Selektionssto - i praktiken.

Sv: Selektionssto - i praktiken.

Inget obedömt sto kan bli selektionssto, utan stoet ifråga måste vara bedömt även om siffrorna inte finns på blup iom att de måste uppfylla exteriörkraven för att bli selektionssto.

Har själv ston som uppfyller kraven men iom att de inte är exteriörvisade i sverige så står de heller inte som selektionssto trots att meriterna är uppfyllda.
Hur har då detta sto blivit selektionssto?
http://www.blup.se/sv-SE/horses/117249-andorra-killigrews
Ingen stam inte visad och inte stamboksförd :confused:

eller detta stoet http://www.blup.se/sv-SE/horses/138096-moses-kyra

Senast ändrad:

Hur har då detta sto blivit selektionssto?
http://www.blup.se/sv-SE/horses/117249-andorra-killigrews
Ingen stam inte visad och inte stamboksförd :confused:

eller detta stoet http://www.blup.se/sv-SE/horses/138096-moses-kyra

Den sista är det inget konstigt med, den har gröna papper om du kollar regnr dessutom är den stambokförd i danmark och det reslutatet från den visningen är giltigt att använda.

Den första är säkert framvisad antingen tidigare utom tävlan eller vid fölvisningen när den hade föl, dessa siffror förs ju inte in på blup iom att den inte kan bli stambokförd pga fel pappersfärg men visningsprotokoll kan ju mkt väl finnas ändå.

Ser man dessa två ston (egentligen är det ju bara ett som avviker från grönt) som exempel så tror jag faktiskt att sannolikheten att de nedärver en toppindivid som kan föra rasen vidare är bra mkt större än en med känd stam som är visad med mediokra poäng och inga meriter.
Dessa två ston har ju bevisat mer än väl att de är bra individer och är de då dessutom bedömda med lägst 7 på alla exteriörpunkter så är de uppenbarligen av hyffsad rastyp utan större avvikelser.

Bägge är ju svårklasshästar, så det känns i min bok inte jätteudda att de skulle rekommenderas för avel?

Jag tycker inte selektionsidén är så märklig, det är väl de ston man har anledning att förmoda att de skulle föra aveln framåt, och därför gärna ska avlas på? Sen kan det säkert vara felförmodat ibland (ston som lämnar sämre än vad de är själva), och säkert finns det ett och annat fint avelssto som inte blivit selektionssto, men det är väl just att se som en rekommendation, baserat på vad man vet?

I min bok är det en enorm skillnad mellan en bra rid/tävlingshäst och en avelshäst. Att en individ kan prestera bra innebär inte automatiskt att den passar avel. Det irländska stoet utan känd stam kan ju faktiskt lämna precis vad som helst och vara släkt med vad som helst. Vilket också kan innebära ren inavel utan att någon vet om det eller att avkomma blir en knubbig ponny. Vilket är väldigt långt ifrån rasstandarden.

Absolut, en bra tävlingshäst är inte samma sak som en bra avelshäst, men det är inte heller så att de är motsatser. Tvärtom är de ofta korrelerade, hästar med goda egna prestationer på tävlingsbanan nedärver ofta åtminstone en del av sin förmåga.

När det gäller risken för oönskad, ren inavel, så tror jag inte den är överhängande med exempelvis det irländska stoet. Det är inte alls troligt att hon är släkt med vadsomhelst - skulle man exempel lagt Szkopul på henne, så är det extremt otroligt att resultatet hade blivit direkt inavel, för att ta ett exempel. Inte många polska trakheners i den irländska hoppaveln, så att säga. Med eller utan stam.

Visst finns det en minimal möjlighet att hon är en otroligt ovanlig mutation, och dottern till två travare, men det är ju ärligt talat inte heller särskilt troligt. Det blir ju sällan vadsomhelst när man avlar, t ex att man korsar två fullblod, och ut kommer en häst som ser ut som en ardenner. Sen håller jag med om att det blir mycket osäkrare att avla på hästar utan känd stam, men helt i blindo blir det inte, och i det här fallet är ju de troliga förfäderna hästar som är vanliga på irland, inte hästar som knappt finns där (travare, t ex), och då kan man ju ta höjd för det i sitt val av hingst. En häst som plockar placeringar i svår klass har ju troligtvis åtminstone några gener för det, som den förmodligen kommer att nedärva till sina avkommor.

Stammen är nog känd men har bara inte kommit med på blupsidan.

Edit. Söker man på internet så finner man att hon är efter ett irländskt fullblod.

Ja, den stammen var ju inte vidare okänd vid närmare betraktande: e Able Albert xx u Bellegravia ue Ballyard Light. Både mamman och pappan har flera andra avkommor i Sverige, så det borde ju inte vara helt omöjligt att ta reda på vad de lämnat, tänker jag. Pappan var dessutom godkänd i både KWPN och Trakhener verband, så där finns ju ganska många avkommor att titta på om man vill. Mamman har visserligen inte full stam, men på fyra avkommor har det blivit två svårklasshoppare och en msv-hoppare, så uppenbart är ju inte nedärvningen helt åt skogen.

Med den informationen blir det ju ännu mindre obegripligt varför stoet ifråga blivit selektionssto.

Senast ändrad:

Såg nu när jag kollade i reglerna för selektionsston att sto som har minst 5 placeringar i svår klass är undantagna från exteriörkraven.

Grundkriterier:
1. Stoet ska vara SWB-registrerat
2. Stoet ska vara bedömt (vid 3-årstest, kvalitetsbedömning, 3-årspremiering (t.o.m. 1998) eller exteriörbedömt i samband med stamboksföring) och ingen exteriörpoäng på typ, huvud-hals-bål och extremiteter får vara under 7p *
* Undantaget om stoet är Elit- eller A-premierat eller har minst 5 placeringar i svår klass

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka