Sen kastrering

J

Jullpan

Hej! Jag har en underbart snäll och go hingst, ingen kan tro att han är det! Går att rida med ston på bana och ute i skogen, även brunstiga! Han är lätthanterligare än de flesta hästar och går snällt efter en som en hund till och från hagen. Och är jätte duktig och lydig i ridningen, inge tittig eller så. Men vi har bestämt oss att göra honom till valack. Han är 8 år och vi vet att det är sent. Men det ska göras pga. att vill vill kunna byta stall och helt enkelt vara säker på att det inte av misstag skulle bli ett föl om han tog sig in hos ett sto! Men han är absolut ingen rymmare heller, har aldrig smitit från hagen! Och i stallet står han bredvid ston jätte duktigt med, lite gnäggningar men inge mer. Men som sagt så vill vi kunna byta till andra stall och inte vara fastspikad i ett och samma för att ingen vill ta emot hingstar.. Men då har jag lite frågor som jag hoppas att ni kan besvara:

- Vad är bäst, att söva hästen på en klinik eller stående i stallet?
(pris kvittar)

- Hur lång tid tar det innan hästen kan gå i hagen som vanligt och bli riden som vanligt?

- Det är ju en sen kastrering, eftersom att han är 8 år, men blir det någon skillnad i hans beteende för det? Han är ju redan snäll och så, då fortsätter han väl vara samma häst med samma personlighet?

- Kommer han kunna gå med ston så småningom?
(han funkar hur bra som helst ihop med alla typer av valacker redan nu)

Tacksam för svar! :)

Sv: Sen kastrering

- Det är ju en sen kastrering, eftersom att han är 8 år, men blir det någon skillnad i hans beteende för det? Han är ju redan snäll och så, då fortsätter han väl vara samma häst med samma personlighet?

- Kommer han kunna gå med ston så småningom?
(han funkar hur bra som helst ihop med alla typer av valacker redan nu)

Tacksam för svar! :)

Han kommer vara samma häst med samma personlighet ja. Det som påverkas är könsdriften och fertiliteten.

Det går inte att säga om han kommer kunna gå med ston eller ej tyvärr. Vissa valacker (gäller oavsett när de kastreras) går utmärkt med ston, andra går bra med icke-brunstiga ston och andra går inte bra med ston alls.

Betäckande valacker ska inte under några omständigheter gå med ston. Och personligen skulle jag vara mkt försiktig med att släppa sent skuren valack med ston. Men har han varit ointresserad av brunstiga ston nu så visst finns chansen han kan gå med ston.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 540
Senast: mars
·
R
Gnägg Jag vet inte om jag valde rätt ämne nu. Och ursäkta om det är en dum fråga! Men jag undrar hur man gör ifall man bara har två hästar på...
2 3
Svar
46
· Visningar
4 313
Senast: Raderad medlem 149524
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 294
Senast: Freazer
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 045

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka