schäfervalp som matstrejkar...

Sv: schäfervalp som matstrejkar...

Glimfeather skrev:
då f¨år hunden lära sig att vill den inte ha maten emd en gång så får den ingen mat förrän vid nästa mål. så är det för de vilda hundarna.

Det var över 15.000 år sedan som våra hundar var vilda.

Ska Du utfodra din hund som en vild hund, så låt han få jobba och leta sig fram till sin föda själv. Det finns inget som heter matskål och fasta tider för vilda hundar/vargar.

Det är i vilket fall ingen nackdel att styra in hunden att äta när det passar oss o när det gäller att få upp aptititen på en kinkig hund är det definitivt bättre än fri tillgång.
PL

nähä? är det sant? klart jag vet! men även inom flocken i hemmet är det så och vilda hundar på till exempel gatan. fri tillgång skulle jag aldrig ha.

Glimfeather skrev:
nähä? är det sant? klart jag vet! men även inom flocken i hemmet är det så och vilda hundar på till exempel gatan. fri tillgång skulle jag aldrig ha.

Fri tillgång är inte riktigt samma sak. Fri tillgång för mig betyder att hunden kan äta när som helst och hur mkt som helst.

Att låta maten stå framme dygnet runt är tillfälligt tills man hittar vilken tid som kan tänkas passa hunden bäst. Några av mina hundar föredrar och har föredragit att äta nattetid. Andra en gång om dagen. Ytterligare en flera gånger om dagen (små mängder) och så en som ätit varannan dag.

Fri tillgång? Vad menar du?

Hunden får endast möjlighet att äta när den anser vilja/kunna äta. Inte välja mängd.

Om man har en hund som äter dåligt o låter den gå o äta när den vill så blir det ju i praktiken fri tillgång!
Hur som helst anser jag fortvarande inte att det är ngn bra metod för att få en hund att äta ordentligt.
PL

Min schabrador vill inte äta på morgonen.. så nu får han mat en gång om dagen.
Vill inte heller äta torrt utan ska ha uppblött.

Jag tycker inte att det är någon bra metod att plocka bort matskålen för att hunden inte är hungrig just när det passar oss. Fri tillgång för mig är ändå rätt uppvägd mängd efter just den individen, men att den kan äta när den är hungrig. Jag förstår inte viotsen med att bara ge på utsatt tider. Jag har små barn som också gillar hundmat och därför får min hund mat just på tider och äter hon inte upp tar jag bort skålen. Däremot äter hon tills hon storknar- hela mängden på en gång och det gillar jag inte. Min mamma har fri tillgång, hon fyller skålarna när de blir tomma och det fungerar utmärkt till hennes hund. Min förra hund var svår att hålla hullet på och hon hade fri tillgång. Denna hunden har lätt för att bli tjock och äter hur mycket som helst om hon får.
Men alla har sina metoder, jag har min.

Om man har EN hund som går o drar hemma hela dagen kan det ju fungera att ha mat stående framme. Men inte om man har flera arbetande hundar.
PL

peter_lundin skrev:
Om man har EN hund som går o drar hemma hela dagen kan det ju fungera att ha mat stående framme. Men inte om man har flera arbetande hundar.
PL

Jag har två arbetande hundar hemma. Nu äter visserligen mina hundar på de tider som de visat att de vill ha mat. Tiken ca kl 12 på förmiddagen. Hanen ca kl 8-9 på morgonen. Hanen äter också kvällsmat vid 20-21, medans tiken vill äta någon gång under natten. Då jag inte vill gå upp och servera maten mitt i natten så ställer jag ner den i köket innan jag går och lägger mig. Då kan hon gå ut och äta när hon vill. Hanen rör inte hennes matskål.

De har varsina matskålar och det respekterar de faktiskt. Hanen har aldrig varit upp och tjuvat ur tikens skål på natten.

Men det hör nog till ovanligheterna att de inte tjuvar ur kompisens skål om det finns läge. Har iof en kompis som gör likadant. Hon har en valp och en gammal hund. Olika mkt mängd och innehåll. De har maten framme och äter när de vill, men de går inte och äter varandras.

Jag är väl kontrollfreak som vill bestämma när mina hundar skall äta men det är praktiskt när man skall åka o tävla. Svårt att ge mat 1200 när starten går 1150!!
Jag har också gett det rådet till massvis av hundägare med ätproblem under de senaste 25 åren med bra resultat. Alla dessa har haft maten stående framme innan.
PL

Senast ändrad:

Tja, går starten 11.50 så är det ju inte värre än att hon får äta 12.30 då. :smirk:

Antar att du inte kan ge din hund, låt säga 08.00, exakt varje morgon, varje dag, år ut och år in. Det händer att det blir förseningar och det kan i alla fall mina hundar leva med.

Alla har vi våra sätt att hålla hund och våra erfarenheter om vad som fungerar, när det uppstår problem. Huvudsaken är väl att man kommer fram till en lösning och hur man gör det är mindre viktigt, så länge hunden och ägaren mår bra.

Absolut inte exakt, varför skulle det vara viktigt?
Jag tycker att det är helt ok att låta hunden äta när den vill men jag har årtiondens efrarenhet av att det inte är någn bra metod att få kinkiga hundar att äta mer vilket var vad den här tråden handlade om från början.
PL

Min tik är hopplös på att äta... Om maten står framme så att hon får välja tidpunkt själv så kan hon lika gärna strunta i att äta alls...

När hon har sina perioder så får hon chansen i 5-10 min, går hon därifrån så tar jag bort den så får hon helt enkelt vänta till nästa gång... Hon har aldrig blivit smalare för det, inte ens som valp.. Så att dom inte äter på några dagar så gör det inget...

Jag vill att mina hundar ska äta maten när det serveras och inte när dom tycker att det passar...

Absolut inte exakt, varför skulle det vara viktigt?

Nej, jag anser inte att kl måste vara exakt. Det var du som tog upp detta med att det är bökigt att ha en hund som äter kl 12.00 och tävlingsstarten går 11.50.

Visst skulle det vara smidigt om man hade möjliget att ge sina hundar vid sin egen frukost runt 8.00 och senare på kvällen vid 20. Men nu funkar det inte med min ena hund och för att hon inte ska tappa så mkt i hull så varför ska jag inte kunna erbjuda henne mat kl 12 då hon har kommit igång under dagen och blivit hungrig.

Har själv låtit henne hoppa över frukost när hon inte ville ha den vid 8.00 och servera vanlig ranson på kvällen. Det slutade med en mager hund. Hon arbetar väldigt hårt och behöver få i sig sin mat. Att äta dubbel portion på kvällen fungerar inte, hon orkar inte äta allt.

Så den enkla lösningen är att låta henne äta kl 12 lika gärna som kl 8.00.

Liknande trådar

Hundhälsa Då Pudeln vägrar äta allt det står ”hundmat” på börjar jag titta på alternativa lösningar. Hon är inte känslig i magen och van att äta...
Svar
7
· Visningar
460
Senast: Sel
·
Övr. Hund Jag är ganska ny på det här med aktiveringsleksaker, men funderar på att införskaffa några stycken lite "bättre". Hur vet jag vilka som...
Svar
9
· Visningar
733
Senast: MML
·
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 922
Katthälsa Mina små galenpannor är pigga och glada, bägge är nu kastrerade och i samband med kastreringen av den andra så tog vi bort fri tillgång...
Svar
16
· Visningar
1 286
Senast: Marvin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka