söderböna

Trådstartare
Hejsan
har räknat ut en foderstat som verkar hyfsad med tanke på det risiga höt vi fått:cry:

Men det enda hippocampus nu säger ifrån om är selenet.
Det står så här Behov 0,9 Tilldelat 0,7.
Ska jag tillföra 0,2 gram/dag eller har jag missuppfattat det?

Och en sak till, eftersom det bara verkar vara selenet som den klagar över är det Tokosel som är det optimala alternativet då och skippa all annan mineral tillförsel?

Idag ger jag henne Steel J****'t och det innehåller inte en tillstymmelse av selen, men hovarna är fina:smirk:

Foderstaten jag räknat på är;
8 kg hö, 1 kg lucernhack och 0,5 kg Krafft protein. Kraftig D-ponny, rids blandad ridning minst 1h/dag.

/Söderböna

Sv: Selen

Tokosel är ju rent selen så det funkar ju.
Frågan är ju om du skulle kunna ändra förhållandet mellan lusernet och KP så att du får in lite mer selen? Men vare sig lucern (de sorter jag har någorlunda koll på) eller KP innehåller ju selen i någon större mängd. KP ingen alls och någon enstaka lucernsort 0.2mg. Varifrån får du ihop selenet du har? Mineralfoder?

Jag skulle nog försöka mixtra med de fodersorter jag redan har när det handlar om så lite mer som behövs men går det absolut inte så inns ju som sagt Tokosel. :)

Det är milligram selen för övrigt, inte gram, man räknar med, bara så det inte blir någon överdosering. :)

Sv: Selen

Mmmmm, bra fråga. Det värdet låg nog kvar från jag räknade med krafft grund.

Det innebär att det fattas 0,9 selen alltså. Eller:confused: Är det 0,9 mg/dag då?

Förvirrad
/Söderböna

Liknande trådar

Hundhälsa Min 14 veckors valp är en kräsen individ. Det är min teori iallafall. När hon kom hem fick hon bozita robur för valpar. Kräktes av...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
7 344
Senast: isafore
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka