SD nu 3:e störrsta parti. Del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sedan måste man ju också fundera lite över vad för människor som kommer hit.
Islam är ju en fredlig religion sägs det. Det ställer väldigt höga krav på imamerna som uttolkare av den tron.
Vill man så är det väldigt enkelt att motivera jihadister.

Eller korståg. I religion finns alltid risken för att motivera människor till dumheter, eftersom inga rationella skäl måste anföras.

Sverige är ett sekulärt samhälle och ska så förbli. Att vara rädd för religionens negativa inflytande och samtidigt hurra för konfessionella inslag i skolan är hål i huvudet.

Sverige är ett sekulärt samhälle och ska så förbli. Att vara rädd för religionens negativa inflytande och samtidigt hurra för konfessionella inslag i skolan är hål i huvudet.
Inte alls säkert att samhället förblir sekulärt. Allt beror ju på hur långt övriga partier är villiga att minska invandringen o förändra invandringspolitiken. Å där är ju SD en blåslampa i arslet på dom och som nu börjar svida och ge resultat. Men man har ju bara börjat på den sk obekväma resan. Å du har ju varit med och röstat fram Alliansen så varsågod o svälj

Eller korståg. I religion finns alltid risken för att motivera människor till dumheter, eftersom inga rationella skäl måste anföras.

Att Sverige som nation är väl knappast att betrakta som ett sekulärt samhälle. Vi har de värderingar som vuxit fram ur ett mycket starkt religiöst samhälle.
Det är inte en mansålder sedan man separerade stat o kyrka.
De flesta idag, som beskrivs vara rädda för religionens inflytande, är i själva verket rädda för fundamentalistiskt inflytande. Religiöst såväl som politiskt.

Det (fundamentalismen) är väl det negativa inflytandet som man är rädd för och då idiotförklara en sådan person som även inser att religionen har positiva inslag. Ja det i sig är väl " HÅL I HUVUDET"

Religion såväl som politik har i alla tider kunnat förleda människor. Samtidigt så måste man inse att religionen, här i Europa, den kristna. Har byggt ett av de mest välmående och välorganiserade demokratiska samhällen i världen. Få länder utanför den kristna sfären kan uppvisa ngt motstycke.

Om du inte har röstat på SD, så JO!

Om SD var enda alternativet skulle jag vare sig rösta eller bo här.

Det finns en stark opposition i Sveriges riksdag som bedriver ett brett politiskt arbete. Inte som ett enfrågeparti som bara vill strypa befolkningstillväxten och skiter i alla andra frågor, bara för att de fastnat i en romantisk dröm om ett Sverige på 1950-talet som aldrig fanns i verkligheten.

Inte alls säkert att samhället förblir sekulärt. Allt beror ju på hur långt övriga partier är villiga att minska invandringen o förändra invandringspolitiken. Å där är ju SD en blåslampa i arslet på dom och som nu börjar svida och ge resultat. Men man har ju bara börjat på den sk obekväma resan. Å du har ju varit med och röstat fram Alliansen så varsågod o svälj

Nej, SD vill ju förändra relationen mellan stat och religion, fullständigt hål i huvudet.

Om SD var enda alternativet skulle jag vare sig rösta eller bo här.

Det finns en stark opposition i Sveriges riksdag som bedriver ett brett politiskt arbete. Inte som ett enfrågeparti som bara vill strypa befolkningstillväxten och skiter i alla andra frågor, bara för att de fastnat i en romantisk dröm om ett Sverige på 1950-talet som aldrig fanns i verkligheten.
I kommer att gå tillbaka till vad Sverige en gang har varit. Vi håller på att tappa bort oss själva. Det var ju därför som föräldrar började protestera när man tog bort traditioner i skolan. Men nu får vi våra tratidioner tillbaka o alla är nöjda o glada :)

Nej, SD vill ju förändra relationen mellan stat och religion, fullständigt hål i huvudet.
Tack vare SD så har bromsen nu slagit till o partierna splittrade och uttalar sig varenda dag om hur man vill minska kostnaderna i invadringspolitiken och ta tillbaka våra traditioner. Den är verkligen i focus. Å SD behöver inte ens uttala eftersom dom andra partierna sköter dom sk SD uttalanden som tex Björklund gjorde i Aktuellt häromdagen. Så SD trycker bara på knappen när det blir omröstning

Såvitt jag kunnat läsa mig till så vill SD att den svenska kyrkan (förmodligen därmed menad den gamla statskyrkan ) ska ha en särställning i Sverige.

Det tror jag en majoritet av svenskarna ställer sig bakom.
Det är den kyrka de flesta döps i, gifter sig i och till slut jordfästs genom. Är inte redan det en särställning?

Har då en majoritet av folket "hål i huvudet"?

Vad jag förstår så vill SD varken avskaffa åsiktsfriheten eller religionsfriheten.
Men du kanske sitter på annan information....

I kommer att gå tillbaka till vad Sverige en gang har varit. Vi håller på att tappa bort oss själva. Det var ju därför som föräldrar började protestera när man tog bort traditioner i skolan. Men nu får vi våra tratidioner tillbaka o alla är nöjda o glada :)

Vissa vill gå med öppna ögon och utveckla ett modernt, bättre Sverige. Andra vill gå baklänges in i framtiden och vägra se verkligheten. Det sistnämnda har aldrig varit framgångsrikt.

Såvitt jag kunnat läsa mig till så vill SD att den svenska kyrkan (förmodligen därmed menad den gamla statskyrkan ) ska ha en särställning i Sverige.

Det tror jag en majoritet av svenskarna ställer sig bakom.
Det är den kyrka de flesta döps i, gifter sig i och till slut jordfästs genom. Är inte redan det en särställning?

Har då en majoritet av folket "hål i huvudet"?

Vad jag förstår så vill SD varken avskaffa åsiktsfriheten eller religionsfriheten.
Men du kanske sitter på annan information....

Nej, jag tror inte på att en majoritet tycker att staten ska ta ställning för en specifik religion. Vi blir allt mer sekulära.

Färre än hälften av svenska barn döptes 2012, och minskningstakten var -3% i årstakt.

Jag förstår att du gillade när skolavslutningar firades i kyrkan, men utöver det, vad är det du vill få tillbaka? Som jag ser det är det ganska mycket som förändrats till det bättre i Sverige sedan 50-talet.

Nej, jag tror inte på att en majoritet tycker att staten ska ta ställning för en specifik religion. Vi blir allt mer sekulära.

Färre än hälften av svenska barn döptes 2012, och minskningstakten var -3% i årstakt.
Hur många % väljer kyrklig begravning, hur många gifter sig i kyrkan. Enkelt att kolla slå upp dagens corre:
Av 12 annonser väljer 3 det traditionella korset som symbol, 10 väljer kyrkans kapell, Vi kan ju kolla under en vecka så får du ju se vad majoriteten väljer ;)

Kyrkans egen statestik
"Dop. Cirka hälften av alla barn som föds i Sverige, döps i Svenska kyrkan och blir därmed kyrkomedlemmar. Dopet är därmed den största porten till medlemskap i Svenska kyrkan. Utöver dessa, inträdde under 2013 cirka 8 000 personer genom eget beslut, se särskild tabell. Konfirmation. Svenska kyrkan samlar nära tre av tio femtonåringar kring samtal om tro och liv årligen. Uppslutningen kring konfirmationen har dock det senaste decenniet minskat snabbt. Konfirmationen har sannolikt förlorat sin funktion av att markera intåget i vuxenvärlden. Svenska kyrkan arbetar på olika sätt för att unga människor ska ges möjlighet att välja konfirmation i den period i livet då identitetsfrågor och livsfrågor kanske är som viktigast. Vigsel. Av dem som gifter sig i Sverige, väljer ungefär en tredjedel av paren att göra det i Svenska kyrkan. År 1989 var antalet vigslar betydligt fler än övriga år. Det hänger samman med förändringen av reglerna om änkepension som trädde i kraft den 1 jan 1990. Begravning. Nära åtta av tio som dör i Sverige får en svenskkyrklig gudstjänst vid sin begravning. I tabellen nedan, redovisas de som begravts enligt Svenska kyrkans begravningsgudstjänst. I takt med att andelen kyrkomedlemmar i folkmängden minskar, krymper dock andelen avlidna som får en svenskkyrklig begravningsceremoni. Svenska kyrkan har ansvar för begravningsväsendet i Sverige, utom i Stockholms och Tranås kommuner där det är ett kommunalt ansvar. Den begravningsavgift som betalas till Svenska kyrkan även av icke-medlemmar, går till tillhandahållande av begravningskapell utan religiösa symboler, vård av kyrkogårdar, och ett värdigt omhändertagande av alla avlidna, oberoende av kyrkomedlemskap."

Sedan tillkommer naturligtvis de olika andra konfessionensinriktningarna

Nej, det är för att 13% röstberättigade stollar röstade på ett ultrakonservativt parti med uttalad rasism och främlingsfientlighet i sitt partiprogram.
Jag delar inte SD;s åsikter, men att kalla dem som gör det, för stollar, det är ju att bedriva den politik du så starkt kritiserar, en politik av intolerans o förakt !!

Så du blir då ett praktexempel på den sortens politik ;)

Jag delar inte SD;s åsikter, men att kalla dem som gör det, för stollar, det är ju att bedriva den politik du så starkt kritiserar, en politik av intolerans o förakt !!

Så du blir då ett praktexempel på den sortens politik ;)

Stor tolerans mot människor och deras rätt till åsikt. Ingen tolerans mot det rasistiska människosorterandet i politiken.

Och ja, jag tar mig för pannan när man hör den genomsnittlige SD-väljaren uttala sig. Det är inte många rätt i den verkligheten, ganska oavsett ämne.

Stor tolerans mot människor och deras rätt till åsikt. Ingen tolerans mot det rasistiska människosorterandet i politiken.

Och ja, jag tar mig för pannan när man hör den genomsnittlige SD-väljaren uttala sig. Det är inte många rätt i den verkligheten, ganska oavsett ämne.
Du menar att du tar dig för pannan för att täcka det hål du så livligt beskrivit?

Att fotfolket i flera av riksdagspartierna uttalar sig naivt och utan faktakoll, ja så har det varit i alla tider. Och ju färskare ett parti är i riksdagen ju mer iögonfallande blir uttalandena.
Men när du säger att 13% av Sveriges väljarkår är stollar så tar det priset på stollighet. Och det vet du om eftersom du försöker försköna uttalandet nu!

Ingen tolerans mot det rasistiska människosorterandet i politiken.
Men vi börjar ju snart att sortera upp människor i vi och dom och vi börjar i skolan vilket vi förmodligen kommar att lagstifta om när det gäller olika firanden tex skolavslutning och andra högtider i skolan. Observera att det inte bara är SD som vill det. Så vi är på rätt väg nu

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Relationer och är på väg att bli näst störrsta partiet i Sverige. I senaste Yougov tilldelas SD hela 19% och nu är det hausse på SD. Å det som är...
107 108 109
Svar
2 178
· Visningar
89 404
Senast: sjoberga
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Litet hemmakontor - inspo sökes
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Valet i USA