schäfervalp som matstrejkar...

Sv: schäfervalp som matstrejkar...

Allmänt.

Akktern -
Vad är Eukanuba för foder? Förstår att det är torrfoder, men i övrigt?
Hur gammal är valpen? Tror inte det framgår.

Är den nyligen avskiljd från tiken, skulle jag inte ha något problem med att handmata i början, för att få igång matintresset.
Prova andra foder! Fr a annat än torrfoder. Det här kanske inte är smakligt enligt valpen, och den är ju egentligen inte gjord för den sortens föda.

Min erfarenhet av schäfrar är, att hanar varit jobbiga men olika med ätat, medan tikar glufsat i sig.
Den nuvarande hanen har lärt upp oss, så han säger till, när han är hungrig och får då sin mat. Det är ingen idé att servera den innan. Ibland vill han ha två ggr/dag, ibland en och ibland kan han hoppa över både en eller två dagar.
Han har dessutom skaffat både sig och oss ett antal rutiner före, under och efter måltiderna. Något som väl inte skulle uppskattas av alla, men vi tycker det är ganska kul.

LIA

Det är INTE naturligt för en hund att äta torrfoder, men vad är det de flesta människorna trycker i sin hund?? Nu vill jag inte påstå att vargen och min hund är speciellt lika,,,, vargen äter rått kött och jag ger min hund torrfoder och hemlagad mat..vargen jagar och min hund får inte jaga. Så varför kan inte det som inte är naturligt vara bra för vissa individer? Dock håller jag med om att min hund inte mår dåligt att få torrfoder en gång om dagen och hamlagad mat en gång.
Jag såg en gång en dansk veterinär som rekommenderade sina patienters ägare att ge f*n i att ge hunden torrfoder utan i stället laga mat till hunden av egna bra råvaror. Hundarna blev också mycket friskare när ägaren slopade torrfodret.
Men det är enorm skillnad på min dobermann och en varg. Det är en enorm skillnad på mig och en apa. Jag gillar inte bananer =)

Det stod ju inte hur gammal valpen är, men jag skulle göra som fler redan rått till; låta maten stå framme. (Torr, då.)

Släng ut någon av måltiderna på tomten, så får valpen jobba lite för maten.

Har skämt bort alla mina i peroider då de verkligen behövt äta. De är inte "förstörda" för den skull.
Viktigt att den unga hunden får den näring den ska.

Är det riktigt illa med matvägran kan jag tipsa om Nordic färskfoder. Det räddade livet på vår valp för några år sedan då han matvägrade in absurdum.

Det var som "sesam öppna dig" att servera honom det fodret.

Vår valp var inte gammal och vi hade matproblem från dag 1. Jag är ganska erfaren hundägare och har is i magen. De första veckorna åt han i varje fall ett par tuggor, men när dagarna började bli till en vecka och ännu mer utan att en 3-4-månadersvalp får i sig mat över huvudtaget, måste man ju göra någonting. Det gick t.o.m så långt att han knappt ville gå till vattenskålen. Det blev en ond cirkel av det hela, magen var tom och hungerkänslorna försvann, han blev rent anorektisk.

Man testar annat torrfoder, blött/torrt, fil på maten, blanda i lite kött, serverade måltider, låta maten stå framme, matskålbyte, försöker få till en konkurrenssituation med hjälp av gammelhunden eller nån katt, veterinärkollar osv osv. I ren desperation gjorde jag pannkakor åt honom som hundar brukar älska, men nej. Inte heller fisk&ris eller köttbullar, sylta och annat som egentligen är mot mina principer att ge en matvägrande hund. Men han var ju så liten och mager. Vet. började prata om att tvångsmata/hälla i honom nån näringssoppa.

Skrev både här och på andra hundforum om mitt dilemma, men fick mest tips om sånt som vi redan provat. Men så var det någon här på Buke som berättade en liknande historia och tipsade om att prova Nordic färskfoder. Vi hade provat ett annat färskfoder tidigare men det hade han rynkat på nosen åt så jag var rätt skeptisk.

Fick i alla fall tag på fodret som man köper fryst och döm om min förvåning när valpen visade stort intresse när jag skedade upp det i matskålen. Vågade bara ge lite åt gången i början för att inte överbelasta magen, men han hade glatt ätit betydligt mer om han bara fått.

Efter en vecka var han uppe i normalt ätande och efter 4-5 månader gick vi sakteliga över till vanligt torrfoder, då det trots allt är enklare, och han fortsatte äta bra. Sedan dess har vi inte haft några matproblem och hunden är snart 3 år nu och ett matvrak.

Här i huset skulle vi inte kunna ha någon mat ståendes framme, då skulle han med matchvikt 15-18kg glatt svepa i sig stora hundens (vikt 60 kg) foder :D .

jag har också nordic, och min något kräsna tik fullkomligt kastar i sig maten! hon hat t o m gått om labben i äthastighet. helt klart värt att prova. inte är det så dyrt heller, mellan 370-400 kr för 23 kg. och det tar inte så mycket plats i frysen som man kanske tror.

jag kan inte heller ha något ätbart stående framme, har en labbe som skulle kunna äta till han sprack.

till trådskaparen: schäfrar är lite kända för att vara kräsna med maten, så känn dig inte ensam. blir det för mycket klydd med torrfodret så prova att ge färskfoder. det kan ju inte skada i alla fall.

GaurdianAngel skrev:
Jag har två arbetande hundar hemma. Nu äter visserligen mina hundar på de tider som de visat att de vill ha mat. Tiken ca kl 12 på förmiddagen. Hanen ca kl 8-9 på morgonen. Hanen äter också kvällsmat vid 20-21, medans tiken vill äta någon gång under natten. Då jag inte vill gå upp och servera maten mitt i natten så ställer jag ner den i köket innan jag går och lägger mig. Då kan hon gå ut och äta när hon vill. Hanen rör inte hennes matskål.

De har varsina matskålar och det respekterar de faktiskt. Hanen har aldrig varit upp och tjuvat ur tikens skål på natten.

Men det hör nog till ovanligheterna att de inte tjuvar ur kompisens skål om det finns läge. Har iof en kompis som gör likadant. Hon har en valp och en gammal hund. Olika mkt mängd och innehåll. De har maten framme och äter när de vill, men de går inte och äter varandras.

Vår matglada rottis rörde aldrig vår kräsna hunds matskål. Han "äter när han har lust" och håller sig i fin form. Så nog kan de respektera varandras mat. :idea:

Matvraket däremot, hon fick två gånger per dag och åt upp på en gång. Självklart! :D

Liknande trådar

Hundhälsa Då Pudeln vägrar äta allt det står ”hundmat” på börjar jag titta på alternativa lösningar. Hon är inte känslig i magen och van att äta...
Svar
7
· Visningar
460
Senast: Sel
·
Övr. Hund Jag är ganska ny på det här med aktiveringsleksaker, men funderar på att införskaffa några stycken lite "bättre". Hur vet jag vilka som...
Svar
9
· Visningar
733
Senast: MML
·
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 922
Katthälsa Mina små galenpannor är pigga och glada, bägge är nu kastrerade och i samband med kastreringen av den andra så tog vi bort fri tillgång...
Svar
16
· Visningar
1 286
Senast: Marvin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka