Sele som knäpps vid halsen

NagelacksBeroende

Trådstartare
Jag behöver hjälp. Jag vet inte hur många selar jag har provat på mitt lilla yrväder, men inget passar direkt bra. Och nu börjar jag bli desperat. Selen vi använder nu börjar bli för liten, så nu måste en ny inhandlas snarast.

Den selen vi har nu knäpps vid halsen och magen, och den är egentligen helt perfekt modell för henne. Det är just det att man kan knäppa vid halsen som är perfekt. MEN, jag hittar nästan inga sådana selar.
Den enda jag har hittat nu är modellen ritefit på puppia-selar. Någon som har en sådan?

Någon som har tips på andra selar som går att knäppa vid halsen också?

:bow:

Sv: Sele som knäpps vid halsen

Hur stor är hunden? Amoken kan man få med knäppe vid halsen om man säger till. De gör den modellen till djursjukhuset. De har dock inte så det passar riktigt små hundar.

För att iallafall modellerna jag har testat tidigare blir för stora i halsen och blir liksom "hängiga", om dom väl kommer över hennes huvud. Och oftast så är selen alldeles för stor om den ens kommer över hennes huvud. Så hon behöver en storlek för att få i huvudet, men en annan för kroppen. :p
Och hon har så korta ben, att hon trampar i selen om den hänger det minsta.

Har du tittat på selar för katter? De brukar har knäppe vid halsen och det finns rätt stora. Jag vet inte hur stor en tibetanskspanielvalp är men det känns rätt litet.;)

Det är en kattsele hon har nu faktiskt, som jag har ändrat lite. :) Det var det enda som jag tyckte passade tillräckligt bra. Men, nu börjar den bli för liten i längden. Men kanske det finns större än den jag har iofs? Det kan ju tålas att kollas upp.
Men, egentligen skulle jag vilja ha en som vilar längre ner och inte kan trycka på halsen heller... Därför har jag kikat på puppia ritefit också, men jag vet inte. Jag har inte hittat någon i närheten, för gärna skulle jag vilja prova innan. För att slänga 350:- i sjön känns inte jättekul bara för att den inte passar när den kommer hem.

Åh jösses, inte anade jag att det skulle vara såhär krångligt att hitta en passande sele. Det är min första hund, och jag levde nog lite under en sten innan. :D

Ja det är svårt. Min ena hund är tvärtom hon är bredare runt bröstkorgen än normalt. Jag sydde tills slut själv en sele till henne.

Det finns ju en del varierbara selar också. Hunter har några som man kan reglera rätt bra. tex denna
5577_cbed0819fd9cc23dc2c125541814a233.jpg

Fast om den inte passar så skicka tillbaka den?
Jag skickade tillbaka en sele som jag fick i fel storlek för ett par veckor sen, det kostade 30kr ink vadderat kuvert.

Jag förstår iaf ditt problem och det var ju minst sagt svårt att hitta sele med spänne vid halsen.
Jag har hurttas y-sele till mina grabbar som jag tycker funkar finfint :)
Men har även haft Rogz selar och de är ju ställbara överallt så en sån kanske kan fungera?
De är inte heller speciellt dyra.

Ja jag önskar att jag hade en symaskin just nu, och lite sykunskaper. Snart mutar jag någon att sy en till mig :D

Ja jag har en sådan hemma nu med, och hon är än så länge för liten för den, men den kommer nog fungera sedan. Men så måste jag ju ställa om den varje gång, för att huvudet ska få plats i den :p Skulle helst vilja ha en som är fix och färdig liksom. :D

Ja jag tänkte att det gick också, men det står att den inte får vara "använd", men att prova den kanske inte räknas som använd..? Jag har ingen koll på sådant.

Ja jag önskar att min lilla också kunde ha en y-sele, vi har testat sådana också och det fungerar verkligen inte alls. :D

Angående Rogz-selar så har jag en liknande hemma, och som jag skrev till Kakis så även om den är för stor nu, så kommer den nog funka sedan. Men då är ju problemet att man måste ställa om den varje gång, för att få ut huvudet. Men, det kanske är ett litet problem, men det känns bökigt. Iallafall nu när man ibland väääldigt fort måste springa ut, så nu skulle det inte fungera alls. :D

Ja det är svårt. Min ena hund är tvärtom hon är bredare runt bröstkorgen än normalt. Jag sydde tills slut själv en sele till henne.

Det finns ju en del varierbara selar också. Hunter har några som man kan reglera rätt bra. tex denna
5577_cbed0819fd9cc23dc2c125541814a233.jpg

En sådan modell på sele+ koppel finns på biltema för hela 14.95,köpte en till min pinne valp i förra veckan då hon lyckats krypa ur 2 andra modeller på selar.

Ja jag tänkte att det gick också, men det står att den inte får vara "använd", men att prova den kanske inte räknas som använd..? Jag har ingen koll på sådant.

Ja jag önskar att min lilla också kunde ha en y-sele, vi har testat sådana också och det fungerar verkligen inte alls. :D

Angående Rogz-selar så har jag en liknande hemma, och som jag skrev till Kakis så även om den är för stor nu, så kommer den nog funka sedan. Men då är ju problemet att man måste ställa om den varje gång, för att få ut huvudet. Men, det kanske är ett litet problem, men det känns bökigt. Iallafall nu när man ibland väääldigt fort måste springa ut, så nu skulle det inte fungera alls. :D

Provad är inte detsamma som använd om du frågar mig iaf :)
Man måste ju få prova, det gör man ju i butiken.

Hmm Rogz selarna finns ju i flera storlekar, någon borde ju kunna passa?
Det är ju faktiskt jätteenkelt att sätta på ett spänne på den modellen av sele.
Om du inte klarar av att sy typ 10 kaststygn för hand så kan jag nästan lova att personalen i en riktig tyg/sybehörsbutik kan hjälpa dig mot en liten slant.
Ett spänne kostar typ 10-20kr och det tar max 5 min att sy fast spännet.

Hmm, ja kanske det finns någon som passar. Jag har S i storleken jag har hemma nu, och den är som sagt för stor. Hade en i XS också, men den var på tok för liten för att få över huvudet. :p

Men ja, det är sant! Det skulle ju faktiskt gå att göra. Varför har jag inte tänkt på det? :p Tack! Jag vågar nog inte sy själv, för jag vill vara säker på att det sitter ordentligt :D Men det finns en billig skräddare här i närheten, och dit skulle jag ju faktiskt kunna gå.

Har du prövat en y-sele? Dom är ju oftast lite längre i remmarna och sitter bra väl på plats där dom ska sitta.

För att iallafall modellerna jag har testat tidigare blir för stora i halsen och blir liksom "hängiga", om dom väl kommer över hennes huvud. Och oftast så är selen alldeles för stor om den ens kommer över hennes huvud. Så hon behöver en storlek för att få i huvudet, men en annan för kroppen. :p
Och hon har så korta ben, att hon trampar i selen om den hänger det minsta.

Det problemet har även jag. Jag har beställt en sådan (länk) och hoppas den passar min cavalier som har ett stort huvud och långa öron. Den behöver du inte trä över huvudet. *Länk borttagen av moderatorn*

Den skulle nog passa din hund. Funderade förut på en Ritefit sele.

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 548
Senast: fixi
·
Hundhälsa Hej, Jag har i 2 års tid haft PROBLEM med min tik som nu är 2,8år och alltså levt 2 år av sitt liv med denna hemska MAGKATARR SOM...
2
Svar
34
· Visningar
4 754
Senast: Lillefrun
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 087
Senast: Bison
·
Kläder & Bli fin Efter corona, då jag spenderade nästan två år med att jobba hemifrån, så har jag haft svårt att gå tillbaka till att använda vanliga...
2
Svar
21
· Visningar
1 933
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar