Seminering? Någon som vet?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Elshaya
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 17
  • Visningar Visningar 3 024

Elshaya

Trådstartare
Jag har alltid trott att man kunde seminera hemma, men nu märker jag att alla diskuterar seminstationer. Betyder det att man inte får inseminera hemma där hästen bor? Det var ju liksom vitsen för mig då mitt sto inte vill åka transport överhuvudtaget. Är det någon som vet hur det ligger till? Vore jättetacksam för svar!!

Sv: Seminering? Någon som vet?

Hmm det borde väl vara en sak mellan dig, stationen och den veterinär som är ansvarig.

Gira :banana:

Jag skulle tro att de flesta vetrinärer gärna ser att det finns en seminspilta på stället där de ska seminera så att det minimerar risken för att bli sparkad. Finns det en sådan går det kanske att ordna så att man får seminering hemmavid. Jag skulle dock hellre råda till att transportträna hästen, tänk om något händer fölet och ni måste åka in akut- då kan det vara livsavgörande att stoet går att lasta.

Man får inte seminera hemma, vet inte varför.

Har en kompis som för ett par år sedan ville seminera en häst hemma då den hade "tics", vilket gjorde att den var mkt svår att transportera. Hon fick tag i en veterinär som seminerade hemma i stallet, men skrev att det var gjort på en närliggande seminstation där h*n jobbade som seminvet.

Jo man får seminera hemma om du har sökt tillstånd och har seminspilta och en veterinär som ansvarar över semineringen. Du själv kan inte seminera om du inte är semin tekniker/Assistent. Men kravet är att man säkt tillstånd hos jordbruksverket och att du har en godkänd seminveterinär som gör jobbet! Alltså veterinären måste ha genomgått seminutbildning för veterinärer vilket är en tilläggsutbildning.
Ingen enkel prosidur, förmodligen enklare att lära hästen gå på transporten!

Fast frågan är nog snarast, FÅR en seminveterinär ta med sig sperman ut till stoets stall och utföra själva inseminationen där? Eller måsten det fysiskt ske på den plats som har semintillståndet?

Det är inte tillåtet att "ta med sig sperman" och seminera utanför station.
Dock vet jag att dicpens lämnats vid minst två tillfällen...

Men sedan finns det ju "kryphål", som att skriva att seminering skett på godkänd station:crazy:

Vilken stoägare som helst kan söka tillstånd att få seminera hemma hos sig om man har en seminveterinär.
Då skickas sperman hem till stoägaren och veterinären kommer dit och seminerar!

konstigt egentligen, när det gäller tex kossor så gör ju semin. vet. det ute på "fält".

Vilken stoägare som helst kan söka tillstånd att få seminera hemma hos sig om man har en seminveterinär.
Då skickas sperman hem till stoägaren och veterinären kommer dit och seminerar!
DÅ är jag ju naturligtvis fortsatt nyfiken - vad krävs för att få detta tillstånd och vad kostar det?

(funderar faktiskt på att göra en semin-/undersökningsspilta när vi ändå bygger om här... Oavsett om jag ska seminera här eller inte...)

Som kuriosa kan jag berätta att man här i Tyskland seminerar ute i stallen (fast det finns ju stationer också). Vi har ingen spilta utan seminerar med språnglina.

Det är inte tillåtet att "ta med sig sperman" och seminera utanför station.
Dock vet jag att dicpens lämnats vid minst två tillfällen...

Men sedan finns det ju "kryphål", som att skriva att seminering skett på godkänd station:crazy:

Det finns nog veterinärer som åker ut och inseminerar på fält utan att stoets ägare ansökt om tillstånd, har här i södra sthlm aldrig hört talas om nån som sökt dispens men vet minst 2 som använt en veterinär som inseminerar ute i stallen (dvs ej på seminstation)...
Däremot e frågan om det blir så "billigt" då man ju även får betala för resekostnader mm ...

Jag har fått seminerat "hemma" av seminveterinär. Fick betala för vanlig seminering och stationsavgift till stationen men slapp resan, inte för att det hade varit ngt problem iaf. Har även UL:at "hemma" massor med gånger. Man får ju även seminera ridhästar på travstationer bara de tar emot andra raser.

Kuriosa: Nu står de på station i sommar eftersom stona åkte dit inför fölningarna i år. Senast igår blev jag erbjuden att seminera med Heartbeat då de hade sperma över som skulle hällas ut. Tyvärr var pållan inte brunstig och jag hade ju inte tänkt seminera ngt i år, men attans vad frestad jag blev! Hade hon brunstat hade jag nog sprungit och hämtat henne fort som bara den och "glömt" att det inte skulle vara ngt i år. Hade spanat in honom förra året åt henne som ev kandidat. :o :cool:

*kl*

I mitt fall skulle det nog ha blivit billigare om insemineringen hade kunnat skötas hemma i stallet.

Utgifter jag skulle ha sparat in:
Hyra av bil + släp totalt ca 6.000 kr (två vändorx2 till stationen)
Uppstallning totalt 28 dygn 3.500 kr

Dessutom var två personer tvungna att ta ledigt från jobbet inför varje resa, dvs totalt 8 arbetsdagar (någon resa blev dock på en helgdag).

Då stationspersonalen inte förstod hur de skulle hantera min häst var jag tvungen att närvara vid varje ultraljud och seminering vilket innebar vääääldigt långa resor till och från jobbet = förlorad arbetstid.

I mitt stall har 4 hästar varit i gång med semineringar samtidigt, så om man skulle ha samordnat hade reseersättningen för veterinären blivit mycket blygsam.

Så trots att min häst är mkt lättlastad skulle jag, om det blir aktuellt igen nästa år, gärna göra allt hemifrån.

Tack för alla svar. Jag ska höra med min veterinär ifall det är något hon gör, har för mig att hon pratat om en gång att hon varit och seminerat några hästar......

Att få ultraljudat hemma är nog lättare, här finns ett par veterinärer som gör det där jag bor, bl.a en distriktare.

Att få ultraljudat hemma är nog lättare, här finns ett par veterinärer som gör det där jag bor, bl.a en distriktare.

Ja det gör vi också. Brukar inte vara några bekymmer, fast det är klart -man "väljer" gärna vilken distriktare som ska göra det hela :angel: För en del är inte sååå bra på att se på skärmen, så man får ju själv säga vad som är vad :( (ingen nämnd, ingen glömd)

Gira :banana:

Tillståndet kostar inget. Du söker det hos jordbruksverket, och du måste ha en seminutbildad veterinär som skriver under som ansvarig för verksamheten.
Vi har eget semintillstång för andra året i rad nu, och det har inte varit några kontroller på plats, inga avgifter osv. (Däremot vet såklart vår veterinär hur det ser ut här, och att vi har seminspilta osv.
Jag är utb. seminassistent, men jag vet inte om det är tvunget, om veterinären står som ansvarig för själva seminerandet också? (Kommer inte ihåg riktigt hur blanketten ser ut.)
I år seminerar vi dock fyra märrar, alla på annan station.. En åkte till Frankrike på semin, en åkte till en hingst vars sperma inte tål skick, och två har varit på fryst, vilket vi inte har tillstånd för. (Kräver ju liksom "lite" mer av veterinären.) Så det där semintillståndet hade vi inte så mycket nytta av i år..
Tillståndet söks per år.

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 154
Senast: Piaff
·
Relationer Hej! Vill väll mest skriva av mig. Jag och mitt nu ex hade varit tillsammans i 4 år och bott ihop i 3 år. Jag hade ett samtal med...
Svar
6
· Visningar
693
Senast: cewe
·
Övr. Hund Jag har idag fått ett mail från värden att de fått in klagomål på mina hundar, att de skäller när de är hemma själva. Jag vet inte vad... 4 5 6
Svar
107
· Visningar
7 280
Senast: Milosari
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna... 2
Svar
23
· Visningar
2 451
Senast: Stergo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka