Det gick inget vidare igår. Vet ville inte göra något alls för han anser att det är på flera ställen som det är skit. Hästen är inte hallt men styv i kroppen. Jag tog upp halskotpelaren och vet kände igenom och böjde halsen men ansåg att det inte var sannolikt att problemen satt där då det inte fanns något som helst motstånd. Vet gav mig tre alternativ:
1: Behandla på måfå, knäna. Vet trodde det var fler ställen så det rek han inte.
2: Scinta. Vet erkände att han inte trodde det skulle visa så mycket men att det skulle hjälpa honom att utesluta vissa diagnoser.
3: Åka upp till huvudkliniken och gå igenom hästen steg för steg under två dagar. Vet rek detta mest då han anser att risken annars är stor att skiten bara flyttar runt om vi bara behandlar knäna.
Jag bokade nr 3 om en vecka men känner mig kluven då flera i stallet vittnade om hästar som betett sig som min som hade blivit bra med behandling av knäna. När jag red i fredags så pressade jag Mysen lite för att se om vi lättare kunde få fram något på lördagen men han blev verkligen totalt istadig och tvärnitade otaliga gånger och försökte stegra samt slängde ut rumpan. När jag då ställde honom kraftigt så han inte kom upp så försökte han nästan bita mig i fötterna istället. Inte riktigt normalt beteende... Så det är ju fullt klart att något måste göras men frågan är om man inte skulle prova bara knäna först ändå?
Kommer bli ohyggligt dyrt att gå igenom hästen under två dagar och då kommer jag kanske stå utan försäkring resten av året då jag förmodlingen kommer förbruka hela återstående veterinärvårdsbeloppet..

Och med min hästs statistik känns inte det så lockande. Jag menar, han har ju redan behövt vet akut en gång i år och det är fortfarande bara februari....