Selenbrist

Sv: Selenbrist

Du det var ju inte så hoppsan det där.
Första skörd i rundbal 18mg "E-vitamin"/kg ts.

Jag måste öka på min giva av selen och E-vitamin.
Det där räcker inte.
I plansilo var det dock strax över 40mg/kg ts.
Men vilka hästägare har plansiloensilage att tillgå?

Inte många du.
Och inte gillar de lukten heller.

Men jag skulle vilja ha av grannens eller höleverantörens siloensilage.
Det är bara helt underbart.
Och luktar så gott.

Det intressanta var att 2:a skörden inehöll runt 32mg/kg. Läste bara lite snabbt hemma i morse innan jag var tvungen att rusa till tåget och här på jobbet så kommer jag inte åt dokumenten. Stod det något om varför det var nästan dubellt så mycket E-vitamin i andra skörden?

Hade E-vitamin värdet och värdena på smbr-råprotein något samband?

Mvh

Tora

Hästar behöver i normalfallet mellan 100 och 400mg E-vitamin/dag.

Och lusern med sina 90mg löser problemet med vilket hö som helst.

min häst har brist på selen och proteinbrist. ska börja ge honom lucern nu för att få upp protein nu. även blivit rådad att köpa selen på apoteket(antra demenar tokosel då?) men det kanske räcker med bara lucern då ?

Liknande trådar

Foder & Strö Då min häst har FFV som vi inte får bukt på ska vi testa GastoGard. Dock går det inte att ge honom orala sprutor, har någon provat att...
Svar
5
· Visningar
576
Senast: AbCdE
·
Foder & Strö Hej allihopa, Lyssnade på en intressant föreläsning som Eva Gudmundsson höll i här om dagen. Där berättade hon bland annat att hon...
2
Svar
21
· Visningar
2 038
Senast: Efwa
·
Foder & Strö Någon som har erfarenhet av kollagen- tillskott till häst med ligament- / senskada ? Självklart är hästen under vet uppsyn och nu även...
Svar
0
· Visningar
167
Senast: ako
·
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
689
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka