H

Hot Shot

Har knåpat ihop en foderstat på Hippocampus men den innehåller för lite selen? Vad finns det för mineralfoder som innehåller mkt selen??? Räknade på att ge 30gr Krafft Blå (som innehåller 15mg selen) men det räckte tydligen inte!!! :smirk:

Sv: Selen????

Tokosel, eller E-basic-pulver från Granngården tex. Fördelen med tokosel är att det bara behövs ges en ggr/vecka.

Se upp med selen. Selen analyseras inte i höet men det innehåller selen för det. Jag har pratat med en veterinär om detta och det gör ingenting om det är minus på selen. Din häst kan bli förgiftad och dö om du använder för mycket selen. Är du osäker med foderstaten ska du vända dig till dom som kan. det har jag gjort då jag inte vill ha en förgiftad häst. :bump:

Lycka till!

Kontrollera att hästen får i sig tillräckligt med selen och vitamin E i foderstaten. Selen och vitamin E behövs för att läka skador som uppkommit och verkar till viss del kunna förebygga korsförlamning. Eftersom både selen och vitamin E är giftigt i för hög dos, gäller det att inte överdosera. Det fordras mer än 30 gånger högre doser än de som anges för att hästen ska bli förgiftad.

Selen är en metalloid - ett livsviktigt grundämne. Selen samverkar med E - och C-vitamin och är bra för immunförsvaret. Den bekämpar fria radikaler som bildas vid syreomsättningen i kroppen.

Vi som bor i områden med selenfattiga jordar behöver ge tillskott.

Skulle du ge tillskott av selen till denna foderstaten, och hur mycket i sånna fall?
Smrp 30
MJ 6,8
Ca 2.8
P 1.5
Ma 1.4

2kg hippo alfa
30g foderkalk.

Fick inte fram det själv, utan det var en vän som påpekade det....?

Förlåt Hot Shot att jag kapade din tråd.

Vet du hur mycket selen ditt stråfoder innehåller?
Hör med närliggand bönder om jordarna är selenfattiga!
Vi har selenfattiga jordar och blev rekommenderade av en veterinärbekant att ge extra selen och vi gör det sen dess.

Vitamin E är inte giftigt vid överdosering. I ö instämmer jag.

Fodrar man med mkt lusern kan man tänka på att lusern tillhör de växter som suger åt sig mineraler från jorden. Förutom hög kalkhalt finns det mkt magnesium i den.

Studier av lusern som växt i selenfattiga områden i Kanada visade att selenhalten i växten var 0,2 mg/kg ts i regel betydligt mer.

Till York Wann – är inte hippoalfa lusernbaserad? Du borde då få en onödigt hög Ca/Pkvot om du också ger foderkalk. Jag skulle ge en liten dos av ett mineralfoder med selen och låg Ca/Pkvot i st. HH

Fast jag tycker kvoterna stämmer :confused:

Till lundsbo: nä det vet jag inte. Men enligt denne vän, ska mitt grovfoder vara ganska selenfattigt. Kanske ska ge tillskott av selen iaf då om det inte är giftigt vid överdosering. Någon som kan säga hur mycket man ska ge då på ett ungefär till häst på ca 1ton?

YorkWann skrev:
Fast jag tycker kvoterna stämmer :confused:

Till lundsbo: nä det vet jag inte. Men enligt denne vän, ska mitt grovfoder vara ganska selenfattigt. Kanske ska ge tillskott av selen iaf då om det inte är giftigt vid överdosering. Någon som kan säga hur mycket man ska ge då på ett ungefär till häst på ca 1ton?

Jag kanske missuppfattar dig – jag tolkar som att värdena du redovisar gäller höets värden per kg och att du dessutom ger Hippoalfa och foderkalk?

Om jag uppfattar dig rätt och du ger låt oss säga 10 kg hö så blir mängden kalk 28 (höet) + 18 (Hippoalfa) + 30 gram (foderkalk) = 76 gram kalk. Fosforn blir 15+10 = 25. Kvoten blir onödigt hög Ca/P> 3.

I Hippoalfa finns 0,36 mg selen per kg. Behovet av selen är 0,2 mg per 100 kg häst och dag. Selen är giftigt vid dosering över 6 mg per 100 kg. (Det var Evitamin som inte har ngn känd toxicitet) HH

HelenaHandberg skrev:
Jag kanske missuppfattar dig – jag tolkar som att värdena du redovisar gäller höets värden per kg och att du dessutom ger Hippoalfa och foderkalk?

Om jag uppfattar dig rätt och du ger låt oss säga 10 kg hö så blir mängden kalk 28 (höet) + 18 (Hippoalfa) + 30 gram (foderkalk) = 76 gram kalk. Fosforn blir 15+10 = 25. Kvoten blir onödigt hög Ca/P> 3.

Ja, det är per kg. :)

YorkWann skrev:
Har räknat på 14kg hö.
Skulle du rekommendera en annan foderstat?

Nej, jag skulle bara ta bort foderkalken. Om din häst väger 1 ton (!) kan dock selendosen bli i minsta laget om du har selenfattig mark. En liiten tokoseldos kanske. HH

jo, han är ganska stor :D Så bort med foderkalken och ge lite tokosel istället? Innehåller tokosel bara selen, finns det att köpa på något annat ställe än granngården??

Men, vad händer om man har för liten selendos, och hur vet man hur mycket man ska ge, eftersom det inte finns med i analysen?? :crazy:

Senast ändrad:

YorkWann skrev:
jo, han är ganska stor :D Så bort med foderkalken och ge lite tokosel istället? Innehåller tokosel bara selen, finns det att köpa på något annat ställe än granngården??

Men, vad händer om man har för liten selendos, och hur vet man hur mycket man ska ge, eftersom det inte finns med i analysen?? :crazy:
Jag får recept på tokosel och köper det på apoteket.
Här är produktfakta:

http://www.fass.se/LIF/produktfakta...NplID=19631127000031&DocTypeID=4&UserTypeID=1

Foderstatsräknandet överlåter jag till er andra som säkert är bra mycket duktigare på det ;)

en hästs behov av selen:
behov 0,2 mg per dag och 100 kg häst
maxdos 6 mg per dag och 100 kg häst (dvs 30x behovet)
Dödlig dos 200 mg per dag och 100 kg häst

Enligt tester på svenskt grovfoder är det oftast ett mycket lågt innehåll av Selen i grovfodret, annat är det i t.ex Holland där det finns extremt mycket Selen i grovfodret.. men det är ganska svårt att överdosera selen här i sverige med svenskt grovfoder..

innehåller kraftfodret och tillskotten inte speciellt mycket selen kan man lugnt ge tokosel..

lägger även till förgiftningssymptomen om hästen vart och nallat i tokoselburken..

akut förgiftning visar sig som snabb puls, tung andhämtning, slöhet, diarre och död..
om hästen vart förgiftad längre tid (dvs inte lika mycket på samma gång som vid akut förgiftning) så visar sig det genom torra, sköra hovar och håravfall..

BeastieBabe skrev:
Enligt tester på svenskt grovfoder är det oftast ett mycket lågt innehåll av Selen i grovfodret, annat är det i t.ex Holland där det finns extremt mycket Selen i grovfodret.. men det är ganska svårt att överdosera selen här i sverige med svenskt grovfoder..

innehåller kraftfodret och tillskotten inte speciellt mycket selen kan man lugnt ge tokosel..

Jag kan, med andra ord, ge min häst en dos tokosel en gång per veckautan risk för biverklningar/förgifting?

Liknande trådar

Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
399
Senast: Sryoqwe
·
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 313
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Har för första gången en häst där man måste vara lite betänksam kring i vilken form man ger foder. Hon har en djup tandficka och...
Svar
14
· Visningar
587
Senast: WildHorse
·
Foder & Strö Skulle behöva lite hjälp från er som kan räkna eftersom min hjärna inte klarar av matematik. I år har vi fått två skördar som är så...
2
Svar
21
· Visningar
1 471
Senast: animalasia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar