• Trav
  • Trådstartare Trådstartare FestivalQueen
  • Startdatum Startdatum
F

FestivalQueen

Hej alla travmänniskor! Jag har en travare som ridhäst som jag nu pga min graviditet tänkte börja köra. Men jag vet inte vad jag ska köpa för sele. Budgeten är något begränsad. Tittar man inne på körsidan så kan man absolut inte ha en travsele med en rockard men travhästar körs väl i skogen med rockard? Vi ska bara köra lugnt rakt fram på släta grusvägar. På börjes har jag sett en vanlig sele för 1000 kr men jag har hört att dom inte är bra för att de inte har draglinor att fästa i svängel, men det har väl inte en travsele heller?
Hjälp mig, vill bara mysköra i skogen utan att vare sig bli ruinerad eller skada min häst!! ;)

Sv: Sele?

man kan visst ha en travsele när man kör i rockard men då bör man ha en bred långbrösta som man snurrar runt skalmarna och fäster i en "knopp" längst bak på vagnen.. långbröstan har samma funktion som draglinorna :)

om du går in på Travutrustning så finns en tråd om Börjes sele där du kan läsa om den är bra eller inte :D

Har du inte dom där knopparna på vagnen som skrivaren här över nämner så kan man alltid hitta på en egen konstruktion så man kan fästa långbröstan. På min ena vagn (som är en rockard) fanns inga knoppar, då tog jag istället en kabinhake till var stropp på den långa bröstan, snurra ett varv på nån stång där bak och knäppte ihop med hjälp av hakarna. Det är ju hål i långbröstans stroppar.

Jag vet knappt vad en svängel är ens en gång, men jag vet oxå att de funkar utmärkt att köra med travsele o rockard (även tung gjord på bilaxel!)

Be någon kunnig köra hästen första gångerna, fråga tidigare ägare hur hästen är att köra... Alla travare är inte supersnälla och trevliga att köra, och en del kan behöva slagjord... Så att det inte händer någon olycka! :crazy:

Det har du rätt i. Ringde förförra ägaren som hade honom i trav nu.
Han sa att det var inga problem, han kunde vara väldigt pigg bara.:D
Tack så mycket för ditt svar. Det är mycket trevligare stämning här inne på travsidan än på körsidan. Jag fortsätter ställa mina nybörjar frågor om körning här!:bow:

Jag tror inte att en långbrösta har samma funktion som draglinor. Vitsen med draglinor är ju att de rör sig och följer hästens rörelser det gör ju inte stumt fastsatta remmar till en långbrösta. Men det är inte speciellt svårt att fixa draglinor av travmodell, ett rep med hakar, svetsa på ett par ringar efter skaklarna för repet att löpa i och sen trissor för repet närmast vagnen. Då kan man använda en bred kortbrösta som man fäster i draglinorna. Det tycker jag funkar utmärkt.

Travsele tillsammans med rockard tycker jag är ett alldeles utmäkrt alternativ till billiga och dåliga bröstselar (typ från B*****s för 900).

Jag tror inte att en långbrösta har samma funktion som draglinor. Vitsen med draglinor är ju att de rör sig och följer hästens rörelser det gör ju inte stumt fastsatta remmar till en långbrösta. Men det är inte speciellt svårt att fixa draglinor av travmodell, ett rep med hakar, svetsa på ett par ringar efter skaklarna för repet att löpa i och sen trissor för repet närmast vagnen. Då kan man använda en bred kortbrösta som man fäster i draglinorna. Det tycker jag funkar utmärkt.

Travsele tillsammans med rockard tycker jag är ett alldeles utmäkrt alternativ till billiga och dåliga bröstselar (typ från B*****s för 900).
Ja så kan man med göra ja! men hur hårt ska linorna sitta när man spänner fast hästen?

Liknande trådar

Körning Fick idag hem kärra och sele. rockard med bildäck och travsele. Dock börja min kompis kommentera att det bara var korta bröstremmar...
Svar
5
· Visningar
1 367
Senast: Nielaa
·
Körning Jag har ett shettissto på 8 år vi har haft sedan hon var 1. Hon rids av mina barn och vi har kört in henne. Jag har tömkört henne en del...
Svar
11
· Visningar
2 304
Senast: Mezcal
·
Trav Vi har precis börjat motionera hästarna från en speedcart och QH sele. Jag testade att köra lite trav i gymnasiet och nu när jag testat...
Svar
1
· Visningar
2 638
Senast: Onecorner
·
Körning Jag har precis köpt en ny körhäst som är hur go och trevlig som helst. Han är dessvärre inte inkörd med linor osv som man brukar utan...
Svar
3
· Visningar
2 827
Senast: gadriel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Unghästfasoner?
  • Hålvägg