rostad

Trådstartare
Vet nu inte om denna tråden ligger rätt. Men om inte så kan ni väl flyttaden och inte ta bort den, är ni snälla.

Har en ponny som jag rider och tävlar mycket. Han har fint steg och så. För han får 9:a på traven i utställning. Men jag tycker att hans schwung är inte den bästa. Nu vet jag så pass att vissa har mer schwung än andra. Men har ni några tips hur jag skulle kunna förbättre schwungen på han? Några övningar eller så? Håller på att jobba med det med mina tränare med vill gärna jobba hemma också. Sedan så vet jag att många här på Bukefalos är duktiga ryttare. :banana:

Tack för hjälpen

// Rostad

Sv: Schwung

rostad skrev:
Men har ni några tips hur jag skulle kunna förbättre schwungen på han?
// Rostad

Rida hästen i korrekt form, bakifrån och fram med tryck i bakkärran och lätt framdel.

Nirak

Immer skrev:
Vad menar du med schwung?
Bensprattel eller att hela ryggraden ska svinga?

Immer

Hakar på... *ursäkta*

Om man vill få traven mera energisk och med gott påskjut bakifrån, samt aktivt framparti, hur kan detta tränas från marken, dvs när hästen inte är inriden?! Tips? :idea:

Klart inte. Den har dålig elastisitet, kan man säga. Det är absolut inte bara att hästen ska gå i form för en bra häst ska kunna gå i schwung utan "sänka huvudet". Schwung menas att hästen ska komma loss i ryggen och mjuka upp.

Jag tycker att klättring är ett bra sätt att få upp ryggen. Gäller bara att hästen är riktigt låg i formen och bjuder fram i ett lagom tempo. Går det för fort så är det för att hästen sprnger ifrån arbetet.
Kanske även att träna att kunna höja och sänka formen på volter/spåret precis när du vill.
Övergångar i massor - inte bara skritt till trav till galopp m.m. utan också samlad galopp - ökad galopp - samlad galopp, med bibehållen form, du bestämmer hur hög/låg den ska vara. Var noga när du då samlar honom med att få honom att sätta sig på baken! Halvhalter för att korta språnget och samtidigt driv framåt i handen för att få in bakbenen;) .

Victovie skrev:
Jag tycker att klättring är ett bra sätt att få upp ryggen.
Hehe.. I know. Gör alltid det med Bobby efter jag har ridit. Fast nu gäller detta till Nils. Blev lite schwung besatt när men såg Elins hingst i Lördags. Han har ju dö mycket schwung! :eek:
Men kan börja rida det med Nils också. För du måste hålla med att han har inte så bra schwung.. :cool:

:confused:

För mig är schwung varken det ena eller det andra. Schwung är när hästen lyfter sina ben energiskt från marken och direkt svingar dem framåt-uppåt och inte drar dem uppåt eller rent av bakåt. Att den svingar i ryggen är förstås en förutsättning för schwung, men ryggsvinget skulle jag snarare boka under lösgjordheten.

*lånar knapp*

Jag är kanske lite förvirrad, men jag förstår inte hur hästen kan gå i en avslappnad korrekt form genom hela kroppen och samtidigt sakna schwung? Schwung kommer väl genom att hästen är lösgjord?
Saknar hästen scwung så är den inte riktigt lösgjord.

Är jag helt ute och cyklar nu eller?

Nirak

Nja, jag tror inte schwung kommer per automatik när hästen är "lösgjord". Scwung kräver mycket mer styrka, sen förknippar jag iof scwung med ryggverksamheten, annars kan inte hästen använda sina ben så som någon beskrev förut. Utan swingade rygg = inget schwung. Och svingade rygg är uppenbarligen ingenting vi räknar med i lösgjordheten.

Men självklart är en lösgjord häst med framåtbjudning en förutsättning för scwung. Och schwung är således en förutsättning för samling. Så tänker jag i alla fall. :idea:

*KL*
Jag är kanske ute o åker cykel :angel:
men för mig innebär schwung att den har mkt "gummi" i sig, alltså elastisk med breda register med GO.

NiraK skrev:
*lånar knapp*

Jag är kanske lite förvirrad, men jag förstår inte hur hästen kan gå i en avslappnad korrekt form genom hela kroppen och samtidigt sakna schwung? Schwung kommer väl genom att hästen är lösgjord?

Nirak

Bara för att hästen går i form betyder inte det att den har schwung..
Min ponny har börjat få schwung nu, efter 2 års ridning...:crazy:

NiraK skrev:
*lånar knapp*

Nirak

Troligt viss..
Har en äldre ponny som jag tävlar i FEI. Fin form men dålig schwung. Har schwung men det kan bli bättre men är lösgjord. (Annars kan den ju inte få 7: or på t ex skrittpriuetterna.
Medans jag har en outbildad ungponny som tävlad en gång i LB:1 men super fin schwung men inte lika bra form som den andra.

Jag tror vi menar samma sak.
Anledningen till att jag skrev som jag gjorde var att många förväxlar spänning (med därtill hörande sprättiga framben) med schwung. Själv är jag övertygad om att man inte får någon schwung utan att ryggsvinget finns där.

Immer

rostad skrev:
Klart inte. Den har dålig elastisitet, kan man säga. Det är absolut inte bara att hästen ska gå i form för en bra häst ska kunna gå i schwung utan "sänka huvudet". Schwung menas att hästen ska komma loss i ryggen och mjuka upp.

När hästen är rakriktad, arbetar avspänt och du sitter i balans och rider aktivt med sätet (läs trådarna om att studsa bollen) så kan du gradvis ju starkare hästen blir få fram mer schwung i hästens steg.

Du känner när hästen arbetar taktmässigt och avspänt att du kan "rida med" i steget och gravdvis påverka steget, liksom "ta med" hästens rygg i rörelsen.

Vet inte om du förstår men det finns många trådar som berör det här. Du kan inte stressa fram det tycker jag utan det kommer när allt annat fallit på plats, akn man säga. Då kan du jobba upp steget.

Liknande trådar

Dressyr Jag har följt vc-finalen i dressyr noggrant. Det gav mig en bitter eftersmak. 90 % av ryttarna red som "kapten krok" dvs med...
2
Svar
35
· Visningar
4 363
Senast: super
·
Hästhantering Jag behöver lite tips för att slimma en knubbig ponny! Nu är det så att ponnyn i stallet är på tok för det, nästan en 9:a på hullskalan...
2
Svar
30
· Visningar
1 924
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
25
· Visningar
2 148
Senast: ameo
·
Hundträning Hej, Som vissa kanske läst innan har jag en 10 månaders ESS Jag behöver lite tips och råd kring just nosaktivering. Jag skulle hemskt...
Svar
11
· Visningar
898

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka