Selenbrist

Sv: Selenbrist

Jag tror inte det beror på selenbrist.
Tror inte att det ger ett så allmänt utslag i kroppen.
Tror att det är större risk för ungdjur som ju har "växande" muskler.
Tror du får söka orsaken på annat håll.

Obs alla tror! ;)

LIA

Jag ringde och pratade med en trevlig kvinna på SLU nu på morgonen och hon sa att min hästs "tapp" i somras sannolikt berodde på den knepiga sommaren som var. Tydligen var det många hästar som reagerat på ett liknande sätt enligt hennes erfarenhet. Alltså trodde hon som du att det inte berodde på selenbrist utan i stället protein och energibrist.

Hon beskrev också att för mycket och för lite selen ger samma symtom hos hästen. Det kan, precis som framkommit i tråden tidigare, skapa problem i muskulaturen men det kan också påverka horntillväxten och ge skador i hovens fäste mot hovbenet.

Hon sa också att alla som bara ger grovfoder vintertid och inga mineraler, bör tillsätta selen i foderstaten. Sommartid rekomenderade hon också att fortsätta med selentillskott om man inte ger annat tillskott i form av mineraler.

Trevligt att du delade med dig av hennes svar :bow:
Skönt att jag inte är den enda som ger mina selen på sommaren också :idea:

*knapplån*
kan det vara "farligt" att ge både E-vitamin och Selen (Tokosel) samtidigt? De samverkar ju på något vis...

Jo, det heter ju t.o.m. det.
Toko - från Tokoferol = E-vitamin
Sel - från selen

Tokosel

Men om man bara ger Tokosel, måste man tillföra evitamin då? (tänkte på Callmeace inlägg)

edit- jag ger ju min häst foderjäst, ska jag ge något annat då? av det som nämns i tråden. vi har oanalyserat hö, och en andraskörd. Får även ett färdig foder från krafft.

Senast ändrad av en moderator:

Det beror på grovfodret.
Om man fodrar med hösilage eller lusern så kan jag säga nej på det.
Men med torrhö så beror det mera på hur det är skördat.
Antagligen så behövs det inte.
Men det kan man ju se efter och sedan vara vaksam.

Jag har aldrig prövat bara torrhö och Tokosel, så jag vet inte säkert hur det blir.
Med torrhö har jag alltid behövt komplettera med annat och då så har E-vitaminerna kommit med där.

I nuvarande stall har vi hösilage i hagen, (fritt) dock kan vi nte fodra med silage ännu då min häst inteär fullt vaccinerad ännu.
hö på kvällen.

jag ska ev. flytta till nytt stall, men vet inte hur rutinerna är där. Tror bara att det är vanligt torr hö.

Då så får du ta och räkna.
Och titta på höet.
Mycket klöver och tidigt skördat så kan det gå bra.
Men jag varken lovar eller garanterar något där.

vi harju allt oanalyserat :crazy:

Det är en andraskörd, (höet), mycket lupin, baldersbrå, samt att det är taget på flera ställen, är vad jag vet. Dock skördat vid midsommar.

Men är det kanske dumt att ge något?
Jag har ju det mesta i jästen.?

Men räcker det att ge enbart Tokosel vid fodring av Hösilage eller kan det vara bra att även fodra med E-vitaminer också?

B-vitamin finns i foderjäst, jag har givit E-vitamin varje höst/vinter pga bristen av detta i grovfodret. Dock är det så att ger man även selen, så räcker det med halva dosen E-vitamin eftersom även seln innehåller ett visst mått av E.

Du menar att Tokosel även innehåller E-vitamin.
Selen är ett grundämne och innehåller just bara selen.
Nr 34 i det periodiska systemet.

Hästar behöver i normalfallet mellan 100 och 400mg E-vitamin/dag.
Man kan gissa att normalhöet innehåller 15-20mg/kg, beroende på viken bok man tittar i.
De har väl analyserat olika sorters hö.
För att uppfylla ett minimum av 100mg Evitamin behövs alltså 5kg av ett hö som är mycket bladrikt.
Eller 7kg av ett grovtrådigt hö.

Korn innehåller 40mg/kg medan havre bara innehåller 15mg/kg.
Ett kg ensilage ger med sina 115mg hela dagsbehovet på ett kg.
Och lusern med sina 90mg löser problemet med vilket hö som helst.

Veckodosen Tokosel för 400kg häst ger 220mg.
Ett tillskott på 30mg/dag, E-vitamin är fettlösligt och kan därför lagras.

Var har du fått det från att ensilage skulle ligga högt i E-vit. I blött ensilage bryts E ner snabbt, när det gäller hösilage har man varit tveksam, det gjordes en undersökning men jag har inte sett slutresultatet.
PL

Källor:
Rätt foderstat bättre häst - 100mg/kg
HÄSTEN näringsbehov och fodermedel - 115mg/kg ts

Christina Planck med flera på båda.

Stämmer inte det?
Då så måste ju den informationen ut på något vis.
Står det månne på SLUs web?

Jag hittade detta.
"E-vitamin finns i den späda vallen, men innehållet minskar med ökad mognadsgrad hos vallväxten. E-vitaminet är känsligt för syra och ett blött ensilage med lågt pH har betydligt lägre innehåll än ett förtorkat inplastat vallfoder där ingen egentligt ensileringsprocess med kraftig pH-sänkning skett."

Men inga direkta riktvärden.
Det vore ju intressant att veta hur mycket som blir kvar.
20mg, 30mg eller kanske 50mg?

Liknande trådar

Foder & Strö Då min häst har FFV som vi inte får bukt på ska vi testa GastoGard. Dock går det inte att ge honom orala sprutor, har någon provat att...
Svar
5
· Visningar
576
Senast: AbCdE
·
Foder & Strö Hej allihopa, Lyssnade på en intressant föreläsning som Eva Gudmundsson höll i här om dagen. Där berättade hon bland annat att hon...
2
Svar
21
· Visningar
2 038
Senast: Efwa
·
Foder & Strö Någon som har erfarenhet av kollagen- tillskott till häst med ligament- / senskada ? Självklart är hästen under vet uppsyn och nu även...
Svar
0
· Visningar
167
Senast: ako
·
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
689
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka