Seminaraber

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Elshaya
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 32
  • Visningar Visningar 2 310

Elshaya

Trådstartare
Är det någon här som vet vilka araber som finns på semin? Vet att det inte är många men några måste väl finnas, letar och letar ute på nätet, men hittar bara andra raser. Hur är det med Elcatero? Betäcker han bara naturligt?

Sv: Seminaraber

På sidan www.svenskaarabhingstar.tk kan du se de hingstar som löst licens i år (o förra året) . De som betäcker på annat sätt än naturligt står det angivet på.
Tror det är 3 st i år, men precis som CK säger så är det inte färsk semin utan fryst.

Obs! Jag har inte hunnit lägga in de 7 senaste hingstarna som löst licens. Fullständig lista hittar du hos SAHF.se

Men det ska finnas 3 st som går på fryst i år.
Wadim vet jag gör det men det är ju import.

Kollade precis...det verkar klent. Förra året var det fler.
Girlan-Bey fanns då också. I år står han i Polen o han finns inte på fryst.

Samsheik ska visst finnas på fryst semin..? Ni som är insatta i detta. Hur mycket skiljer sig dräktighetsprocenten mellan naturlig betäckning och via fryst semin? Vet ju att det skiljer sig mellan olika hingstar också.. Mitt dilemma är att jag bor låångt från den hingst jag är intresserad av. Men han går tydligen att få på fryst.. Frågan är då hur det ställer sig- jag menar hur stor är risken att dräktighet uteblir med fryst? Mitt arabsto är 15 år och har haft två föl tidigare. Hur skulle ni göra? Skicka stoet ca 90 mil för naturlig betäckning eller "chansa" på fryst? Hur blir kostnaderna vid de två alternativen?

Jag har använt det frysta från Samsheik 2 gånger. Båda gångerna blev det dräktigt direkt. Motiliteten på sperman såg jättebra ut, så just Samsheik kan jag rekommendera om du vill ta fryst.
Jag valde fryst, trots att jag "bara" hade ca 40 mil till hingsten. Fast jag har ju seminstation, och slapp undan alla kostnader, förutom frakten på det frysta, som jag tror var runt 1300:-
Jag fick första året upp 3 doser, om stoet skulle löpa om. Detta räckte ju även till året därpå.

Tack, tack för ditt svar:bow: och, åh så glad jag blir:). Känns ju inte precis lockande att sända iväg sitt sto så långt bort.. och jag vägrar att ta det "näst bästa" alternativet bara för att få en hingst på närmare håll, när nu den här lösningen finns. Men jag har hört att chansen att ett äldre sto ska bli dräktigt med fryst semin är lägre än för yngre ston. Nu har jag tänkt mig att betäcka våren 2008 och då är hon 16 år. Vad tror du om det? De tidigare två gångerna hon betäckts, som 3-åring och som 8-åring har det varit naturlig betäckning men det har tydligen gått helt ua då. Hon har också regelbundna och tydliga brunster vad jag kan se.. Har jag förstått det hela rätt om de hingstar som finns för naturlig betäckning inte får erbjudas på färsk semin samtidigt? Är novis på detta område, som du förstår..

Har jag förstått det hela rätt om de hingstar som finns för naturlig betäckning inte får erbjudas på färsk semin samtidigt?
Det stämmer.
Jag skulle inte vara rädd att testa ditt sto på fryst. Eventuellt skulle jag för säkerhets skull ta ett bakterieprov i den brunst du seminerar, för att kunna behandla direkt om hon är infekterad. Tråkigt att få omlöp gång på gång om det är nåt.

Tack för råden:bow: Låter ju genast som att semin är det bästa alternativet i mitt fall.. Visste heller inte att man kunde få flera doser. Detta gör ju att man har flera chanser på sig om stoet löper om.. Och att ta ett bakterieprov i betäckningsbrunsten verkar som en bra idé. Vilken tur att det finns expertis att fråga- återigen, tack! Ska självklart ta reda på mer under året nu.. Men bra för den fortsatta planeringen att få veta att detta ö h t är ett möjligt alternativ.. Tar f ö gärna mot råd angående lästips etc vad gäller allt inom betäckning via semin.

Flyinge har en informativ hemsida. Sen finns ju boken "Att bli med föl", som jag rekommenderar alla stoägare att köpa.

Boken "Att bli med föl" har jag och den är verkligt bra för den stoägare som tänker betäcka sitt sto, tycker jag. På Flyinges sida hittade jag mycket info om avel i allmänhet men också mer specifikt om semin- ett bra tips. Sedan vann jag en bra bok på Fornabodaritten (kanske genom din försorg som den fanns bland priserna?:idea:) som heter "Travhästuppfödning Del 1" av Odd Knudsen m fl. I den finns bra avelsinformation, inte enbart för de som avlar på travhästar, utan även mer allmän kunskap kring betäckning och avel. Rekommenderas! Hade inte ha kunnat få lämpligare pris..:)

Samsheik ska visst finnas på fryst semin..? Ni som är insatta i detta. Hur mycket skiljer sig dräktighetsprocenten mellan naturlig betäckning och via fryst semin? Vet ju att det skiljer sig mellan olika hingstar också.. Mitt dilemma är att jag bor låångt från den hingst jag är intresserad av. Men han går tydligen att få på fryst.. Frågan är då hur det ställer sig- jag menar hur stor är risken att dräktighet uteblir med fryst? Mitt arabsto är 15 år och har haft två föl tidigare. Hur skulle ni göra? Skicka stoet ca 90 mil för naturlig betäckning eller "chansa" på fryst? Hur blir kostnaderna vid de två alternativen?

Samsheik är inte bara en duktig löphäst, han är trevlig och ser ut som en arab ska också.:)

madde++++

Men hallå!!
tyckte du frågade om kostnaden när det gäller fryst också...annat än frakten.
De flesta semin stationer tar BETYDLIGT mer betalt för att seminera med fryst.
På min station tar de tex 6000:- bara för att det är fryst i stationsavgift. Jämfört med 1000:- om det är färsk semin.
Dessutom för att få använda ev överblivna strån året efter...så krävs att hingsten löser licens nästkomna år plus att man får betala språng o lev föl avgift igen.
Har iaf aldrig hört talas om annat om man ska kunna regga avkomman.

Samsheik är inte bara en duktig löphäst, han är trevlig och ser ut som en arab ska också.:)

madde++++

Skoj att du också tycker det:). Tycker att han är en riktig läckerbit som också skulle matcha mitt sto väl, tror jag.. Förutom sin fina utsida och sina prestationer verkar han, som du ju nämner, ha ett bra temperament/ lynne.. Är novis inom avel men tar gärna mot alla möjliga råd och tips.. Ska göra detta för första- och kanske enda- gången och vill göra det riktigt. Har redan kollat runt och funderat och läst i mer än ett år och kollat på ett antal hingstar, en del även IRL, eftersom jag tycker temperamentet känns viktigt. Mitt sto är relativt nervigt och det vill jag inte förstärka i en avkomma även om det inte är ett problem för mig och henne numera.. Är jag rätt ute? Sen bor jag i arabavelns u-landsområde i Sverige så det är attans låångt till alla fina arabhingstar. De finns oftast söderut men om de finns norrut, ja då står de ändå längre norrut än de sörländska grabbarna gör från mig räknat:crazy: Semin verkar vara melodin för oss..

Jo, jag frågade om priset.. Oops, skiljer det så mycket mellan färskt och fryst som femtusen (ja, i runda slängar, då)? Måste kolla hur det är med min seminstation.. Mina vänner som seminerat där har bara använt färsk (halvblod..). Men om hon "inte tar sig" och jag använder överblivna strån nästa år, har jag iaf inte betalat lev.fölavg för det misslyckade försöket iaf? Registrera avkomman vill jag självklart göra.. Hm, mycket att fundera på. Hur skulle du gjort? Naturlig betäckning?

Jag själv föder upp hbl o ridponnys o jag har använt mig av färsk semin alla ggr.
Vi har en arabhingst som står för naturlig betäckning o han har betäckt även ett av våra ston.
Jag har själv tvekat för fryst för det har inte passat till mina hbl ston då den ena är grymt svår att få dräktig o den andra är för gammal.
Själva priset är inte det som hindrat mig.
Tycker du att han är hingsten för dig så tycker jag du ska kolla upp noga med din seminstation vad allt skulle kosta.
Kolla sedan med hingstägaren vad som gäller med just den hingsten o de strån som du köper. Köper du dig rätten till ett föl eller kan du få fler för samma summa??
Jämför sedan vad det skulle kosta med vad resan skulle kosta dig samt uppstallning hos hingsten, ev vet kostnader när hon står hos hingsten osv.
Det som är positivt med semineringen är ju att du slipper infektioner som hingsten ev kan överföra vid betäckning...men skaderisken är ungefär densamma. Ston kan skadas både vid naturlig o vid själva ultraljudet. Ultraljud används ju oftast oavsett betäckningssätt.
Vill bara att du ska vara medveten om alla kostnader som tillkommer vid fryst. Helt klart är det ett plus att möjligheten finns när man bor som du gör.
Själv föredrar jag semin för jag har svårt med resor efter en bilolycka.

Liknande trådar

Avel Hej! Jag ska betäcka mitt quarter sto i år och vill betäcka med en quarter. Jag har sen tidigare bara koll på swb hästar och där tycker...
Svar
1
· Visningar
533
Senast: Nikan
·
Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 642
Senast: Mabuse
·
Övr. Hund Letar efter en ny hundförarjacka. Vill ha en fodrad med huva och många fickor, skaljackor där jag kan sätta fleece under har jag. Har... 2
Svar
21
· Visningar
1 092
Senast: Niyama
·
Hundträning Letar efter bra böcker om lydnad, bruks, allmän valpuppfostran.. ja lite allt möjligt. Det finns ju ett helt hav med hundböcker där...
Svar
4
· Visningar
433
Senast: farin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka