Var har jag sagt att ett inkommande flöde av människor inte kan påverka ett samhälle? Naturligtvis kan de det, både positivt och negativt.aFast du verkar anta en kausalitet som inte är verklighetsanknuten. Migranterna påverkar i stor utsträckning landet de kommer till och skapar nya jobb, helt nya branscher, nya handelsvägar och förändrar villkoren du beskriver. Så beroende på om vi tog emot migranter igår; kommer förmågan att ta emot migranter om 10 år förändras. Jag räknade bara upp de sätt som gör det till det bättre, vilket är min åsikt de klart övervägande.
Sedan är det skillnad på att ta emot migranter och att hjälpa till att skydda krigsflyktingar, som sker både inom och utom landet.
Vilket jag till skillnad från dig inte hymlar med.
Jag ser dock en brist på bostäder som uppgår till över 20% av bestående bostadsbestånd, jag ser en för Svenska förhållanden, extremt hör arbetslöshet. Saker som jag otaliga gånger påpekat och som du lika många gånger valt att negligera.
Nu tar du upp förändringar som ska ske 10 år fram i tiden. Är det inte bättre att du istället för att drömma redovisar hur du vill hantera bostads o arbetsplatsbristen?
Det är klart att det är skillnad mellan migrationsinvandring och flyktinginvandring.
Normalt sett sker ju ingen invandring om inte ett behov föreligger, med andra ord en efterfrågan i landet.
Vad det gäller flyktingarna så ligger behovet hos dem och inte i landet.
Alltså kan och bör landet sätta begränsningar för den typen av invandring.
Och begränsningarna har då med att göra i vilken omfattning landet kan integrera dem. Dvs ge dem arbete och bostad.....