Semi alt. Full Quarterbom?

A

alfonsjoar

Jag ska köpa en westernsadel till min fjording som har väldigt bred rygg och ingen manke alls. Är inte så hemma på westernuttryck och undrar vad skillnaden är på Semi quarterbom och full quarterbom. Behöver köpa en med så bred bom som möjligt. :confused:

Tack så mycket!Nu vet jag vart jag ska börja. Hoppas du hittar en passande sadel till ditt varmblod. Finns ju ganska många här på buke.....

Kolla på Arabsadlar eftersom de är breda över bogen och lite kortare än en "vanlig" westernsadel.
De flesta fjordingar brukar vara ganska så lika araber i kroppsbyggnaden.... :D

/Carina :bump: :bump: :banana: :banana:

Finns det alltså westernsadlar som är anpassade till araber eller har jag fattat helt fel?......Förresten på tal om ingenting så letar min syster hus i Kil/Forshagaområdet så om du vet något stort till salu så.......(kommmer själv från Filipstad)

Då är det full quaterbom du ska ha, det är den bredaste. Letar oxå westernsadel till mitt vbl :love:

Nej, Extra full quarterbom finns också och Arab bom som är ännu bredare.

Japp, det finns arabsadlar :) Ser ungefär ut som westernsadlar fast de är byggda för hästar med kortare rygg. Kommer du från Filipstad?! :idea: PM: :)ar dig

Arabbom är inte i regel ännu bredare. Det är oftast en full quarterbom som är kortad för att passa kortryggade hästar bättre och ibland vidgad i framänden.

Liknande trådar

Utrustning Ni sadelnördar, snälla hjälp och utbilda mig! Jag behöver uppenbarligen en ny sadel till min 4-åring. Dessvärre är hon bred och utan...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
6 111
Senast: Oknytt
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Året var 1994. Jag var trött på att bo i en förort. Jag ville ut på landet. Några år tidigare hade jag avslutat en 2-årig...
Svar
0
· Visningar
1 806
Senast: Wille
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 943
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 776

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka