seg i munnen

B

Bellson_

min häst har av någon anledning börjat bli lite "slö" i munnen, inte så att hon är hård eller stark i munnen, men hon lyssnar inte direkt på ett tygeltag som hon har gjort förut.. nu undrar jag, hur ska jag göra för att få henne så kvick i munnen som hon har vart förut? red för dressyrtränaren igår och hon tycker att jag är för mjuk i handen och att jag inte vågar ta i henne, hon tycker jag ska göra ett LÄTT ryck när hon inte lyssnar direkt. jag provade det igår och det gick faktiskt riktigt bra, men jag tycker ändå att det känns jobbigt att behöva rycka till för att få henne att lyssna.. :confused:

någon som har övningar eller tips för att få henne mer alert och snabb när jag tar i henne?

Sv: seg i munnen

Min häst är likadan. Vet inte heller vad jag ska göra?

Min tanke är att hästen inte bjuder fram ordentligt, utan spjärnar emot bettet. När bjudningen är ärlig brukar man inte behöva ta i alls. Det kan allstå vara så att hästen inte är känslig för skänkeln. Bra övningar är annars övergångar, som vanligt. Jag brukar börja i skritt och öva halt-skritt-halt-ryggning-skritt.

ja så hade de kunnat vara, men nu är fallet så att ponnyn har VÄLDIGT bra framåtbjudning och är mjuk och fin i munnen, men inte så "snabb" som jag hade önskat..

hästen blir så snabb i reaktionerna som man gör den till..beror oftast på ryttaren om den segar sej...
ta hjälp av en tränare.

ja så hade de kunnat vara, men nu är fallet så att ponnyn har VÄLDIGT bra framåtbjudning och är mjuk och fin i munnen, men inte så "snabb" som jag hade önskat..

Reaktionerna blir snabbare om man sysselsätter hästen mer. Se till att det händer saker hela tiden, så hon måste lyssna på dig och inte bara kan springa på.

Rid mycke övergångar.. Så hästen blir uppmärksam på vad du gör och vill.. Ibland måste man ta en lite hårdare förhållning för att snabbt kunna mjukna och fortsätta rida mjukt. Bara för att väcka upp hästen så den inte går o slöar till...

Och om tränarens råd funkar så fortsätt med det några gånger så har du nog snart en häst som lyssnar...

Muddson

Snabb på vaddå? Att lyda förhållningar?

Hur hästen är i munnen är nästan alltid ett resultat av ryttaren. Viktigt är att hålla en jämn och stadig kontakt och att vara mjuk i handen.

Om det är förhållningarna som den inte lyssnar på så får du träna mkt övergångar. Se till att vara kvick själv i förhållningarna så att du inte segdrar. Lätta ur handen så fort hästen stannar/bromsar upp.

Liknande trådar

Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 530
Senast: Ragdoll
·
Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och...
2
Svar
35
· Visningar
2 524
L
Relationer Jag har en fråga som jag väldigt gärna skulle vilja veta hur andra tänker! Men jag ska försöka att förklara utan att av slöja förmycket...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 827
Senast: LiviaFilippa
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 718
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar