Se upp eliten, här kommer vi!

Morran

Trådstartare
Fy faen va stolt jag är över mitt kräk!

Var på spårkurs igår och min mamma ville absolut med och titta på "barnbarnet". Jag fick då den briljanta idén att mamsen skulle gå spåret och sitta kvar vid slutet då jag har haft lite problem med intresset för apporterna. (Tänkte motivationen skulle bli större om inte matte varit där och fingrat)

Min mor har ALDRIG gjort något liknande, men hon fick en snabb genomgång för ett 400-500m U-spår, apporter, en bunt snitslar, KORV och en bok och sen ut i skogen.

Vi börjar spåra och går och går och går, genom snustorra enbuskar och hällmark. Efter 500 m är alla apporterna upphittade, men ingen mamma. Hunden förtsätter spåra och snart tar även snitslarna slut. Istället ligger korvbitar i spåret. :confused:
Tillslut har vi gått 1-1,5 km i ett underligt zick-zackspår, vovve tappar spåret några gånger, men löser problemet toppen, alldeles själv och kör sista 500m på ren järnvilja innan "mormor" ÄNTLIGEN, 40 min senare, sitter bakom en buske med sin bok och resten av korvarna!

Jag var beredd att ta av honom flera gånger, men instruktören tyckte vi skulle låta vovve lyckas och det gjorda han ju!
Det var en MYCKET lycklig hundägare som packade in hunden och den ambitiösa spårläggaren i bilen och åkte hem igår kväll!

Så ge oss lite tid att jobba på lydnaden så kommer vi att krossa i tävlingsspåret om något år :angel: !
 
Sv: Se upp eliten, här kommer vi!

Grattis! Alltid lika roligt när hunden lyckas så bra!
själv sitter jag och river mitt hår över gårdagens viltspår. *suck* Tänk vad bra det vore om allt gick plättlätt ;)
 
Sv: Se upp eliten, här kommer vi!

*kl*

Hur börjar man med viltspår på enklaste sätt?
Har funderat på det länge, då jag egentligen tror att det passar vovve bättre. (Vilt, blod och spår är JÄTTEKUL, träapporter och lydnad är mindre intressant.)
I brist på hjälp/ instruktör har jag pysslat med "vanligt" spår då kräket har ett näst intill perverst intresse för allt som går att spåra.
 
Sv: Se upp eliten, här kommer vi!

Se till att få tag på en viltklöv, köp blod på affärn. Jag tycker det är enklast att förvara blodet i en sportdrycksflaska (en sån med "kork" som man drar upp...) Fäst klöven i ett snöre, lägg på backen droppa blod över, dra klöven och droppa blod där klöven är dragen. Märk upp spåret med snitslar. Till en början lägger jag raka kortare spår (ca 100 meter) och blodar mkt. Vid spårslutet ska inte klöven ligga så att hunden ser den, dvs inte på en sten, utan kanske bakom en buske. Låt ligga 1-2 timmar. Ett tips är att binda fast klöven i ett träd el. dyl. det är inte så kul att komma fram till spårslutet bara för att upptäcka att en räv har snott belöningen ;) Men det finns rätt många bra böcker i ämnet. Köp en sån och läs på angående vinklar och bloduppehåll osv. Lycka till!
 
Sv: Se upp eliten, här kommer vi!

Vad duktigt! Och vilken rolig mamma du har :)
 
Sv: Se upp eliten, här kommer vi!

Vad skoj det låter! Vet hur roligt det är när hunden lyckas med spåret. Tyvärr har inte min hund koncentrationen för att lyckas så bra som din ännu men vi övar på det. :)
 
Sv: Se upp eliten, här kommer vi!

Jag tyckte inte hon var lika rolig när jag plöjde igenom enbuskarna och hällmarken, men det var rätt roligt efteråt. Hon hade tagit allt jag sagt innan och lyckats göra precis tvärtom.
Men om inte annat var det en väldigt nyttig erfarenhet att spåra utan snitslar och bara kunna lita på hunden. :love:
 
Sv: Se upp eliten, här kommer vi!

Miaaa skrev:
Se till att få tag på en viltklöv, köp blod på affärn. Jag tycker det är enklast att förvara blodet i en sportdrycksflaska (en sån med "kork" som man drar upp...) Fäst klöven i ett snöre, lägg på backen droppa blod över, dra klöven och droppa blod där klöven är dragen. Märk upp spåret med snitslar. Till en början lägger jag raka kortare spår (ca 100 meter) och blodar mkt. Vid spårslutet ska inte klöven ligga så att hunden ser den, dvs inte på en sten, utan kanske bakom en buske. Låt ligga 1-2 timmar. Ett tips är att binda fast klöven i ett träd el. dyl. det är inte så kul att komma fram till spårslutet bara för att upptäcka att en räv har snott belöningen ;) Men det finns rätt många bra böcker i ämnet. Köp en sån och läs på angående vinklar och bloduppehåll osv. Lycka till!

Jag är också sugen på att börja spåra och är bombsäker på att min tax (likadan som din) samt westie också tycker att blod är roligast..men kan man kombinera? Och vad gör dom med apporterna?
Hur gör man så att hunden ska förstå att den ska leta upp ngt`? Och sist men inte minst..vart köper man blod och sånt? Jag vill ej köpa från ett vanligt slakteri då jag är vego och inte vill stödja dem. Finns det möjligtvis jägare och så man kan köpa av`? Samma med en klöv, vart i h-e hittar man såna?:eek: ...och ska man slänga den o köpa en ny när ett spår är klart?
mvh /Lina
 
Sv: Se upp eliten, här kommer vi!

MrsScabtree skrev:
Jag är också sugen på att börja spåra och är bombsäker på att min tax (likadan som din) samt westie också tycker att blod är roligast..men kan man kombinera? Och vad gör dom med apporterna?
Hur gör man så att hunden ska förstå att den ska leta upp ngt`? Och sist men inte minst..vart köper man blod och sånt? Jag vill ej köpa från ett vanligt slakteri då jag är vego och inte vill stödja dem. Finns det möjligtvis jägare och så man kan köpa av`? Samma med en klöv, vart i h-e hittar man såna?:eek: ...och ska man slänga den o köpa en ny när ett spår är klart?
mvh /Lina

Kul med fler taxar här! :) Hur menar du med kombinera? Om du menar köra både personspår och viltspår så tror jag att det går aldeles utmärkt. Har en kompis som kör båda med son aussie, hon använder dock olika selar och linor för att skilja lite på det. Apporter har man inga i viltspår.
När jag börjar (med mkt lätt spår) så visar jag med handen i backen där spåret börjar och säger "sök" med lite trissande röst. Hunden tycker väll oftast att det luktar intressant och följer spåret av sig själv.
Blod kan du enklast köpa på mataffären, men det kommer ju från slakteri..... Du vet kanske någon som har får el. dylikt och slaktar nått enstaka för hemmabruk? Men du kan ju alltid höra med någon jägare om det finns möjlighet att få blod från dem. Klövar måste du nog också höra med någon jägare efter. Eller om du vet någon som sysslar med spårning som kanske har en över. Du förvarar klöven i en påse i frysen. Låt den tina lite innan du lägger spåret och frys in igen när hunden har spårat upp den.

Hmm, blev långt det här, men hoppas att du fick ut ngt av svammlet ;)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp