Sedering hos käftis?

Sv: Sedering hos käftis?

Senaste gången vi var hos en hästtandläkare med en av ponnysarna som vi visste hade problem med tänderna fick vi själva beställa dit en vetrinär som skulle sedera innan undersökning och behandling.
Plötsligt behövde då alla de andra hästarna också sederas och vår veterinär fick ju jobba mycket längre än beräknat.
Jag trodde i min enfald att tandläkaren samarbetade med någon vetrinär och själv fixade sånt.Det var rena turen att jag frågade innan hur han gjorde med sedering ifall det behövdes.....Tyckte att det var ett knöligt upplägg,skulle inte tandläkaren kunna gå någon utbildning som ger rätt att sedera?

Alla jag har varit med om har gett lugnande till hästarna. Tror inte det är många hästar som fixar en sån undersökning utan lite sedering, tycker TantEsters inlägg är mycket bra.

Tack hör ni - ringde iaf och kollade och man behövde inte "beställa" i förväg. En följdfråga - det är ca 2 mil och kurvig väg. Hur funkar det med hemresan efter sedering? Alltså, ska man vänta x tid........? I samband med besök på klinik så är det ofta andra saker som händer och då tar det ju några timmar innan man åker hem och om tandläkaren kommer till stallet...... ja, ni förstår.

När min häst åker till tandis så får han först stå i en box och vänta på att det värsta av sederingen ska släppa sen går jag med honom ca 20-30 minuter innan vi lastar för att han ska komma igång i kroppen. Och så ingen mat i transporten såklart.

Knapplån
Vanligt vis får våra hästar sedering när de blir kollade och fixade i munnen, för veterinären och hästens skull. Dock har jag en häst som reagerar väldigt kraftigt på sedering även vid låg dos (blir väldigt ostabil i kroppen) så det är svårt att ge henne rätt mängd och därför bör det unvikas att ge hon sedering. Som tur väl är hon en ängel och det funkar utan sedering samt så har hon inga större saker i sin mun som behöver fixas till vi de årliga kontrollerna.

Om hästen är stabil nog att röra på sig så ut i den friska luften och låt den promenera i lugn takt och kvickna till. Då brukar det inte ta så lång tid innan man kan köra hem hästen. Du märker när den börjar kvickna till och ta försig och blir mer stabil i kroppen. De måste klara av att hålla balansen i transporten på ett bra sätt.
Sedan brukar jag köra extra försiktigt hem för säkerhets skull (har med kruviga vägar till/från min vet). Samt ingen mat i transporten hem!

Det brukar inte ta flera timmar innan man kan åka hem...! Som Splittan säger, en stund ute i luften så brukar det gå bra sedan, jag tror vi har åkt efter cirka 30 minuter. Det beror förstås på hur kraftig dos hästen fick, men en liten dos kräver inte lång tid efteråt innan hästen är pigg igen.

Tyckte att det var ett knöligt upplägg,skulle inte tandläkaren kunna gå någon utbildning som ger rätt att sedera?

Jo, det kanske man kan tycka. Att sticka med kanyl och att räkna ut rätt dos är inte särskilt anwancerat. Men sedan måste de så kallade hästtandläkarna (med några weckors utbildning utomlands = inte alls tandläkare (äwen det ett legitimationsyrke)) dessutom lära sig att bedöma hästens allmäntillstånd och lyssna på dess hjärta för att upptäcka ewentuella tokigheter som kan leda till kollaps under sederingen. Och sedan måste de lära sig hur de ska agera om något skiter sig; de måste alltså äwen ha tillgång till antidoter och wissa mediciner som kan rädda liw wid en cirkulatorisk chock. Och dropp bör de ha och answarsförsäkring och...

Sedan får de ju ändå inte utföra några operatiwa ingrepp i munhålan på hästen, som wargtandsutdragning. Det är de förbjudna att göra enligt djurskyddslagen, eftersom man inte will att kwacksalware ska få operara lewande djur. Så då ska de kanske gå en kurs i kirurgi också....

Nej, det finns en hel hög med folk som har rätt ubildning - weterinärerna. Warför inte låta dem göra jobbet istället!? :angel:

Hos vår vet, ges alltid sedering, för både häst och vets säkerhet..det särskilda stället för huvudet, vid sedering fick sist bli en upp o nervänd sopkvast (då vi inte befann oss på klinik), pållen tänkte tippa ikull:crazy:..sederingen tog lite för bra, men det ordnade sej. Vi tog tändernahemma den här gången, så han skulle få vara i hemmiljö, blir lugnare så med sprutan..sprutor kan vara farliga om man inte håller sej på hemmaplan;)

Jo, det kanske man kan tycka. Att sticka med kanyl och att räkna ut rätt dos är inte särskilt anwancerat. Men sedan måste de så kallade hästtandläkarna (med några weckors utbildning utomlands = inte alls tandläkare (äwen det ett legitimationsyrke)) dessutom lära sig att bedöma hästens allmäntillstånd och lyssna på dess hjärta för att upptäcka ewentuella tokigheter som kan leda till kollaps under sederingen. Och sedan måste de lära sig hur de ska agera om något skiter sig; de måste alltså äwen ha tillgång till antidoter och wissa mediciner som kan rädda liw wid en cirkulatorisk chock. Och dropp bör de ha och answarsförsäkring och...

Sedan får de ju ändå inte utföra några operatiwa ingrepp i munhålan på hästen, som wargtandsutdragning. Det är de förbjudna att göra enligt djurskyddslagen, eftersom man inte will att kwacksalware ska få operara lewande djur. Så då ska de kanske gå en kurs i kirurgi också....

Nej, det finns en hel hög med folk som har rätt ubildning - weterinärerna. Warför inte låta dem göra jobbet istället!? :angel:

Jag inbillade mej att hästtandläkaren hade i stor sett samma utbildning som människotandläkaren!Därför tyckte jag det var konstigt att de inte fick sedera.Nu förstår jag bättre min vetrinärs reaktion när vi pratat hästtandläkare......

Bara veterinärer får sedera.
(har aldrig behövt på min häst)
Jag kan inte tänka mig att de sederar alla hästar "ifall att".

i nästan alla fall jag varit med om har de fått lugnande med undantag från en gång

Vi synkar alltid med veterinär när tandläkaren ska komma, så behövs det sedering går det lätt att fixa.

Min häst har aldrig fått sedering, oavsett om det varit en tandläkare eller veterinär som utfört undersökning och raspning...Nu senast började vi faktiskt skratta åt henne, för hon stod och njöt av raspningen.

Däremot skulle jag aldrig låta någon maskinraspa henne, har sett skräckexempel på för hårt maskinslipade tänder (vilket förmodligen är ganska lätt hänt, antar jag).

KL
Återkoppling med tack till alla som svarade och gav råd. Sköljning, genomgång, raspning, "förkortande" av canintand (som låter så illa!) samt avlägsnande av en vargtand tog ung en timme. Sedering - ja (men - som några sagt tidigare, det hade inte givits förebyggande "ifall att" utan utifrån åtgärdsbehov).

Att var som ni sa. Han fick vila en stund i boxen, vi gick en liten prommenad och sedan drog vi hem.

Mitt sto sliter tänderna snett, med vassa kanter och sår i munhålan som följd, som behöver fixas årligen. Senast i veckan åtgärdades detta, av veterinär, med munstege, ingen sedering. Hästen sederades de första åren när detta ingrepp skulle genomföras men står nu still som ett ljus varje gång raspen åker fram, och det går fort att genomföra, så ser heller inte varför hästen ska utsättas för sedering om det går utan?

Nej, om man bara ska utföra en känd behandling, som din, och hästen står som ett ljus behöws det inte. Men om du will undersöka M2:ornas buccala sida (mot kinden till) och äwen tuggytan awseende ew karies, mikrofrakturer och foderinpackningar (som inte är stora som garnnystan...) så måste du ha ett bättre arbetsfält. Så enkelt är det! Alla bryr sig ju inte om detta, lika lite som folk bryr sig om att deras hundar ruttnar i munnen eller att katten har tandsten med tandköttsinflammation. Tandwård är fortfarande eftersatt på wåra husdjur, men det är iallafall fler och fler som förstår wikten aw en ordentlig, återkommande undersökning med en bra åtgärdsplan.

Liknande trådar

Hästvård God kväll! Sitter just nu och vakar över sjuk häst och tänkte höra om någon varit med om något liknande. Ena hästen sväljer inte sin...
2
Svar
27
· Visningar
2 430
Senast: Zetly
·
Hästvård Hej! Min häst har fått en stickskada rakt genom kinden, hål igenom. De försökta laga på lokala veterinärkliniken för 5 d sen. Fick ta...
Svar
2
· Visningar
452
Senast: MiniLi
·
Hästvård Hej, min häst fick en kraftig hovböld i mars o h stod på klinik i fem dagar. Väl hemma gick hon bandagerad en månad och skoddes sedan...
2
Svar
21
· Visningar
2 943
Senast: Missemus
·
Hästvård Hej, om ni har sett mitt tidigare inlägg så har min häst Kissing spine. Vi har sedan februari behandlat ryggen två gånger och rehabat...
2
Svar
20
· Visningar
1 985
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka