Schäfer och Rottweiler.

• Hundhälsa
  • Trådstartare Trådstartare sssssssara
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 18
  • Visningar Visningar 2 049
S

sssssssara

Hej. Jag funderar på det här med foder. Jag har en schäfer och en rottweiler. Och jag vill gärna ha samma foder på dom. Just nu kör jag på Robur. Men jag vet inte vilket jag ska byta till när dom blir större. Nu är dom 6månader. Är doggy bra?:cool: Mvh

Sv: Schäfer och Rottweiler.

Jo, de kan jag ju. Men jag försöker hitta något billigare foder. Och jag vill ju ha ett som självklart också är bra för dom, och då vet jag inte vilket jag ska ta.

Jag gav robur förut men bytte till Standardt eftersom min tik fes väldigt av robur. Standardt är billigare och jag tycker även att det är bättre än robur.

Kan också rekommendera standardt, man ska bara komma ihåg att vänja in väldigt långsamt på det.

Jag vande in för fort och det straffar sig bara, nu har vi dock inga problem alls. Kör med Standardt Vilt.

Främst på grund av deras kvalitet på råvarorna, men också att de flesta av deras foder är baserade på spannmål, och då främst vete som många hundar är känsliga mot och har svårt att smälta.
Samt även att de billigaste har en otroligt massa "utfyllnadsprodukter".

Ett bra foder enligt mig är ett foder som är köttbaserat (dvs kött står först på innehållsförteckningen) och som innehåller så få "utfyllnadsprodukter" som möjligt (majsmjöl, vetemjöl etc).

Jämför innehållet i dessa två (fetmarkerat vad som borde ha störst del i fodret) :

PROformance

Kycklingmjöl (>24%),färsk lax (>15%), fullkornsris,

havremjöl, korn, durra, kycklingfett

(konserverat med blandade tokoferoler),

naturligt smakämne från kyckling, linfrö, sockerbetsfibrer

(sockret borttaget), torkade ägg, bryggerijäst, alfalfa, ärtor,

kelp, glukosamin, kondroitin, mineraler, vitaminer,

fructo-oligosakkarider FOS (cikoria extrakt), prebiotic

mannanoligosaccharides (MOS), yucca shidigera, L-karnitin,

betakaroten

Doggy Orginal
Spannmål, kött och köttbiprodukter (färskt svenskt kött minst 10 %), vegetabiliska biprodukter, fett, mineraler, jäst.

Senast ändrad:

Kan också rekommendera standardt, man ska bara komma ihåg att vänja in väldigt långsamt på det.

Jag vande in för fort och det straffar sig bara, nu har vi dock inga problem alls. Kör med Standardt Vilt.

OT och KL

Jag ska prova att gå över till Standardt. Tänkte börja blanda när denna säck börjar ta slut. Hur lång invänjningsprocess tycker du man ska ha? Är det speciellt för Standardt?

(Jag har en egen tråd för detta där man kan läsa detaljer om man vill)

OT och KL

Jag ska prova att gå över till Standardt. Tänkte börja blanda när denna säck börjar ta slut. Hur lång invänjningsprocess tycker du man ska ha? Är det speciellt för Standardt?

Ju större skillnader mellan fodrena desto längre invänjningsprocess.

Går du från foder jämförbart med det Doggy jag visade skulle jag nog låta det dröja upp mot en månad med bara 4-5 kulor Standardt i varje mål första veckan.

Jag har Royal Canin size nutrition (mini adult). Ska kolla upp och jämföra innehållsförteckningarna. Tack för hjälp :)

*KL*

Tankte bara tillfora i diskutionen...

Ett "dyrare" battre foder kan mkt val bli billigare i langden. Har har vi just gjort lite matte och beslutat for att ga fran bra-billigt till battre-dyrare darfor att hundarna ater Mindre av det dyrare fodret, det innehaller farre utfyllnadsprodukter, har battre naringsinnehall och ar helt enkelt av battre kvalite. I det langa loppet kommer det bli billigare for oss.

Stirra dig inte blind pa prislappen idag till i morgon, utan kika pa hur mkt det kommer kosta i langa loppet... billigt foder kan betyda - behov av tillskott, behov av storre giva. Det ar inte alltid "billigast" bara for att prislappen rakar pasta det.

Precis, Jag gick over till ett MYCKET dyrare foder, men matar ungefar halften av det och min hund ar sa blank och fin i palsen att folk stannar oss pa stan och fragar vad hon ater. ;-)

OT och KL

(Jag har en egen tråd för detta där man kan läsa detaljer om man vill)

Om du googlar på Standardt så har de en mycket bra hemsida där man kan läsa vad de anser är lämplig tid för att vänja in. Eftersom du går från ett foder med mycket spannmål hade jag inte väntat tills det nuvarande fodret började ta slut utan börjat direkt om du nu har bestämt dig. Är du osäker, kontakta Standardt, de svarar bra och kunnigt på frågor.

Jag tycker inte att det är speciellt för det fodermärket. Det är snarare korrekt förfarande om man byter från ett märke till ett annat och det är så stor skillnad på innehållet. Hundens mage behöver tid att vänja sig. Jag gjorde som sagt misstaget att vänja in för fort med resultatet att det blev för kraftig chock för magen och för min del tog det lång tid att få rätt på det efteråt och i viss mån jobbar vi fortfarande med det. Även jag gick ifrån ett foder med massor av spannmål i. Man får börja med några enstaka kulor åt gången och sakta jobba sig uppåt.

Fördelen som någon annan redan har nämnt med lite dyrare foder med högre kvalité är att man i regel fodrar med mindre mängder. Jag ger inga tillskott alls. Jag köper genom de mindre givorna hem färre säckar. Ett annat gigantiskt plus som inte har med ekonomi att göra är att min hund lägger mindre högar och fiser mindre med det dyrare fodret och det är i alla fall jag tacksam för :D

Jag har varit i kontakt med Stadardt och fått rekommenderat Hjort som övergångsfoder under 4-6 veckor och sedan Normal när hunden ätit Hjort enbart i en månad.

Däremot verkar säckstorleken vara ett problem för mig. Jag har bara en hund på 6 kg och 15 kg borde räcka i 4-5 månader. Det känns aningen drygt då 15 kg öppnat kanske inte håller i 4-5 månader i rumstemp. Enligt Standardt kan en öppnad säck hålla lika länge som en oöppnad om den hålls väl tillsluten och svalt. Men om man inte har nåt sådant förråd när man bor i lgh då? Har just nu hundfodret i en garderob men där är det ju rumstemp, ställer man ner det i källarn borde det vara oerhört snaskigt för skadedjur :o

2 kg-säckarna känns aningen oekonomiska... Får se hur jag gör. Det blev svårt detta :angel:

"vi" har nio. :o

Och betalar garna mer for ett BRA foder utan en massa utfyllnadsblaj. I synnerhet i det langa loppet med manga hundar ar det otroligt viktigt att fodret fyller alla behov, inklusive ger dom vad de behover (utan tillskott) samt ar snallt mot var planbok. Sa kika mer pa vad de innehaller an vad priset ar. :idea:

Senast ändrad:

Vi ger våra (rottis och rhodesian ridgeback) Magnussons och har gjort det under hela deras liv. När de var yngre fick de Meat&Biscuite och nu efter kastrering och ökad ålder får de Lätta. De har alltid varit fina i hull, päls och magen.

Jag vet dock inte hur de ligger i pris jämfört med Robur.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Förlåt för ännu en hundrastråd🙈 En kompis till mig letar lämplig hundras och har frågat mig vad jag tror. Och även om jag tycker jag har... 2 3 4
Svar
73
· Visningar
7 092
Senast: Tiger tok
·
Hundträning Hej jag har fått ta även en schäfer på 2 år som är oplacerad pga av föra ägaren hade misshandlat henne, Hon är osäker men tillgiven...
Svar
1
· Visningar
418
Senast: Springer
·
Hundavel & Ras Hejsan allihop, Ni som har eller har haft Beauceron. Hur lika/olika är de från Bruksschäfrar? (För någon som är bruksintresserad (men... 2 3 4
Svar
72
· Visningar
5 638
Senast: linnsan
·
Övr. Hund Hej Har ni några bra tips att få i en fem veckors valp mat? Hon vill bara dia men mamman börjar tröttna på 10 valpar som diar. De andra...
Svar
9
· Visningar
813
Senast: hollypolly
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Uppdateringstråd 31
  • Blåsljud på hjärtat