IrpaSnirpa

Trådstartare
Saga kräks ju en del, fast inte i den omfattningen som många andra.

Nu blir jag lite fundersam dock, hon spyr seg gegga. Jätteäckligt. Jag har absolut inget emot mjölkspy som kommer, men det som kommit de sista dagarna är liksom ja, slemmigt.

Vi började med AD-droppar förra veckan, och hon får Laktulos sen 2 veckor tillbaka, kan det ha med saken att göra?

Hon har dessutom de sista 5 dagarna skrikit mer än vanligt, men bara kvällstid. Hon har skrikepisoder om 45 minuter ungefär. Och vägrar sova..

Jag KAN ju ringa BVC om det, men dom har inte öppet nu och det var just nu jag började fundera efter att ha blivit nerspydd och utskälld av en arg bebis..
 
Sv: Segt spy?

Men det började ju för ett par dagar sedan.. :| Laktulosen har hon fått "länge". Men det är klart, allt ändrar ju sig. Det har jag bittert fått lära mig under mina 5½ veckor som mamma.. :P

En till fråga, kan man ge dessa små vanligt vatten? Jag funderar på om skruttan behöver mer vätska.

Vi har sen förra måndagen börjat med FASTA matrutiner på dagen, dvs hon äter var 3: dje timme. Innan var hon ständigt hård i magen trots laktulosen och jag och sambon var väl lite snabba med att ge henne mat när hon skrek "eller verkade hungrig". På natten sover hon 4-5 timmar och får sedan mat när hon säger till (Natten till tis och ons sov hon utan att vakna en enda gång). Matrutinerna kör vi med på inrådan av BVC.

Kan också tilllägga att jag inte ammar något, hon får bara ersättning, 120 ml per mål på dagen, 150 ml på natten, också på inrådan av BVC. Den 11/12 skall vi träffa läkaren.
 
Senast ändrad:
Sv: Segt spy?

Mitt barn spyr också slem ibland, det är vitt.

Jag frågada BVC om det, och det skulle inte vara någon fara. Men ring och kolla ändå! :)
 
Sv: Segt spy?

Så länge hon inte äter någon fast föda är det inte nödvändigt att ge vatten. Hon får i sig all vätska hon behöver genom maten. (däremot på sommaren kan man behöva ge lite vatten om det är väldigt varmt ute). Men du kan ge vatten, om du kokar det först.
 
Sv: Segt spy?

Rasmus kräcks oxå slem oftast, han har vart snorig å min mamma tror slem-spyorna beror på att han dreglar så mycket.

Så länge han går upp i vikt är det ingen fara enligt min BVC.

Han ammas, men fick ersättning blandat med min mjölk när jag var på globen, så nu vet vi hur mkt han äter. Och han äter :eek:
150 ml med 2 h mellanrum åt han när jag var på globen! Inte konstigt att han ökar som han gör i vikt ;)
 
Sv: Segt spy?

Vi har ju koll på vad hon äter, men ibland känns det som 120 ml är för lite, därför får hon 150 ml på nätterna. Hon äter inte alltid upp allt på dagen, men alltid på natten.

Det är ju inget fel på hur Saga växer och ökar i vikt, hon vägde 4880 när hon föddes, gick ner 480 och har sedan dess gått upp och väger nu över 6 kg.

Men ja, jag är första gångsmamma.. Det säger väl allt? :angel:
 
Sv: Segt spy?

Jag är lite inne på en förkylning? Jag tyckte att mina ungar kunde spy slemiga snor spyor rätt rejält när de var snoriga, de fick liksom inte upp dem annars... Och det är ju förkylningstider... Så verkar hon har jobbigt så skulle jag nog ringa och be dem kolla och kanske få något slemlösande utskrivet!
 
Sv: Segt spy?

Hon är inte förkyld. Är en väldigt glad skit.

Men det verkar som om att hon tycker det är obehagligt när hon spyr, hon gör grimaser då. Ser lite roligt ut.. :angel:

Men jag skall ringa BVC så fort jag är lite mer vaken.
 
Sv: Segt spy?

Klart det är obehagligt, vem gillar å spy ;)

Rasmus spyr typ hela tiden och det beror troligtvis på magmunnen att den inte är färdig utvecklad, så har sambon också och det är ärftligt.

Det är oftast slem, nästan så man kan plocka upp det med handen och allting lixom hänger ihop som såndär slem-gegga man lekte med när man var liten ;)

Fast värst är de 2 gånger han kaskadkräkits, när han var som mest snorig. Att det kan komma upp så mkt från något så litet och det var världens stråle ur både munnen och näsan.

Sist satt han i sin pappas knä och jag satt framför honom så jag såg verkligen allt å han såg så förstörd ut efteråt att jag nästan började gråta för jag tyckte så synd om honom :(
 
Sv: Segt spy?

Ja, kaskaden har hänt här ett par ggr med.. Då har det kommit ut genom näsan också, det har hänt när jag rapat henne så hela ansiktet har ju vart fullt av spy.

Saga har bara haft feber en gång, det var på BB. Sen har hon inte vart varesig snorig eller något annat. Trots att vi går på öppnaförskolan 1 gång i veckan och ungarna där alltid är förkylda.
 
Sv: Segt spy?

Min dotter spyr ockås slem emellanåt och låter som en rosslig gammal lungsjuk farbror. Särskilt på tidiga morgontimmar.

Frågade min BVC om det igår och hon sa att det inte var något att oroa sig för så länge det är vitt mjölkslem.

ÄR det annan färg - förkylningsslem - så ska man söka för det för det kan vara förkylning eller RS.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Bada med häst
  • Födda 2022
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp