Seminaraber

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Elshaya
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 32
  • Visningar Visningar 2 310
Sv: Seminaraber

Såg nu att stationsavgiften för färsk transportsperma är 3250 kr och för fryst 6700 kr på min station.. Tack för att du uppmärksammade mig på detta:bow:. Insåg inte att det skulle vara en sådan prisskillnad..

Tack för svar och engagemang:bow:. Jag inser att det tillkommer kostnader både här och där. Så jag ska, som du säger, kolla noga med både hingststationen och seminstationen och jämföra kostnaderna..Sedan tror jag nog att jag iaf får dubbla CK:s transportpris då jag har mer än dubbelt så långt.. Detta måste väl ha ombesörjts med flyg även för CK (40 mil)? Du berättar att du undvikit fryst till dina ston då en är svår att få dräktig och en är för gammal.. Får jag fråga hur gammal hon är då? Min blir ju 16 nästa vår..

Min är 17 år i år. Hon tog sig inte förra året med föl vid sidan. Så i år åkte vi till station , dryga 30 mil, o fick henne inseminerad med färsk på station(vilket har högsta dräktighetsprocenten). Det tog på första försöket.
Iofs ville jag ju ha den hingsten o han fanns på färsk så det var aldrig aktuellt på henne med fryst.
Tycker inte du behöver vara orolig för stoets ålder. Det var för att min inte tog året innan som jag inte ens tänkte tanken på fryst.

Okej. Jag är mycket tacksam för all vägledning och hittills känns det ändå som att det verkar värt att kolla ordentligt på det här med semin. Känner så för den här hingsten. Pengarna ska inte få styra detta (inom rimliga gränser, förstås). Och att transportera henne så långt bort vill jag helst undvika. Att det kan vara så att jag köper mig rätten till ett eller flera föl ska jag också kolla upp. Hade ingen aning om att detta kunde variera mellan olika hingsthållare heller.. Fint att du uppmärksammade mig på det. Tack även för din sida där du sammanställt info om arabhingstars betäckningskostnader, vilka som löst licens och vilka som går att få på semin. Något jag saknat i mitt letande tidigare..

Tack för det.
Satt själv o letade o hade så svårt att hitta uppgifterna.
Tyvärr är inte sidan komplett men jag hoppas att fler hingstägare ska se den som reklam för hingsten o vilja uppdatera mig.
Fick en förfrågan o önskan om att lägga in en karta som visade vart varje hingst står i landet, så det håller jag på med nu.
Har även fått en önskan om att bruksprovsresultaten ska stå på varje hingst. Ska försöka lägga in det också.
Kul att det uppskattas.:)

Du har även Parnassos som finns på fryst semin. Tror att han dessutom står någonstans i Dalarna.

I ditt fall tror jag säkerligen det ändå blir billigare med fryst än att åka till hingsten. Det är ju inte gratis att stå hos hingsten heller, och förhoppningsvis så ultraljudar de ju ditt sto även där.
Angånde frakten så tog jag sperman från Flyinge till Örebro separat.
Är du ute i så här god tid så kan du säker säga till din seminstation (och till hingstägaren) att du vill ha upp sperma. Då kan de packa ihop det till ett gemensamt skick vid lämpligt tillfälle. Jag tror de flesta seminstationer som använder fryst behöver ta i alla fall fler doser fryst från andra hingstar.

Ja, jag vet att de ultraljudar också på "min" seminstation och det känns som att semin är det bästa alternativet för mig. Dygnskostnaden är 100 kr på den stationen och det är nog åtminstone vad det kostar hos hingsthållaren också.. Menar du att jag redan nu bör varsko seminstation och hingsthållare? Vilken tur att jag får råd här från er som är insatta:bow:

Ja, jag känner till att Parnassos finns i "mina" trakter. Han har jag också träffat IRL. Jasså, han finns också på fryst? Apropå trådskaparens fråga så; en annan hingst som jag tror finns på fryst är Pilgrim, som numera är valack.. Stämmer det? Han stod faktiskt hos en väninna till mig ett tag, så honom har jag också sett IRL.

Men det är ju ypperligt:). Skulle vara finfint med en en översikt över bruksprovsresultat för varje hingst! Precis sådant som man får anstränga sig och leta efter på olika ställen nu. Tur att det finns människor som är beredda att lägga ner tid och arbete på sådant:bow:.

Tack för alla svar, men nu har jag i slutändan bestämt mig för att det blir naturligt iallafall, då ingen av de få hingstarna som fanns på semin var riktigt vad jag tänkt mig.......

Jag har haft hand om Samsheik ganska mycket, även ridit honom. och du har rätt han är en äkta läckerbit!
Jag har aldrig träffat en härligare hingst än honom, han är en stabil herre som även i min mening är väldigt snygg, bra stark rygg ordentliga hållbara ben.
Har även ägt en avkomma efter honom även han var toppen. på min "vill ha" lista i framtiden hoppas jag äga en Samsheik bebis igen:love:

Men det låter ju alldeles underbart:) Jag tror också att han skulle passa mitt sto bra vad gäller såväl stam som temperament och exteriör. Han är, som sagt, även på min "vill ha" lista. Får man fråga vad det var för typ av sto som är mor till den Samsheikavkomma du hade?

Liknande trådar

Avel Hej! Jag ska betäcka mitt quarter sto i år och vill betäcka med en quarter. Jag har sen tidigare bara koll på swb hästar och där tycker...
Svar
1
· Visningar
533
Senast: Nikan
·
Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 642
Senast: Mabuse
·
Övr. Hund Letar efter en ny hundförarjacka. Vill ha en fodrad med huva och många fickor, skaljackor där jag kan sätta fleece under har jag. Har... 2
Svar
21
· Visningar
1 092
Senast: Niyama
·
Hundträning Letar efter bra böcker om lydnad, bruks, allmän valpuppfostran.. ja lite allt möjligt. Det finns ju ett helt hav med hundböcker där...
Svar
4
· Visningar
433
Senast: farin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka