Sele till valp?

igbest

Trådstartare
Vi får hem en liten valp i morgon torsdag och nu kom jag på att jag nog vill ha en sele till henne så här i början, jag har halsband men tänkte att det kanske vore bra att köpa en sele till henne också. När kan jag ta med mig henne till djuraffären och prova ut en sele, måste jag vänta tills hon är vaccinerad eller kan jag fara dit tidigare eller ska jag fara dit och köpa en utan att ta med henne och hoppas på att den passar. :confused:

Sv: Sele till valp?

Jag var i en av de större djurbutikerna och köpte sele, hade inte med valpen men om selen inte passat så fick jag åka tillbaka och byta.

Ta med valpen du. Är du orolig så låt den inte hälsa på andra hundar (hundägare) eller dricka ur allmän vattenskål om det finns sådan. Vissa affärer har sådana framme.

Kan rekommendera hurttas y-sele som jag tycker har funkat bra på min valp och dessutom var lämplig att växa i. Vadderad och skön.

Säger som Skogstrollet. Visst kan du ta med valpen!
Jag hade med min unga dåre på allt möjligt när hon var valp, innan hon var 12-veckorsvaccinerad. Det enda jag var noga med var att inte låta henne hälsa på massor av hundar som vi inte kände och nog inte skulle träffa igen.

Ta med valpen du. Är du orolig så låt den inte hälsa på andra hundar (hundägare) eller dricka ur allmän vattenskål om det finns sådan. Vissa affärer har sådana framme.

Kan rekommendera hurttas y-sele som jag tycker har funkat bra på min valp och dessutom var lämplig att växa i. Vadderad och skön.

Jag håller med om att hurttas y-sele är att rekommendera! Jag har haft den till Doris ett tag nu och jag tycker den sitter bra, även när den är lite stor.

Nu har Doris snart vuxit ifrån sin och det är dags att införskaffa en ny. Jag kommer att välja hurtta igen!

KL

Jag har med haft Hurtta fast då inte Y-selen utan den andra modellen hela min hunds uppväxt. De har många storlekar, är mjuka och bekväma, tål mycket och blir inte så skitiga. Perfekt!

Jag använde också y-sele till valpen, men jag han gå igenom ett anta olika modeller. Det går ju åt några stycken under en uppväxt...
Första månaden hade han en mjuk variant från Gustav och Evita, sen blev det en hemmasydd som var lite ställbar, sen en med tryckavlastande bröstplatta från Rogz, en Hurtta och nu har han ärvt gammelhundens Jokkesele.

Jag är helt klart mest nöjd över passformen och kvaliten på Hurtta- och Jokkeselarna, men det är väldigt lätt att sy en bra Y-sele själv.

/Migo

Tack för alla svar :)
Det får nog bli så att hon får följa med till djuraffären och köpa en sele. Jag vet att de har hurtta och en sån hade jag tänkt köpa när hon växt klart men en Y-sele kanske det får bli :)
Är y-selen också hurtta?

Tack för alla svar :)
Det får nog bli så att hon får följa med till djuraffären och köpa en sele. Jag vet att de har hurtta och en sån hade jag tänkt köpa när hon växt klart men en Y-sele kanske det får bli :)
Är y-selen också hurtta?

Sällar mig till skaran som rekommenderar hurttas y-sele! Har den till tre av mina hundar och är supernöjd! Den fjärde har ännu inte fått någon utan har en "vanlig" sele som jag tycker är bara skit, sitter dåligt och bara är blä:D
Absolut kan du ta med valpen till djuraffären!
Det är bara bra om den får komma ut och se så mycket som möjligt i tidig ålder, men säger som de andra att den inte behöver hälsa på okända hundar.
Tror att många missuppfattar det där med vaccination och tror att valpar inte ska lämna hemmet mer eller mindre innan de fått 12v sprutan men det är snarare tvärtom, det är under den perioden som det är nyttigt för valpis att se och uppleva olika saker (givetvis under kontrollerade former!), jag har kört efter 12-veckors "regeln": valpis ska innan den fyllt 12v gå på 12 olika sorters underlag, träffat 12 olika människor (familjen ej inräknad), besökt 12 olika platser och träffat 12 olika hundar :)
Vad gäller människorna ska de gärna var i alla olika åldrar från bebis till pensionär, och viktigt vad gäller möten med andra hundar är att vara säker på att de är snälla, trevliga och vaccinerade.
Allt ska givetvis vara lugnt och tryggt för valpen.
Oj, kom visst ganska off topic där:o:D
Hur som så önskar jag lycka till med din nya kamrat!:D

Tror att många missuppfattar det där med vaccination och tror att valpar inte ska lämna hemmet mer eller mindre innan de fått 12v sprutan men det är snarare tvärtom, det är under den perioden som det är nyttigt för valpis att se och uppleva olika saker (givetvis under kontrollerade former!), jag har kört efter 12-veckors "regeln": valpis ska innan den fyllt 12v gå på 12 olika sorters underlag, träffat 12 olika människor (familjen ej inräknad), besökt 12 olika platser och träffat 12 olika hundar :)
Vad gäller människorna ska de gärna var i alla olika åldrar från bebis till pensionär, och viktigt vad gäller möten med andra hundar är att vara säker på att de är snälla, trevliga och vaccinerade.
Allt ska givetvis vara lugnt och tryggt för valpen.
Oj, kom visst ganska off topic där:o:D
Hur som så önskar jag lycka till med din nya kamrat!:D

Aha, 12 veckors regeln lät intressant den har jag inte hört om förut, låter som något att testa :)

Aha, 12 veckors regeln lät intressant den har jag inte hört om förut, låter som något att testa :)

Jag vet att det är massa mer grejer som kan läggas till på den listan, men det var de jag kom på nu:)
Så länge man inte stressar iväg och känner att man MÅSTE göra allt så brukar det vara nyttigt för liten valp :)
Mycket kommer ju gratis också!

Valpen måste ändå miljötränas innan 12-veckorssprutan, så det är bara bra om den får följa med till djuraffären. Det finns så få ovaccinerade hundar i landet, så risken att den ska bli smittad är minimal. Man ska alltid vara försiktig med okända hundar, men inte på bekostnad av den viktiga social- och miljöträningen.

Ang sele så köpte jag en variant som var ställbar på alla håll och kanter. Den kunde han ha från 10 v till 6 månader. Den jag har nu är likadan, fast större, och jag räknar med att kunna ha den upp till vuxen ålder.

Det blev inte en Y-sele vi fick ta en mindre variant eftersom hon är så liten, men nu har vi en sele i alla fall :) Hon fick följa med och prova på plats :)

Liknande trådar

Övr. Hund Jag och sambo ska skaffa hund. 😊 Både han och jag jobbar skift och han jobbar mestadels natt. Det här innebär att vi har ett glapp 3ggr...
Svar
8
· Visningar
1 286
Senast: Kajsalisa
·
Övr. Hund Bara för att jag längtar tills de kommer hem en valp och smått handlar på mig en del saker. Så kanske de vore kul och se vad ni andra...
2
Svar
24
· Visningar
1 852
Senast: Lyan
·
Övr. Hund Så ny bil betyde tyvärr att vi måste köpa ny bur. Vi hoppades att den nuvarande buren från robust skulle funka men tyvärr lutar...
Svar
11
· Visningar
702
Senast: Hermelin
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 751
Senast: fixi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka