Sele funderingar

S

SSBLPD

Draglinor på en travsele, går det? Fäster man det i bröstan? baksele? Funkar det?

Sv: Sele funderingar

Ja, du tar en bred kortbrösta, och fäster draglinorna i den. Snigelfarmor här på körforumet har haft en travsele så vet jag, hon kanske har kvar den bilden så att hon kan visa :)

Men för att draglinorna ska fylla sin rätta funktion så kan du inte ha skaklarna hårt "surrade" med travselens skakelremmar.

Men om du vill köra med draglinor så kan du säkert titta på Snigelfarmors ihopkok..;)

Jag tycker personligen att det är bättre att köpa en sele som passar bättre än att hålla på att bygga om..
Även om det säkert funkar.
Men en bröstsele med lös brösta, baksele och draglinor är ju gjord för att "sammarbeta" och börjar man mixtra med tex travselen och sätter dit lös brösta utan att få det hela funktionellt till 100% så kan jag inte förstå varför inte travselen funkar lika bra...

Travdäckeln är nästan likadan som en giggdäckel, så om man inte surrar blir det toppen! Titta gärna på mitt hopkok, MEN jag håller med trygg att det bästa är att köpa en komplett sele från början, för att mixtra kräver lite sel-erfarenhet och vi som mixtrar kanske inte har det från början :) Jag gick en omväg kan man säga. Ångrar travseleriet nu.
Hopkok:

De kompletta hobbyselarna är riktigt billiga nu, så för att slippa köpa bredbrösta, tillverka egna draglinor, få en inställbar brösta, gör man nog enklast i att köpa riktiga körgrejer med en gång.

Senast ändrad av en moderator:

Tack för svaren! :)
Snyggt pynt på pållen Snigeltanten! :bow:

Det blir till att köpa en ny sele när jag köper en rockard. Jag kör med en sulky just nu och den måste jag surra fast. :crazy:

snigeltanten...? Kalla mig gärna Jenny eller snigelfarmor.
Vassego!

ang att du måste surra fast: Ja, annars tippar den va? Förstår inte hur du vågar köra med sulky...jag hade varit livrädd för varenda sten på vägen, för att inte tala om en rot eller en vattenhåla! :)

snigelfarmor skrev:
Travdäckeln är nästan likadan som en giggdäckel, så om man inte surrar blir det toppen! Titta gärna på mitt hopkok, MEN jag håller med trygg att det bästa är att köpa en komplett sele från början, för att mixtra kräver lite sel-erfarenhet och vi som mixtrar kanske inte har det från början :) Jag gick en omväg kan man säga. Ångrar travseleriet nu.
Hopkok:

De kompletta hobbyselarna är riktigt billiga nu, så för att slippa köpa bredbrösta, tillverka egna draglinor, få en inställbar brösta, gör man nog enklast i att köpa riktiga körgrejer med en gång.

Hej!

Jag har nyss betalat handpenning på "min" travshettis där rockard med stötdämpning samt travsele som passar hästen ska köpas med, men där finns varken linorna och svängeln med. (hämtar underverket i augusti)

Vad är största skillnaden mellan travets utrustning och den jättebra bild du har bifogat där? jag tycker själv att shettisens brösta är lite smal, men samtidigt är det en liten häst, så kanske lite lurv frampå kan avhjälpa. Dessutom har han tränats och tävlats i utrustningen och han har varken skav eller påvisar ngn ömhet någonstans i kroppen. Iom att selen passar (och att jag börjar sånär lära mig hur jag selar på just med den selen.. mycket virande och knåpande må jag säga) vill jag gärna ha med den, men varför har travet och "körfolket" så olika krav? Tummar travet på säkerheten?

Några tips? Bör jag bygga om selen?

Senast ändrad av en moderator:

Vi bygger och kör våra hästar väldigt olika. Vi vill ha mjuka rörliga hästar, travet satsar på det raka snabba upploppet och en så lätt utrustning som möjligt. Av säkerhetsskäl sitter allting fast hårt.

Ska du dra en lätt vagn, speedcart eller sulky tycker jag du kan ha kvar travselen i original, men, ska du dra rockard, kanske ha två personer med dig så säger iallafall mitt sunda förnuft, erfarenhet och hjärta att du ska ha draglinor, svängel och baksele. Det är inte rätt att begära att hästen ska dra dig, i en backe kanske, med maggjorden som det blir med en hårt surrad skakel och bröstan fastgjord i skakeln.

Det är väldigt lätt att tillverka svängel, draglinor och sen köpa en lös bred brösta, alternativt sätta fast ex sympatex som är ganska styvt till din smala tävlingsbrösta. Det bästa är att ta hjälp av någon som använder draglinor.
Var bor du?

Det är väl ungefär som att jämföra western ridning med vanlig engelsk stil, väldigt olika samt en del som rider det ena smutskastar det andra men ingen har ju eg fel!

Trav är lite "enklare" än "tävlings-/skol-" körning, inkörningen kan (OBS inte alltid) vara förenklad och en del hästar/ponnyer kan bli rädda om de blir körda med annan utrustning/vagn än travets :crazy:

Som Jenny skriver, så tycker även jag att du kan fortsätta köra trav annars måste du nog ändra en hel del :crazy:
Man kanske inte ska lita 100% på att ponnyn är lika säker med annan sele och vagn än den som används så därför brukar man ibland rek en ny inkörning om man inte vill chansa :D
(Min vbl travare reagerade mkt på att ha en vanlig arbetsloksele. Jag skulle aldrig köra henne med (4-hjulig) vagn då hon knappt accepterade selen, sen var hon ju till sällskap o därför slapp hon ny inkörning :smirk: )

Jag måste säga att det jobbigt är att linda dessa skalmremmar!
Ant pga att man inte kan det så bra :o för vissa går det ju som en dans på rosor :angel:

Att bara lägga i skakeln i en ögla/hållare på selen, haka fast draglina och baksele och lika på andra sidan, gör mig kanske otroligt bekväm men om man har ovana människor runt sig (brukar ofta skjutsa vänner och bekanta) känns det tryckt att kunna göra till och frånspänning snabbt och säkert, även om ponnyn står stilla och är mkt lugn! :)

/L

Senast ändrad:

snigelfarmor skrev:
Vi bygger och kör våra hästar väldigt olika. Vi vill ha mjuka rörliga hästar, travet satsar på det raka snabba upploppet och en så lätt utrustning som möjligt. Av säkerhetsskäl sitter allting fast hårt.

Ska du dra en lätt vagn, speedcart eller sulky tycker jag du kan ha kvar travselen i original, men, ska du dra rockard, kanske ha två personer med dig så säger iallafall mitt sunda förnuft, erfarenhet och hjärta att du ska ha draglinor, svängel och baksele. Det är inte rätt att begära att hästen ska dra dig, i en backe kanske, med maggjorden som det blir med en hårt surrad skakel och bröstan fastgjord i skakeln.

Det är väldigt lätt att tillverka svängel, draglinor och sen köpa en lös bred brösta, alternativt sätta fast ex sympatex som är ganska styvt till din smala tävlingsbrösta. Det bästa är att ta hjälp av någon som använder draglinor.
Var bor du?

Det är en rockard jag ska köpa med. Jag skrev fel då de inte tävlar i den (såklart)

Jag ska ta en bild nästa gång jag kör så kan jag visa så får du se hur det ser ut och vad jag/vi kan göra för att få till det på bästa sätt för pållen

Jag bor utanför S-vall

Skämtar du vad det är mkt som ska viras... snurras.. fästas hit och dit osv. Dessutom var det någon form av säkerhetsgrunka, så det var dubbla remmar runt magen... (ännu mer förvirring)

Men jag lär mig nog vilket år som helst!! :angel:

Om du skaffar draglinor och baksele kan du skippa remmarna helt! :)
Bara lägga skalmen i läderöglan, låta draglinorna dra och bakselen bromsa!

/L

Liknande trådar

Utrustning På en sele finns spänne för själva gjorden och ett spänne som går under hästens mage som sitter fast i bröstan. Undrar hur hårt man...
Svar
11
· Visningar
529
Senast: Efwa
·
Foder & Strö Ger våra hästar mineral kraft för högpresterande hästar. Brukar ge orginal. Men fanns inte inne i foderbutiken sist.. Två av hästarna...
Svar
3
· Visningar
411
Senast: skiesabove
·
Trav Hej alla travkunniga! Jag har i många år sagt att jag vill prova köra en travhäst men det blir liksom inte av, för jag känner mig osäker...
Svar
10
· Visningar
985
Senast: Cattis_E
·
Utrustning Bröstan på min sele var med om en liten olycka och behöver sys ihop igen (och ersätta lite läder) men jag känner att jag inte skulle...
Svar
1
· Visningar
402
Senast: yamyam
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix
  • Unghästfasoner?