schäfervalp som matstrejkar...

A

akktern

Vad kan man göra? Han är hungrig och han tar gärna godis från handen, men han vägrar äta mat ur skål, totalvägrar, men om man tar samma mat o ger han lite ur handen så äter han.. Han har inte ätit ordentligt på flera dagar nu :(
Vi börar få panik.

Sv: schäfervalp som matstrejkar...

En del tycker man ska sätta fram maten, låta den stå i 10 min, och plocka bort den igen. Förr eller senare blir hunden hungrig och äter

Det är ok när det gäller vuxna hundar, tycker jag, men om det varit min valp hade jag blandat i filmjölk, buljong eller något annat smaskigt.

Vi har provat båda dem knepen men inget hjälper :( han äter pyttelite, lägger sej ner o tittar på maten o sen tröttnar han.. annars är han pigg och glad så jag tror inte att han är deprimerad eller så.

Då har jag faktiskt inga fler idéer, såvida han inte har ont i munnen eller så? Jag barfar mina hundar, och sedan jag började med det har det inte varit tal om att matvägra. :d :D För mig är det uppenbart att många hundar helt enkelt tröttnar på samma mat dag ut och dag in, men det är min personliga åsikt.

Har samma problem ibland med min lagotto (10 veckor). På morgonen brukar maten slinka ner utan problem, men inte på dagen.
Vore hon vuxen skulle jag låta henne svälta, men inte en liten växande valp.
Brukar sitta och mata henne emellanåt, för hon vill inte äta ur skålen.

Prova ha på en skvätt a-fil eller liknande, brukar fungera på henne, ibland.

det är lite typiskt schäfrar tror jag, min var också sån när han var yngre...periodvis såg han hemsk ut, mager så man kunde inte visa sig bland folk.....numer så äter han bra (5,5 år) ochhar gjort det i ca 1 år....( upplyftande va?? )
Han är kräsen på vad han vill ha, och för hans del så är det bara coops torrfoder som duger.....

Hur serverar du maten?
Om du blöter maten. Prova att ge den torr istället. Många hundar gillar inte uppblött mat.

Prova att lägga maten på en bricka istället för i skålen.

Smält smör och häll/pensla lite över maten. Torr mat då. Det brukar funka på dom flesta som är kinkiga med maten.

Prova att ha mat framme på natten. En del hundar även valpar är nattätare.

våran hund va såddär när han va mindre (eng.springer spaniel)
åt dåligt eller bara gick å åt när han hade lust.
vi fick lära oss att inte blanda i nånting annat än fil, eftersom hunden lätt kunde vänja sig med att bli "bortskämd" att få nånting gott i maten bara för att den testar att vägra. detta kunde då leda till att den alltid kommer att matvägra pga detta.
så vi hade hans mat framme i 15 min, åt han inte då, ja då var det nästa mattillfälle som fick gälla.
det har funkat kalasbra för oss, men det är ju såklart individuellt :p

haha, kom på en till sak som vi gjorde.
vi fick höra att om det är fler hundar i hushållet får hundarna lära sig att "tävla" om maten, dvs äta upp snabbt så att inte nån annan äter upp maten. pappa kom då på den geniala iden om att låtsas vara hund å la sig ner vid matskålen å låtsades äta, haha, det såg kul ut. en 2 meters gubbe på 130 kg som ligger å låtsasäter valpens mat :D
kan säga att det inte funkade, ludde la bara huvudet på sne å undrade vad tusan husse höll på med :D

Haha. Det där har vi provat här hemma också. Fast skillnaden är då att det faktiskt fungerar. Likadant om det kommer någon på besök. Då måste jycken skynda sig att äta upp maten också, eller om katten går förbi. Jag kan tänka mig hur det ser ut med en jättegubbe på golvet tillsammans med lilla valpen som inte fattar nåt :-)

Jag drar mig inte för att låta en valp vara utan mat några dagar. Oftast blir slutresultatet att den får i sig mer mat än om man mixtrar på en massa andra sätt.
PL

Jag håller med. Ingen svälter sig själv till döds frivilligt. Jag tycker att du kan låta skålen med mat stå kvar så kommer han nog att äta när han förstått att ni inte daltar med honom och ger honom uppmärksamhet för detta "tramset".
Tyvärr kan jag inte låta min dobermanntik ha fri tillgång på mat för då ser hon ut som en tunna ganska omgående. Hon får torrfoder en gång om dagen och matrester en gång om dagen. Men jag rekommenderar fri tillgång, det har fungerat bra för mig tidigare. Att plocka bort skålen efter 10 minuter har jag hört kan leda till ökade vaktinstinkter och aggressivitet vid matskålen, och det är något jag inte skulle göra.

Så länge man inte plockar bort skålen när huden äter ser jag ingen risk för ökad vakt.
Det är helt naturligt för en hund att om den inte vill ha maten så tar någon annan den.
PL

Ta det lugnt och låt maten stå framme. Börja inte strula med maten eller gör så stor sak av det. Känner du stress över att han inte äter, så kommer han definitivt inte äta.

Pröva att byta matskål, vissa hundar gillar inte att äta ut skålar i vissa material. Får han ur metall, keramik eller plastskål?

Låt maten stå dygnet runt. Byt ut den bara så att den inte står allt för länge. En hund svälter sig inte självmant. Titta i mun och så långt ner i halsen du kan och titta att allt ser normalt ut.

Vänta ut honom. Du kan ge honom lite lite fil emellanåt så att han inte är helt tom i magen. Jag upplever det som att en hund inte vill äta när magen är för tom. Ta bort godis och så ska du se att han snart kommer igång med maten igen.

Vår unghund gillar inte att äta ur rostfri matskål, han ser speglingar av sig själv när han närmar sig skålen och då backar han. Byter jag ut skålen mot en glasslåda äter han. Jag har testat många gånger med den rostfria skålen men det går inte!

Glimfeather skrev:
Ta maten med en gång om hunden inte vill ha den.

Rekommenderar jag inte. Vissa hundar vill inte äta precis när kl slår 8.00 och 20.00. Som min ena hon äter 12.00 och så äter hon ett mål mitt i natten.
Den andra äter runt 9.00 och så vill han ha mat vid ca 20-21 på kvällen.

Låt hunden bestämma sina mattider, även de kan ha det svårt att äta direkt på morgonen eller när de kommer hem efter en dag full av aktiviteter.

Ju mer du strular med maten dessto mindre äter han !! Det har jag själv varit med om !
Jag har en Rottis tik på 9 år nu å hon har varit sån ända se hon föddes....Å jag har låtit henne bli hungrig så hon verkligen ville ha maten ...
Å det har funkat jätte bra även med valpar ...Som sagt en hund svälter inte sig själv så när den väl kan få mat serverat....Den måste bara vara hungrig....

Ja, många bra svar. Jag kom att tänka på vad för mat du ger hunden? Det kan ju va så att den inte innehåller allt som hunden känner att den behöver, och kanske därför avstår?

Sen kommer ju valpar in i en sk. trotsålder, där de ska testa att göra allt tvärtemot vanligt, eller inte göra det alls.

Jag tror på fasta mattider, prova byta foder,torrt eller blött, prova byta skål, ändra lite på mattiderna, en timme senare tex. Men inte låta maten stå framme mer än 15-20 minuter. Se till att valpen inte har ngt i munnen eller svalget som kan irritera den.

Hoppas du återkommer med resultat!

Tack allihopa! :bow: Han har faktiskt börjat äta lite mer nu :) han äter inte upp allt men ganska mycket iaf :) sen tar vi bort maten när han inte vill ha mer.
Han åt först ur en skål som var av nån sorts metall, svartmålad me gummi på undersidan så den inte skulle glida, men vi provade att ge ur glasskål för att se om han inte gillade skålen men det var ingen större skillnad.
Han äter Eukanuba, brukar få det med lite fil, vi har testat både torrt och blötlagt men han verkar inte gilla när det blir för blött.

då f¨år hunden lära sig att vill den inte ha maten emd en gång så får den ingen mat förrän vid nästa mål. så är det för de vilda hundarna.

Liknande trådar

Hundhälsa Då Pudeln vägrar äta allt det står ”hundmat” på börjar jag titta på alternativa lösningar. Hon är inte känslig i magen och van att äta...
Svar
7
· Visningar
460
Senast: Sel
·
Övr. Hund Jag är ganska ny på det här med aktiveringsleksaker, men funderar på att införskaffa några stycken lite "bättre". Hur vet jag vilka som...
Svar
9
· Visningar
733
Senast: MML
·
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 922
Katthälsa Mina små galenpannor är pigga och glada, bägge är nu kastrerade och i samband med kastreringen av den andra så tog vi bort fri tillgång...
Svar
16
· Visningar
1 286
Senast: Marvin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka