selen och fosfor

L

Liljan80

Hej!

Nu när det är dax att börja med årets hö har jag gjort en ny foderstat men har problem med att total värdet på selen och fosfor blir för lite.

Är det någon som har några bra tips på vad det finns för bra tillskott som innehåller dessa ämnen.

Utöver hö ger jag honom Fibergi låg.

Tack på förhand!

/Liljan80

Sv: selen och fosfor

Måste bara fråga; är vetekli verkligen att rekommendera?
Har för mig att jag läst att den fosforen är svårare för hästen att ta tillvara på?

Tack för era svar då blir det en tur till granngårn på väg hem från jobbet.

När jag tänker efter så har jag svårt att tro att det skulle vara negativt att ge vetekli på det sättet eftersom det rekommenderas av från SLU när man har fosforbrist.

Här kommer nog svaret:

" Beroende på hur hög utmalningsgraden, dvs hur fritt mjölet ska vara från skaldelar, kan kliets innehåll variera något. Vetefodermjöl är den finaste fraktionen som siktas bort under mjölframställningen och det används huvudsakligen inom foderindustrin. Vetekli däremot är ett välkänt hästfoder.

Vetekliet har högre fett-, protein-, växttråd- och askhalt än vad vetekornet har och naturligtvis mindre andel stärkelse. I askan utgör kalium, magnesium och fosfor den stora andelen. Andelen fytinfosfor, dvs det slags fosfor som behöver enzymet fytas för att brytas ner, ökar med utmalningsgraden. Det är alltså inte helt klart att andelen fosfor som anges i vetekli är möjligt för hästen att ta utnyttja. "

Källa; SLU:s Hippocampussida.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 558
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
689
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Hej! Vi har haft lite svårt att få tag i nytt hö nu när vårat har tagit slut, men nu har vi äntligen hittat ett med okej värden...
2
Svar
29
· Visningar
2 354
Senast: Ise
·
Hästvård Hej, Har fått konstaterat allergier hos hästen mot saker i stallmiljön men även utomhusallergener efter ett klinikbesök. Ni med...
Svar
4
· Visningar
998
Senast: caballus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hundrelation
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Annonsera mera hundar 2