Schäferöra som ställer sig upp?

Zuzzi

Trådstartare
En kompis tog hem en schäfertik vid ca 1 års ålder. Hon hade ett öra som inte riktigt stod upp, nu fick hon lämna tillbaka denna hyperaktiva dam då både började jobba heltid. Nu har hunden varit i ett hem efter dom där örat började ställa sig mellanåt. Nu har hon tydligen ställt örat helt i det senaste hemmet där hon tydligen ska må jättebra.

Min brors schäferhane på 6 år har alltid haft ett hängande öra. Både öronen hängde liksom över huvudet på honom som valp så ett ställde sig aldrig. Nu har min syster haft honom under en längre tid där han får mer uppmärksamhet, motion och aktivering och vi tycker att det hängande örat har börjat ställt sig mer och mer "på halvflagg".

Finns det några orsaker till att öronen ställer sig helt plötsligt? Mer välbefinnande, kost? Kan man göra något för att hjälpa örat att resa sig?

Riktigt intressant, nu börjar ju liksom 60 kg-grabben inte se så fånig ut längre :p

Sv: Schäferöra som ställer sig upp?

Han är hemmavägd till 55 kg vid ett försök, vid andra försöket orkade inte killen lyfta han igen :p Då var han relativt tunn, nu mer muskler och hull så ja, förmodligen runt 60 kg.

Han har inte godkända schäfermått med andra ord...

20112409.jpg

Jag som är 177 cm bredvid honom
20112407.jpg

Jag kan inte hjälpa dig men herregud vad söt han var på sista bilden!!! :love:

Jag dööör, han är ju helt underbart söt med det där örat! :D

Fast om jag ska vara ärlig skulle den hunden nog behöva gå ner minst 10 kg iaf.

10 kg? Utifrån bilden sett? :crazy: Hälften av hunden är tjock ullig päls och bilden som är från våren 2008 är han i jättefint hull men lite omusklad över höfterna/korset (höftfel). Så underlinjen går inte där pälsen går på bilden. När han vägde 55 kg (hemmavägning som sagt) så kände man ryggraden och höftknölarna stack ut och var märkbart insjunken vid midjan så att säga. Så ska inte en hund i bra hull se ut och kännas i mina ögon. Han är ganska dålig på att äta dessutom.

Han kommer aldrig att se lika smäcker ut som en normalt stor schäfer. Han är över 70 cm hög och 90 cm från bogspets till svansrot. Inte korthårig heller utan något mellanting mellan lång och korthår.

Ok, (ja, utifrån bilden sett naturligtvis) . Jag tänker mest på sittbilden där hunden ser väldigt "rund o go" ut.

I så fall är det en mutant eller en blandis.

Mutant? :D

Syrrans sambo har en schäfer i arbetet som är bland det mest groteskstörsta jag sett. Han mäter ungefär lika högt i manke som pappar GD-tik. Nu minns jag inte vikten på honom men inte fullt så tungt som 60 kg, någonstans runt 50 tyckte jag syrrans sambo sa. Och det är en renrasavlad schäfer med stamtavla. Så nog måste de kunna bli rätt stora ändå?

I så fall är det en mutant eller en blandis.

Haha nä inte mig veterligen, stamtavla och registreringsbevis har han :D kommer från kennel men jag tror dom inte har någon uppfödning idag.

MrsScabtree: Nej då det är ingen fara, han är inte tjock och kommer aldrig få bli tjock. Räcker med att han är så pass grov och tung som han är. Mest tjock fluffig päls :p Han badade idag, flera gånger om simmade han ut i ån men han blev inte ens blöt ner på skinnet, inte ens underhåret blev blött :crazy:

Mutant? :D

Syrrans sambo har en schäfer i arbetet som är bland det mest groteskstörsta jag sett. Han mäter ungefär lika högt i manke som pappar GD-tik. Nu minns jag inte vikten på honom men inte fullt så tungt som 60 kg, någonstans runt 50 tyckte jag syrrans sambo sa. Och det är en renrasavlad schäfer med stamtavla. Så nog måste de kunna bli rätt stora ändå?

Jo det finns schäferhanar som blivit "jättar". Men det är ingen önskvärd storlek för en arbetande hund.

Vilket slags arbete klarar en så stor o tung hund av?

Uppenbarligen väktarhunds-jobb eftersom det är vad denna hund sysslar med. Jag har förstått att storleken inte är optimal men vad jag fattat så trivs han väldigt bra med sitt arbete och jag har för mig att systerns sambo pratade om hur de anpassar träningen till hans storlek, för att han inte ska slitas ut i förtid. Han är 5 år, om jag förstått allt rätt. :laugh:

Uppenbarligen väktarhunds-jobb eftersom det är vad denna hund sysslar med. Jag har förstått att storleken inte är optimal men vad jag fattat så trivs han väldigt bra med sitt arbete och jag har för mig att systerns sambo pratade om hur de anpassar träningen till hans storlek, för att han inte ska slitas ut i förtid. Han är 5 år, om jag förstått allt rätt. :laugh:

??
Omusklad pga höftfel? En hund med höftfel får aldrig aldrig bli omusklad, då brakar den ihop!
Och så jobbar den som väktarhund? Omusklad och med höftfel..

Jag hakar inte upp mig nämnvärt på höftfel, (har haft en med c och d-höfter, vämusklad, hon höll i 10 år sen tog cancern henne), men just omusklad, ingen bra kombo!

??
Omusklad pga höftfel? En hund med höftfel får aldrig aldrig bli omusklad, då brakar den ihop!
Och så jobbar den som väktarhund? Omusklad och med höftfel..

Jag hakar inte upp mig nämnvärt på höftfel, (har haft en med c och d-höfter, vämusklad, hon höll i 10 år sen tog cancern henne), men just omusklad, ingen bra kombo!

Va? :confused: Nu måste du förväxla mig med TS. Hunden jag pratar om har inga hälsoproblem what so ever vad jag vet om.

Förlåt, jag missade det helt, skyller på att jag lever på lavemang och inte är vid mina sinnens fulla bruk :D

Jag läste att TS hund hade höftproblem, och sen fick jag tydligen in att den var väktarhund:o

Men, i alla fall, en hund med höftproblem får inte bli omusklad, så långt var det rätt! :p

Skål, tar en morgonkur med lavemang.. Ska ta bort en godartad tumör på tarmen idag.

Lycka till!!!

Lite lustigt... jag frågade efter om någon har erfarenhet av öron som ställer sig upp men allt annat har tagits upp istället känns det som :rofl:

Haha ja så kan det vara ibland :D

Men om du kikar på den uppställda bilden på hunden så har han knappt någon midja så nog är han allt lite överviktig ;).

Jag såg till min stora fasa att min gris också hade lagt på sig ett och annat (barnmats)kilo, nu har vi simmat bort det dock..

För att återgå till trådens ämne...

Jag har sheltie och där är det viktigt att öronen ska tippa, men väldigt många åker upp. Min högst personliga, ovetenskapliga observation på ett ca. 10-tal hundar, är att i en familj med relativt lite aktivitet (mest promenader och lek mellan hundar) eller där hundarna inte trivs överdrivet mycket så har det varit inga problem med öronen, de håller sig nere. Har hundarna däremot sålts, till aktiva hem med mer arbete och aktivitet, så åker öronen automatiskt upp och ägaren måste manipulera ned dem. Även när man kommer iväg till den utställningsplats åker många öron upp, som legat perfekt hemma och aldrig ens antytt resning. Sammanträffande? Kanske ;) Dock är det ingen regel utan undantag!

Kan vara så att hundarna blir spända, pigga, kaxiga eller glada = öronen åker upp. Min lus har oftast fina vippöron om vi inte kör agility eller på utställning, då åker de upp snabbt. :D

Liknande trådar

Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 686
Senast: Ragdoll
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 236
Hundhälsa Ge mig all eran erfarenhet! Har upptäckt en liten liten kula i ett ljuver på vovven, högst upp (vid frambenen) och jag misstänker...
Svar
8
· Visningar
1 453
Senast: Viva
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 811
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka