Mitten

Trådstartare
Jag funderade på det här med vad man måste få i sig för ämnen när man är gravid, och jag tänker ju såklart på hästarna ;) Till dem måste man vara noga med att ge selen, eftersom vi har dåligt om det i svenska jordar. Gäller det människor också? Tips på bra selenmat? Jag kan ju inte äta fisk :mad: .
Pasta och annat som är importerat från utlandet innehåller kanske selen? Kött? Är det något man borde äta som tillskott?

Borde man ha annat tillskott än folsyra, eller klarar man resten via vanliga maten om man äter myckt frukt och juice?

Många frågor :bump:
 
Sv: Selen

Ang selen så har jag ingen aning men annars är det ju mest järnbrist man kan råka ut för. Jag äter 2 järntabletter och en folsyrateblett om dagen för att hålla upp värdena.

Ang fisk så kan du visst äta det. Du ska inte äta insjöfisk däremot. Kolla upp vilken sorts fisk du kan äta på livsmedelsverkets hemsida.
 
Sv: Selen

Ah, jag formulerade mig klumpigt :) Jag kan inte äta fisk för jag är allergisk. 2 järntabletter känns som magknip :crazy:
Järn försöker jag få i mig via leverpastej och blodpudding för att slippa tabletterna :)

Jag har just plussat så jag är så himla osäker, ska till doktorn på måndag :bump:
 
Sv: Selen

Du - kosttillskott från apoteket är en lysande lösning.
Rätt järntabletter ger inte ont i magen.
Hemofer är bra.
Selen är viktigt på många vis.
Bl.a. så drivr det ut tungmetaller ut kroppen så att fostret skyddas från dessa.
 
Sv: Selen

Så du skulle rekommendera 'enomdan' typ ? Jag har lite fobier mot att proppa i mig piller men det känns som om det är bra att göra undantag just nu :o
 
Sv: Selen

Jag åt typ "en om dan" för kvinnor med folsyra i.
 
Sv: Selen

Så du skulle rekommendera 'enomdan' typ ?

Nej det skulle jag inte.
Jag skulle rekommendera extra folsyra.
Extra selen med E-vitamin.
Och så järntillskott Hemofer.

De där samlingstillskotten tycker jag är obalancerade.
Man skall bara ta det som man behöver och inte en massa som man inte skall ha.
Jag har då aldrig mått bra på dem utan bara dåligt.
 
Sv: Selen

Precis vad jag anser också, tycker inte man skall proppa i sig för mycket :bump: man får samma problem som med hästarnas mineraler :D
Jag har nu köpt folsyra, men funderar just på järn och selen. Men jag har inte sett någonstans att de rekommenderar selentabletter, därav min undran... Vet inte hur mycket jag får i mig naturligt. Men det måste ju vara svårt att få i sig för mycket? Man kan ju ta en tablett varannan dag om inte annat?

Tack för att ni tar er tid och svarar mig :love:
 
Sv: Selen

Jag har ätit selen mot kvicksilverförgiftning under en tid då jag var ung.
Jag åt 5ggr rekommenderat dagligt intag.
Det var bra - mycket bra.
 
Sv: Selen

Kontrolera först om du har selenbrist innan du äter selentilskott. Selen är skadligt i för höga doser därför rekomenderas inte selen. Just när man är gravid så är det extra känsligt. Selen behövs bland annat för att bygga muskler och eftersom våra jordar är selenfattiga kan tilskott behövas. Men med människor så äte vi ju inte som hästarna så om vi har brist beror lite på kostvanor. Angående att selen driver ut tungmetaller ur kroppen så ja visst men kroppen gör av med en hel del skadliga ämnen via moderkakan.Så jag skulle vara försiktig med selen istället.
 
Sv: Selen

Det skall till enorma överdoser för att det skall kunna bli farligt.
Jag åt 5ggr dagsbehovet när jag skulle bli av med min kvicksilverförgiftning.
Och det var långt under giftig dos.
Så att ta ett dagsbehov extra är helt ofaligt även om man redan fått i sig ett dagsbehov i kosten.
Däremot är det dåligt att inte få i sig ett helt dagsbehov.
 
Sv: Selen

Pratade med doktorn om det här med selen, och han var väl skeptisk till att det skulle göra verkligen till eller från ... min lösning blir att ta en halv dagsdos per dag, så tar man det säkra före det osäkra :D

Gissar att de giftiga halterna för människor är ungefär som de till hästarna, dvs. att det är farligt men först vid MYCKET höga doser, typ 30 ggr dagsbehovet.
 

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
23 705
Hundhälsa Hej alla, tänkte höra om någon har bra tips. Snälla läs hela inlägget innan ni svarar. Jag har en boxer-bulldogmix Jagger som sedan vi...
Svar
4
· Visningar
1 021
Senast: Wingates
·
Mat Jag skulle vilja äta mindre kött (främst vill jag minska på det röda köttet och öka mängden vegetariskt och fisk) och för att göra det...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 100
Hundhälsa Trots försök till att få hunden att vilja äta bättre foder så verkar Doggy original vara det enda han verkligen vill äta och vräker i...
Svar
19
· Visningar
4 724
Senast: snorp
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp