Sv: Schäfer

Jadzia skrev:
Det är väl så domarna vill ha dem. En Schäfer ska ju förvisso ställas upp med bakbenen rätt långt bak och då blir ju de flesta lite nertryckta i baken.

Förresten, visst är hon snygg och avkommorna har blivit lika fina de.

Men hur långt bak ska bakbenen stå för att det ska vara "korrekt uppställning"?? för dom schäfrarna som jag har sett blivit nertryckta har ju nästan legat på golvet pga detta..:crazy:

Så du menar alltså att det beror på domaren??
Det är ju sjukt vilket inverkan en domare kan ha, likadant bland alla raser :crazy:

Här är min lilla grabb (30kg):D , jag tycker inte han är en räka men ni får bestämma om ni tycker han är en räka eller inte:
http://i38.photobucket.com/albums/e119/Willows82/april5.jpg
Mamma: TJh , ck på utställning, tävlad elit lydnad o högre spår
Pappa:BHPII BSPI Korad elit spår & lydnad, Karaktärsprov, MH, L-test
SSM-vinnare 1996 10-12 mån, HP Cert CK SG BIR.:cool:
Min hund har bara ställs ut som valp p.g.a att han har en pungkula. Då blev han Bis 3:a samt fått flera Hp.:banana:

Willows skrev:
Här är min lilla grabb (30kg):D , jag tycker inte han är en räka men ni får bestämma om ni tycker han är en räka eller inte:
http://i38.photobucket.com/albums/e119/Willows82/april5.jpg
Mamma: TJh , ck på utställning, tävlad elit lydnad o högre spår
Pappa:BHPII BSPI Korad elit spår & lydnad, Karaktärsprov, MH, L-test
SSM-vinnare 1996 10-12 mån, HP Cert CK SG BIR.:cool:
Min hund har bara ställs ut som valp p.g.a att han har en pungkula. Då blev han Bis 3:a samt fått flera Hp.:banana:

Jag tycker inte att han ser ut som en räka, rätt fin faktiskt :)
Däremot så tycker jag att han var lite ojämn i kroppen, eller är det jag som är dålig på schäfer.han ser tung ut i baken och lätt ut i fram..hur gammal e han??

Om man tittar på bruksschäfer på foto från utställningar så står dom ofta också med sluttande rumpa MEN bredare isär m bakbenen.

En riktig räkrumpa står verkligen med benen rakt under sig/bakåt och tätt ihop och efter vad jag tycker i overkliga vinklar - rumpan sluttar inte den stupar.

KisseNova skrev:
Jag tycker inte att han ser ut som en räka, rätt fin faktiskt :)
Däremot så tycker jag att han var lite ojämn i kroppen, eller är det jag som är dålig på schäfer.han ser tung ut i baken och lätt ut i fram..hur gammal e han??
Han är 4 på bilden, han är jätte snabb och smidig , han går med i hundspann och är van att springa snabbt. :banana:

Så här vill jag att mina schäfrar ska se ut. Kunde dock vara något mindre, annars perfekt:
http://www.fotogalleriet.se/alb_showpic_id1376739.html
Återstår att se vad ni tror att han har för bakgrund? Utställning eller bruks?

Min egen lilla dam, alldeles äkta utställnigsschäfer importerad från Tyskland. Måste säga att hennes utseende inte är det bästa, hon har mycket av utställnings"syndromen". Dock ett underbart temperament, och inte så stor, 30kg.

http://www.fotogalleriet.se/alb_showpic_id1376708.html

Nå, ni får alla tycka som ni vill och jag respekterar de som tycker att utställningsschäfrarna är fula, så hoppas på att få den respekten i gengäld när jag nu säger att jag tycker bruksschäfrarna är desto fulare!!
För mig är det idealiska en blandning av bruks- och utställningslinjer för att få fram en arbetsglad, snygg och framförallt frisk hund!

:bump:

Krasux skrev:
Så här vill jag att mina schäfrar ska se ut. Kunde dock vara något mindre, annars perfekt:
http://www.fotogalleriet.se/alb_showpic_id1376739.html
Återstår att se vad ni tror att han har för bakgrund? Utställning eller bruks?

Min egen lilla dam, alldeles äkta utställnigsschäfer importerad från Tyskland. Måste säga att hennes utseende inte är det bästa, hon har mycket av utställnings"syndromen". Dock ett underbart temperament, och inte så stor, 30kg.

http://www.fotogalleriet.se/alb_showpic_id1376708.html

Nå, ni får alla tycka som ni vill och jag respekterar de som tycker att utställningsschäfrarna är fula, så hoppas på att få den respekten i gengäld när jag nu säger att jag tycker bruksschäfrarna är desto fulare!!
För mig är det idealiska en blandning av bruks- och utställningslinjer för att få fram en arbetsglad, snygg och framförallt frisk hund!

:bump:

Vi som gillar Bruksschäfer struntar kanske lite mer i utseendet utan kollar på andra saker som dens enorma drifter och att de friskare än utställnings modellen. så gör jag iaf

Mjo, jag vet att utställningsvovvarna inte alltid är de friskaste, men bara för att man skaffar en bruksschäfer så betyder inte det att man helt säkert får en frisk hund!!
Vad gäller temperamentet så vill man självklart ha kvar de goda burksegenskaperna, men som jag skrev förut, jag tycker det bästa är en kombination av båda linjer, det är trots allt samma ras och hundarna blir till det vi gör dem till.
Jag menar på att man ska satsa på friska, arbetsglada OCH snygga schäfrar.
Det är faktiskt inte en omöjlig kombination!

Krasux skrev:
Mjo, jag vet att utställningsvovvarna inte alltid är de friskaste, men bara för att man skaffar en bruksschäfer så betyder inte det att man helt säkert får en frisk hund!!
Vad gäller temperamentet så vill man självklart ha kvar de goda burksegenskaperna, men som jag skrev förut, jag tycker det bästa är en kombination av båda linjer, det är trots allt samma ras och hundarna blir till det vi gör dem till.
Jag menar på att man ska satsa på friska, arbetsglada OCH snygga schäfrar.
Det är faktiskt inte en omöjlig kombination!

nej visst är det ingen garanti att du får en frisk hund bara för det är en burksschäfer men att det är betydligt större chans att den är friskare.
Lika om du köper en Volvo den kan också gå sönder men det är god Kvalite o garantier på dom. men köp en Trabant så kan jag lova att det ökar med 99% att skiten går sönder...

klart du kan köpa en hund me 100% bara bruks o få en skit snygg hund

http://www.atenagarden.se/HANAR/HANAR.htm

där har du en ren DDR hund som är snygg o jävulsk o arbeta...

Måste svara dig som så att JA jag vill ha en frisk hund. Samtidigt tycker jag att många bruksschäfrar är fula! Dock älskar jag deras temperament. Och som jag tidigare sa kan man faktiskt kombinera...Tycker fortfarande att den här hunden (som jag vill tillägga är en jävel på att arbeta) är bra mycket snyggare:

http://www.fotogalleriet.se/pic_show_id1376739.html

Detta är min åsikt och jag respekterar att det finns många som inte håller med mig!

Jadzia skrev:
Vilka två otroligt vackra schäfrar, ffa hannen :love: ! Är grymt svag för mörka schäfrar.

Jag och sambon börjar mer och mer titta på möjligheterna att skaffa hund och valet är då schäfer. Vi vill absolut inte ha en "räka" och inte den mentalitet som ofta medföljer utan en schäfer av brukstyp, dock inte en arbetsnarkoman till hund. Har haft en sådan och det räcker! ;) Frågan är om det går att kombinera?!

//Alice

Jodå, det går. Man får helt enkelt undvika de värsta racer-schäfrarna och ofta tycker jag att man ser att tikarna är något mer sansade. Det finns gradskillnader inom bruksschäfer också.

Jadzia skrev:
Jodå, det går. Man får helt enkelt undvika de värsta racer-schäfrarna och ofta tycker jag att man ser att tikarna är något mer sansade. Det finns gradskillnader inom bruksschäfer också.

ALLT ELLER INGET :banana: :devil:

Jadzia skrev:
Ja, man får väl leta upp någon kennel som avlar mer åt bruks hållet och sen vara rak och säga vad man letar efter samtidigt som man ber en bön att kenneln är seriös och kan välja ut rätt hund...

//Alice

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hejsan allihop, Ni som har eller har haft Beauceron. Hur lika/olika är de från Bruksschäfrar? (För någon som är bruksintresserad (men...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
4 728
Senast: linnsan
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
4 857
Senast: Hermelin
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 306
Övr. Hund Vet inte riktigt vad jag vill med detta långa inlägg, för ingen annan kan ju veta, men det kanske hjälper att sortera ut mig själv genom...
2
Svar
21
· Visningar
3 824
Senast: geting
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar