jag 18 råttor hemma och jag frågade om det kunde vara någon risk för fostret med tanke på att katt kan vara det. Enligt barnmorska och läkare var det inte det. Kanske de har kommit på något nytt nu som de inte visste för 1 år sedan.
Jag städade burar varje dag och hade alltid några råttor lösa i huset så de fanns överallt. Hade omöjligt kunna tvätta händerna varje gång jag tagit i en råtta. Visste jag att det fanns en risk för bebis så hade jag varit noggrannare såklart.
 
Sv: Sena missfall pga virus!

Tack tack, man hör alltid sånt här men man blir ju rätt orolig ändå.Nackvridning?taskigt...går väl fortare att slå den med spade i huvet då:D
Har faktiskt fått svarta städhandskar med dödsskallar av mamma:cool: men det blir sambon som byter.
Tvätta händerna gör man ju iaf så där är det inga problem.
Är rätt fäst vid mitt ena marsvin Mini, på morgonen gårsambon & plockar upp henne från buren så hon kan ligga & morgonmysa med oss i sängen(märks det att jag behöver en bebis?;) ), hade aldrig i livet gett bort henne, men försäkerhetsskull så fixade vi ett annat tillfälligt hem ändå, ifall att..
 
Sv: Sena missfall pga virus!

Haha, han är lite burdus i sina ideér ibland, sambon.... Men när det väl kommer till kritamn är det inte så illa...


Sonen sköter sin lilla gris själv, så jag behöver inte hålls med den alls, och det kan ju vara skönt!
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Hiss och diss del 5
  • Jämställt förhållande
  • Vad gör vi? Del CCII

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp