Semestra i Norge med hunden

Flash5

Trådstartare
I Augusti när sambon får semester så tänkte vi åka över till Norge i några dagar, vandra en del och sova i tält/bil alt hyra nån stuga.
Hunden kommer få följa med så vi anpassar resan efter honom (inte för långa bilresor m.m.)

Men vad ska vi tänka på?
Vad skall packas till hunden?
Jag har skrivit ut ett dokument från Norges "jordbruksverks" hemsida, ett intyg på att hunden är avmaskad mot dvärgbandsmasken.
Men vart gör man av den?
Har man den med i bilen bara ifall att man blir stoppad?
Jag är helt värdelös på att läsa norska så jag fick inte fram något..
http://www.mattilsynet.no/aktuelt/nyhetsarkiv/dyr/alle_hunder_og_katter_som_kommer_til_norge_fra_sverige_skal_v_re_behandlet_87968

Något mer vi skall tänka på?

Sv: Semestra i Norge med hunden

Ha tillståndet med er, skulle inte tro att någon kommer kolla på det men det ska med iallafall!

Packa alla vanliga grejer.. Mat, koppel, godis osv.. Sånt man behöver ;)

Min dotter är i Norge nu med sina hundar, pappret som man själv skriver på att hunden är avmaskad ska man ha med sig, ifall det blir koll.

Om hunden på avataren är den som gäller så är det inga problem men är det en hund av amstaff typ så lämna hunden hemma.

Annars är det väl som föregående nämnt.

Menar du alla Staffe typer eller bara amstaff+blandning??

För staffordshire bullterrier får man föra in, min dotter kollade upp det eftersom hon har en staffe. Hon hade ju som jag, och många flera hört med halvt öra :laugh: om vilka som inte får föras in.

KL

De raser som är förbjudna i Norge är:

Amerikansk pitbullterrier (pitbull)
Argentinsk dogge
Fila brasileiro
Tosa
Amerikansk staffordshireterrier (amstaff)
Tsjekkoslovakisk ulvehund

Och blandningar där de ingår, samt blandningar där varg ingår. (norska Wikipedia)

Dessutom får man inte ta in hundar som är tränade att angripa eller försvara sig eller hundföraren mot andra hundar eller människor, oavsett ras. Man får heller inte ta in t.ex. särskilt aggressiva hundar.

Om hunden på avataren är den som gäller så är det inga problem men är det en hund av amstaff typ så lämna hunden hemma.

Annars är det väl som föregående nämnt.

Japp det är vovven på bilden. En BC som är reggad som blandis då föräldrarna inte är GK vallhundar.
Därför passar vi på att åka denna sommar då jag förhoppningsvis köper mig en AmStaff till nästa sommar om rätt kombination dyker upp :)

Till alla:

Då skall jag alltså avmaska hunden i Sverige och sedan fylla i blanketten och ha den i bilen ifall att vi blir stannade?

Något mer jag skall tänka på?
Hunden sover som en gris i bilen så det är jag inte orolig för..
Men mat, godis och vatten, sen har han fällen med sig i bilen. Han kommer få gå med klövjeväska vissa turer.
Vet någon hur det är i Norge med lösa hundar? Eller är det koppelförbud?

Japp det är vovven på bilden. En BC som är reggad som blandis då föräldrarna inte är GK vallhundar.
Därför passar vi på att åka denna sommar då jag förhoppningsvis köper mig en AmStaff till nästa sommar om rätt kombination dyker upp :)

Till alla:

Då skall jag alltså avmaska hunden i Sverige och sedan fylla i blanketten och ha den i bilen ifall att vi blir stannade?

Något mer jag skall tänka på?
Hunden sover som en gris i bilen så det är jag inte orolig för..
Men mat, godis och vatten, sen har han fällen med sig i bilen. Han kommer få gå med klövjeväska vissa turer.
Vet någon hur det är i Norge med lösa hundar? Eller är det koppelförbud?

Ingen som kan/vill svara på mina frågor?
Något mer vi bör tänka på?
Vi kommer besöka Trondheim, man får han hunden med sig överallt utomhus?

Det börjar närma sig nu :)

Liknande trådar

Övr. Hund Visst är det några här som har vandrat med hund och vill dela med sig av sina bästa tips och sina värsta not-to-do? Jag planerar för en...
2
Svar
21
· Visningar
1 869
Senast: Mearas
·
Äldre Jag har börjat fundera lite kring sommarens semester då vi ska fjällvandra och jag tänkte fiska lite här efter tips på rutter. :)...
2
Svar
23
· Visningar
1 542
Senast: Derivata
·
Övr. Hund På söndag är bilen packad och vi beger oss norröver för semester. I bilen åker vi, ett par strax under 30 med hund. Tar tacksamt emot...
Svar
18
· Visningar
2 004
Senast: Rie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka