super
Trådstartare
Min är oxå otroligt frusen.. Tror han är den mest vältäckade hästen i hela stallet.. Han har när det varit som kallast haft totalt 950g på sig.. Han är ju dock klippt. Just nu har han fortfrande ca 600g och jag funderar vad jag ska sätta på nu när det blir varmare.. Han letar även gärna upp dom soligaste platserna i hagen och står och gonar sig i solen..Härligt!!
Om du väntar några månader så är det DNA-analys på gång för typ 2, den är visst inte verifierad ännu, bara ett labb som kör än så länge. Men så stort som intresset är så lär det väl bli granskat snart så man vet om deras test verkligen funkar, då kan man kolla båda typerna på bara tagelprov
Tänk på att de ofta faller ur av Alcar, så banta inte alltför hårt nu så ni inte får en käftsmäll framöver och han tappar allt.
Minns inte allt jag skrivit, men värme spelar otroligt stor roll för vår kille. Så trots att han är islänning kör vi med tjocka täcken och det funkar verkligen toppen. Nu står han ute i vårsolen och bakar sig mjuk och fin med 200g på sig testade 100g men det är för kallt på natten ännu, och då blir han stel och jäklig.
Inflammation i knäna är ett typiskt problem för PSSM-hästar läste jag häromdagen..
Jaha faller dom ur av Alcar, det visste jag inte. Tack för info!! Inte heller att baknäna var typiskt för pssm.. Lite deprimerande då det blir väldigt mycket som stämmer med pssm.. Jag har dock även läst att sporthästar med stor gång har lätt för att få knäproblem och han vill gärna sväva runt i sin jätte trav om han får.. Men nu är det slut med det!!