Sedering och transportering

Sv: Sedering och transportering

Men här skall hästen inte raspas, bara tittas på och sen åka 20 mil. Det är stor skillnad på att raspa eller hålla på med vassa verktyg i munnen och att bara se på den.

Hade aldrig låtit en häst få en så tuff början hos ny ägare, om den måste drogas så hade den fått åka en annan dag.

Senast ändrad:

Men här skall hästen inte raspas, bara tittas på och sen åka 20 mil. Det är stor skillnad på att raspa eller hålla på med vassa verktyg i munnen och att bara se på den.

Hade aldrig låtit en häst få en så tuff början hos ny ägare, om den måste drogas så hade den fått åka en annan dag.

Ja, det var väl lite det som var frågan. Inte om hästen skulle sederas eller inte, utan om hästen skulle transporteras eller inte efter detta.

Det beror på hur kraftig sedering som krävs, tänker jag. Min valack reagerar inte på normal sederingsdos, utan behöver nästan dubbel (vanligt på kallblod, enligt vet.), och då tar han rätt lång tid på sig att kvickna till och sedan ytterligare lite tid innan han är helt tillbaka på banan. Honom skulle jag inte transportera samma dag om det inte är absolut nödvändigt (t.ex. akut transport till kliniken).

Du kan väl höra med kliniken om de kan tänka sig låta bli att sedera med tanke på lång resa och att inget skall göras i munnen förutom just att kolla så hästen har har bettfel.

Annars hade jag som sagt låtit hästen resa en annan dag.

Det är ju en Vet. som sederar.
Är du osäker o hästen inte är så resvan så fråga o lägg till tid.

Av Domesedan blir de sällan vingliga så bara den kan gå som vanligt fast trött så är det bare å åk.;)

Liknande trådar

Ridning Hej. Har ett fullblods sto som är föredetta galoppör. Tävlades i 3 år i tidig ålder men sen inte riden på ca 8 år. Köpte henne av...
2
Svar
31
· Visningar
1 993
Senast: Bowman
·
Kropp & Själ Två av mina hundar råkade i ett ordentligt slagsmål igårkväll, där jag fick gå in och fysiskt sära på dem (i princip bända upp munnen på...
2
Svar
34
· Visningar
1 915
Senast: starcraft
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 692
Senast: Ceta
·
Hundhälsa Hej, Jag har i 2 års tid haft PROBLEM med min tik som nu är 2,8år och alltså levt 2 år av sitt liv med denna hemska MAGKATARR SOM...
2
Svar
34
· Visningar
4 860
Senast: Lillefrun
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Stora shoppingtråden III