sele storlek till quarter?

B

Balans

har en ettårig quarter hemma som jag tänkte köra in nästa år, o ska nu köpa vagn o sele i god tid.. men hur stor sele ska man ha till en quarter, cob eller full? de e ju inte så stora i mkh färdigväxta, men rätt så grova så cob kanske blir för litet?
någon som vet??

Hej! Jag skulle satsa på en sele i full storlek, dels för att din häst växer fortfarande men också för att det är bättre att göra några extra hål än att selen rätt vad det är växes ur. Naturligtvis bör selen precis som en sadel provas in av någon som kan, men en bröstsele är i regel ganska anpassningsbar i storlek. Vad det gäller vagn och sele så skulle jag absolut satsa på ett "startkit" med en vanlig rockard men med upphöjt säte och svängel och en bröstsele med draglinor och baksele för hästens skull. Bakselen är nödvändig i backar. Ska du satsa på pleasure-driving framledes så finns det speciella vagnar och selar till det, men mig veterligt finns den typen av utrustning ännu inte i Sverige. Pleasuredrivingvagnarna har inte upphöjt säte men svängel och selarna är lite nättare än vanliga "klassiska". Påminde om någonting mitt emellan "klassisk" utrustning och travutrustning. Ska du köra in din häst så är det A och O att ni är flera personer av säkerhetsskäl och ta gärna hjälp av en erfaren körkusk vid inkörningen. Här är en hemsida till Equilex som har prisvärda kompletta selar med både draglinor och baksele. http://www.equilex.se/Gör inte om mitt misstag och köp en s.k "komplett" sele som saknar draglinor och baksele. Om du går in på Equilex hemsida så kan du ta kontakt med Maria Henriksson och få hjälp med inkörningen, eller om du bor långt från Rosersberg norr om Stockholm så kan hon säkert tipsa dig om lämplig körtränare. Lycka till! :) Körning är urkul!!!

tack så hemskt mycket för ditt svar!
jag har kört in några hästar tidigare, så jag vet hur det fungerar med allt det där (men jättegulligt av dig att säga iaf)
men så du tycker full, det jag är orolig för bara så den inte blir för vid "sadelgjordsremmen". har nämligen en shettis och hennes sele, strl shetland är precis så den sitter fast om man spänner in på sista hålet. det är därför jag är lite misstänksam så den inte blir för stor där. hmm.. quarter är en sån mellanras så jag vet inte om cob eller full som gäller, går ju inte direkt o prova nu*ler*

tänkte mig någe i stil med en rockard, bra vagnar tycker jag. ska kolla in sidan du gav mig!

mvh madde

Tror nog att du klarar dig med cob om det inte är en riktigt stor QH, har passat på mina 2 iaf. Lycka till!

Malin

nä.. jag tror med att cob räcker, hon kommer att bli runt 150 så hon är ju inte så stor, de e ju att de kan bli rätt så breda. Men du hade cob sa du? är de pågränsen till försmå eller lagom? hur stora är dina då?

mvh madde

Mina 2 har vart c:a 147-148 så det är ju ungefär detsamma. Enda är att själva "magremmen" börjar bli lite kort, kan ju vara för att det är 4 veckor kvar till fölning ;)

Malin

jasså! så härligt!=) hoppas att allt går vägen med allt då=)

:banana: Hmmmm intressant att cob ofta räcker till quarter, bra för framtiden om jag köper en qh så ska den naturligtvis köras in!!! Själv har jag köpt maratonselen i Equilexkatalogen i storlek full till min arab, men de är också väldigt grova fram. Kul med fler hästar som är inkörda! Vet att du Malin också kör dina! Kanske kan vi få ihop en pleasure-driving-klass till nästa års gemensamma SM? Problemet är väl bara utrustningen, som är väldigt dyr om man ska ha pleasure-driving-grejer, i alla fall de jag har hittat. Kanske kan man ha dispens att använda "klassisk" sele och rockard i början?

Kramiz
Marita

Hotrodder tog en kvart att köra in :D men honom har jag ju inte kvar så det får bli Pepsi som får testa på detta... Hoppas också att det kommer att bli så många intresserade så att vi kan ha med pleasure driving på tävlingarna (Blir väl på QH-showerna kan jag tro) så vi kan visa upp hur mångsidiga våra hästar är!

Malin

:rofl: Kul att du har kvar en som är inkörd! Gissar att det kommer introduceras med pleasure driving på qh-shower först. Själva har vi en 3:e plac från lätt klass i klassisk körning och på Arab-EM:et förra året har vi startat i pleasure-driving redan! Först i Sverige :confused:

Är det däckelgjorden som blir för lång så är det ju bara att kapa den. Skruva lös däckelringen, skär av däckelgjorden och gör nytt hål med borrmaskin.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Jag har funderat en hel del kring hur livet förändras, i bland relativt förutsägbart, och i bland åt helt oväntade håll. Jag förstår att...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
19 416
Senast: MML
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 531
Senast: mars
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 000
Senast: lirco11
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag är mitt inne i första sommaren med att försöka odla ätbara grejer på min plats. Visst har jag pysslat mycket med trädgård tidigare...
Svar
4
· Visningar
700
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama