Sele vid både promenad och spårning?

RunaD

Trådstartare
Jag ska börja ha min hund på hunddagis! Han har varit där några gånger redan och provat på. Båda gångerna har de sagt att han smitit ur halsbandet. Första gången hade han ett som var ngt stort, så det kan jag förstå. Det byttes ut. Nästa gång (idag) hade han ett annat, mindre. Det har han aldrig kunnat smita ur, men enligt den som promenerade honom höll han på att smita ur när de lekte lite. Han smet alltså aldrig. De frågade redan första gången om han inte kunde ha sele istället, men jag vill inte det för att han har det när han spårar och jag vill att han ska se det som ett tecken. Är jag pjoskig?

Dagiset hade då dragit åt halsbandet två hål, och jag tycker redan att det sitter ngt för hårt där det satt. Men sen blir jag såhär, kanske är jag pjoskig här med?! Hur hårt kan egentligen ett halsband sitta?

Kan tillägga att hunden inte är någon rymmare, han har aldrig kommit loss och sprungit iväg, så han har aldrig fått ut något av det. Har lixom inte utvecklat någon riktig teknik.

Sv: Sele vid både promenad och spårning?

Jag har massa olika selar som arbetstecken för olika uppgifter, hundarna har inga problem att skilja dem åt. (Spårsele, dragsele, promenadsele, sele till vallningslinan mm).

Ang att han försöker backa ur halsband så hade jag tränat på följsamhet, dvs att gå undan för tryck.

Jag tror att hundarna snabbt lär sig vad som är vad, men vill man vara extra tydlig så kan man ju ha olika sorters selar. Jag har nomesele när jag spårar men den är ju inte särskilt smidig som promenadsele precis.

Han försöker inte backa ur, han kan lixom inte det! Han är väldigt följsam men har man otur tänker jag mig att det kan glida av ändå? Han går dessutom ingenstans ifrån föraren, det vågar han inte.

Hm! Vi spårar för tillfället i hurtta y sele, men tänkte att han ska få nomesele när han blir färdigväxt. Hur mycket är de flexibla? Vore ju smidigt att ha två kanske så blir det ju skillnad.

Tack för input!

Jag har tre olika selar till Miss Mandy ... en bocher sele for sparning, en aggitation sele for IPO och en hurta Y sele for "lukt ovningar" nar hon soker avlopps lackor.

Har du provat ett halv stryp? De kan inte ta sig ur ett halv stryp halsband.

Min hund gick ur två olika halsband på hunddagis. Det ena så hårt spänt att jag precis fick in ett finger om jag pressade, men ut kom hon om hon "skruvade o ryckte" lite med huvudet o drog sig bakåt/sidled. Hon har en spårsele och en springsele så jag valde halvstryp till dagiset och nu har dom inga bekymmer och jag slipper oroa mig för att hon drar repor på olämpliga ställen.

Jag har nästan alltid sele på mina hundar när vi är ute på promenader, och har även sele när vi spårar. Jag upplever inte att de har några som helst problem för dem att skilja det ena från det andra. Har halsband + koppel när vi går från bilen och byter till spårsele + lina när det är dags att sätta igång, och det är själva "omklädningsproceduren" som är "nu ska vi jobba"-signalen, inte selen i sig.

Har du en smalskallig hund så kanske ett vinthundshalsband kan hindra honom från att backa ur det? Det är så brett på framsidan av halsen att det är nästan omöjligt att backa sig ur. Min ena som slinker ur halsband och selar på bara någon sekund (utom en sorts sele som är helt rymningssäker för henne) får jobba i nästan en minut för att ta sig ur ett riktigt brett vinthundshalsband.

Annars ser jag heller inga problem med att ha olika selar för olika uppgifter.

Jag har till en tidigare hund haft samma sele vid promenader som när vi spårade - inga problem alls. Det var aldrig selen som visade vad vi skulle göra, utan allting runt om. Spårlinan var största triggern för vad som skulle ske:) Hundar är inte dumma;)

För min hund är linan och omständigheterna tecknet för spår, i övrigt så använder jag samma sele till promenad, cykling och spår.

Jag har förövrigt frispårat utan varken sele eller lina också. Hon fattade precis vad hon skulle göra så fort hon hittade spåret.. sen att det gick lite för fort för mig är en annan sak. ;)

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 547
Senast: fixi
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 084
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Har ni några tips på sele till mindre hund(chihuahua ca 4kg) ? Tycker det är så svårt att hitta någon som sitter bra. Har provat många...
Svar
11
· Visningar
1 340
Senast: LECH
·
Hundhälsa Jag ska till veterinären imorgon, men vill höra era tankar. Hund modell mindre, 17 kg, 35 cm hög. Väldigt fin i kroppen. 9,5 år, har...
Svar
6
· Visningar
2 843
Senast: Dino
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Värma spenat?
  • Vad gör vi? Del CCVII
  • Gps tracker för Android?

Hund, Katt, Andra Djur