Sele till welsh moutain?

E

Erzie

Ni som har welsh moutain och kör dessa, vad har ni för storlek på selarna? Jag har en welsh moutain hingst på 1,5 år och skall börja att köra in honom nästa år. Han kommer väl att bli omkring 115 cm i manken när han är färdigväxt.
Shettisstorlek passar väl nu, men kommer ponnystorlek att bli för stort? Han har shettistorlek på träns, grimma och täcke nu.

Sv: Sele till welsh moutain?

Jag har faktiskt kört med giggsele från england shetlandstrl på welsh på 125. OK det satt inte jättebra, det var på maxhål, men det gick. Bakselen var fortfarande för stor :)

Din är ju ännu mindre, kanske shetland funkar på vissa märke.
Men, det absolut bästa är ju att mäta.

En billigare variant innan du vet vad du vill ha sen när han är tre fyra är ju att köpa en shettis travsele. De är väldigt justerbara. Och en lös kortbrösta bara.

'Eller en skitsele för några hundralappar som du kan slita på tills han ska börja dra vagnen. Harva ridbanan går alldeles utmärkt med en sån och är en bra träningsform där hästen har en uppgift och du lär dig och hästen rakriktning och att stå still.

Du kan ju börja redan nu.

Hör väl inte riktigt till tråden, men jag blir nyfiken på vad du använder för redskap när du harvar ridbanan? Jag har nordsvensk och loksele när jag sladdar banan och hon tycker det är TUNGT... Bilder/beskrivning på lätta redskap vore intressant :)

TS: När det gäller storlekar så beror det ju mer på grovleken än höjden vad som passar. Jag har en grov och fet shettis på 108 cm och shettisstorlek funkar till henne, men det är gränsfall. Men welshar brukar ju kunna vara ganska smäckra. Och så skiljer det i storlek mellan olika märken - så mät ponnyn och prata med säljaren innan du köper något!

Till mina Mountains hade jag shetlandstorlek på loksele och giggsele. WM valacken som står på gården har stl ponny på sin loksele men så är han också extremt grov över nacke, shetlandslokor är för korta.

Ponny måste mina föräldrar använda på sina mountisar...

Man kan göra många praktiska och miljövänliga saker med sin häst:

Klippa gräs:)

Harva ridbana med pinnaharv och svängel av planka.
Lilla Ridbanan tog ca 35 minuter att harva med en liten paus. Man kunde vända på den om man ville ha mera sladd. Lagom jobb för en shettis.

Senast ändrad av en moderator:

Tack för svaren!
Har fått några mått-tabeller från Drive-out, så det blir väl till och mäta "lillen" då.

Liknande trådar

Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
8 056
Senast: Farao
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 986
Senast: Mia_R
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 943
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag bestämde mig för att skilja mig så lovade jag mig själv att jag INTE ska låta det faktum att jag lever ensam begränsa mig på...
Svar
13
· Visningar
2 441
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka