Det upprör och berör och skapar debatt?
En del älskar det.
Konst är inte bara fina tavlor och drejade muggar (som jag knappt räknar som konst).
Ja, visst är det spännande att de flesta har åsikter om vad konst är och vad som är bra respektive dåligt?
För mig är konst ett uttryck. Precis som sång, dikt, debattartiklar etc. Konstnären vill säga något.
Vissa saker talar till mig, andra inte alls. Andra människor får ut något av det som jag står frågande till.
Jag har jobbat som konstguide varje sommar i många år. Internationell samtidskonst. En del väldigt "märkligt", annat "vackert" och en del obegripligt. Ganska mycket tankeväckande och till och med kul.
Gemensamt för det är att konstnären har haft något att berätta. Eftersom vi guider inte vill pådyvla besökarna åsikter handlar det om att berätta något om konstnärens avsikter med verket.
Ett av mina faviritverk genom åren är en vägg med lagerhyllor med wellpappkartonger. Men kartongerna var i keramik. Extremt skickligt avbildade så att det knappt var begripligt att de inte var i papp.
Grejen var att det itne fanns någon enda besökare som inte kunde relatera til verket. alla hade en liknande kartong nånstans och de flesta kunde berätta vad som fanns i deras kartonger, vilka minnen de hade av grejorna. Det blev långa filosofiska samtal inför detta enkla - en vägg med kartonger.
De flesta besökare mindes kartongerna länge efteråt. För mig är det definitionen av konst - något som skapas i våra egna huvuden när vi ser verken.
Faktiskt så att om en serie ihopsvetsade kundvagnar stannar i minnet som "något förfärligt uselt" så har det en kvalite. Hade det varit helt utan kvalitéer så hade ingen kommit ihåg det.
(bryt nu inte ut detta till en egen tråd, snälla!)