Schäfer med hög ålder

T

Tokloke

Jag har en Schäfer som är nu i dagarna snart blir 13 år gammal men jönsar runt som en 4:a åring , :crazy: men dock börjar han höra och se dåligt och även lite halt i bland. Jag undrar har någon nån erfarenhet av gamla hundar. Hur gammal hund har ni och v ilken ras?!

Tokloke

Sv: Schäfer med hög ålder

Kan bara säga GRATTIS till HÖGVINSTEN du har där hemma på snart 13 år!
Jag blev oerhört glad när jag läste vad du skrivit för en schäfer når sällan den höga ålder så var tacksam och ta vara på varje minut du har kvar tillsammans med din vän!
Själv har jag haft turen att få dela ett så långt hundliv tillsammans med 3 schäfrar jag tidigare har haft varav en hane blev 13 samt en tik och hennes halvbror som båda hann med och fylla 14 år och jag är oerhört tacksam för detta.
Det är ju tyvärr så att ju större modell på hunden desto kortare livslängd har dom så en schäfers livslängd sägs vara mellan 7-10 år men som tur är finns det ju undantag som tex jycken din hemma är el hur?
Många säger att hundar "stagnar av" (kan man uttrycka sig så?Är nog lite fel men jag tror du förstår?)i takt med hög ålder,att de bara ligger och sover och inte har lust kvar till att hänga med men tänk så fel de har..
En hund med lång livserfarenhet har lärt sig att vänta.
Den ödslar inte sin energi på att rusa upp i högvarv för att visa sin entusiast och iver i önskan att få följa med ut på vad som komma skall om än så en liten tur som att tex få åka med till affären berikar deras liv mer än man kan tro..
Nej ett långt och lyckligt hundliv det är att få hänga med,samhörighet med sina närmaste i "flocken" för mycket ensamhet gör att de tynar bort.
Självklart måste man ju anpassa aktivitetsnivån i takt med åldern och ev krämpor som kommer men passivitet ska man akta sig för det leder många gånger till att hunden åldras tidigare.
Som du beskriver en viss stelhet kommer ju med en allt stigande ålder.
Var försiktig med långturer i rask takt en hund döljer sina svagheter så länge det går och det kan ju leda till överansträngningar om man inte tänker sig för eftersom de verkar som de hänger med som de alltid har gjort ju..
Bättre med flera kortare turer mer jämnfördelat över dygnets vakna timmar dels för att stelheten kommer ju längre de ligger stilla och ju äldre de är desto svårare att hålla tätt får de delvis pga att de dricker mycket mer vatten också vilket bara är bra för de sköljer ut slaggprodukterna lättare då kroppens reningsorgan börjar bli slitna.
Men se dock upp!Allt för stora mängder vatten,en omättlig törst tyder på att något inte är som de ska kan tex vara ett tecken på åldersdiabetes.
Det jag har tyckt mig märka som en tydlig åldersgrej är framför allt svårighet att gå nedför i trappor.
Uppför tycks inte vara nån större skillnad men jag anar att det faktiskt kan ha med synen att göra och tydligen får vi många gånger samma problem när vi blir gamla men vi har ju oftast en ledstång att hålla oss i.
Så visar hunden en viss osäkerhet när den ska gå nedför var med nära intill för att stötta så den känner sig lugn och säker.
Onödiga olyckor sker då hunden kan försöka göra hopp mitt i trappstegen och även om det kanske inte blir benbrott så är sträckningar och liknande mer svårläkta vid hög ålder.
Så försiktighet med hastiga vändningar,tvära stopp,allt för tuffa kroppsnära lekar samt hopp tex in och ut ur bil.
Kylan är inte bra men nu går vi ju mot en varmare årstid.
Mjuk massage är alltid bra både för kropp och själ,tar man det för en vana att gå över hunden lite då och då så märker man tidigt om något inte står rätt till.
Klorna kan behöva klippas mycket oftare på äldre dar utsätts ju inte för samma slitage som i unga dar.
Vet ju inte om din kompis har för vana att ligga i soffor el sängen men även där kan det ju bli svårare att komma i och ur allt eftersom så något som brukar uppskattas är en ordentligt tjockt vadderad madrass ja ngt lagom mjukt underlag att kunna ligga på!
Själv tillsätter jag glucosamin i pulverform på maten till mina gamlingar vilket jag tycker verkar ha god effekt för att behålla mjukheten i leder men det gäller att de får det kontinueligt isåfall inte ngt duttande då och då.
Men vad jag har fått höra ifrån flera håll så finns det något som nästan verkar som ett riktigt"undermedel" vid stelhet och hälta som är åldersrelaterat då och det är glucosamin med tuppkam i flytande form som är framtaget till hästar.
Jag har tyvärr ej lyckats få tag i detta så jag vet inte så mkt mer om detta men det är receptfritt så det borde ju inte vara så svårt att få tag på,kanske du vet?
Skulle man märka av ren smärta kan man ju ge en halv magnecyl ( en 1/2 tabl räcker gott till 50kg hund så tänk på det)men se det med försiktighet eftersom hunden lätt kan överbelasta sig då den rör på sig mer när det inte gör ont.
Stackars dig..,mitt svar till dig blir ju ett långt föredrag med en massa förmaningar vilket inte alls var min mening ju..
Men jag ivrar för dessa goa gamlingar och det är väl klart att våra gamla trotjänare ska ha det så bra som det bara går så mitt intresse för dem ligger mig varmt om hjärtat och min erfarenhet är ganska stor så du får gärna fråga mig om det är ngt du funderar på kan jag komma med något svar så känns det bara bra.
Just nu har jag allt som allt 6 hundar och den som är äldst i gänget är en leonbergertik som fyller 12 i år!
Hon är helt underbar och den sammanhörighet vi har är helt otrolig!
Vi kan varandra utan och innan och har en näst intill telepatisk kontakt och jag har så roligt åt alla hennes små egenheter som hon har samlat på sig under åren som gått.
Rent mentalt märker man ju ålderns gång också så som att vanor och rutiner är oerhört viktiga för dem.
Och den oerhörda glädje och tacksamhet som visas när de får något lite extra gott så som grisöron el nåt gör ju att man själv blir lycklig över att kunna ge dom det.
Närheten tycker jag man märker allt eftersom ökar lite på så sätt som att de "blir valpar på nytt" igen de märker ju att de som individer allt eftersom blir svagare så tryggheten att vi finns och kan hjälpa till och stötta dom är ju en självklarhet de har ju vikt hela sitt liv för att finnas till och älska oss.
En del hundar kan verka bli lite"senila" men mestadels bara charmigt tycker jag.
Ofta kan man faktiskt märka en ökad aktivitet nattetid som att de vänder något på dygnet.
I vissa fall har jag sett en viss dessorientering att de är på väg och ska göra något men glömmer bort vad?
Detta kan plötsligt komma till och från och man ser det el märker nog av det mest då det sker inomhus i en för hunden van miljö för tex vis kan hunden bli ståendes bakom soffan en lång stund och det kan verka som den tycks ha glömt bort hur den kom dit och inte riktigt vet hur den ska ta sig därifrån?
Men det där försvinner lika fort som det kommer men man kanske ska tänka på det invanda så att man inte börjar möblera om allt för mycket och så.
Glömde en sak som jag uppfattar ganska rasrelaterat till schäfern och dess motorik och det är tyvärr så att det är ofta så att det är bakkärran som ger vika vid hög åldersdom samt slitage och så.
Man kan se att muskelaturen på sidan bak på låren tunnar ut och liksom sjunker in.
Benstället baktill förändras då de går och står mycket mera bredbent
för att balansera upp kroppen.
Därtill blir ju gången stappligare liksom och svansföringen hålls annorlunda i en mer sänkt position varvid det ser ut som att de kniper med svansroten.
Det ser ut som den är ett slags roder för att hålla balansen faktiskt men det är bara mina egna iaktagelser.
Men nu ska jag sluta skriva..,önskar dig lycka till och hoppas ni får ha många och långa mysiga stunder ihop det är värt var enda sekund att kunna ha och se tillbaka på den dag de inte finns hos oss längre! Varma Hälsningar Camilla

Jag har en schäfer gubbe här hemma, blir snart 10 år. Han är pigg och jäkligt fräsch för sin ålder, har både luktsinne, hörseln, synen, fysiken, hälsan, krutet/arbetsglädjen-ja allt kvar, så han tränas för fullt han. Man skulle inte tro att han är en dag över 3 år, he he.
Så fortsätter det på det här viset så kommer vi få ha kvar honom bra länge till:love::bow:

En bild på den gamle räven, who is still going strong! Äsch, en till bjuder vi på;)

Jag har en tio år gammal sheltie. Han hör urkasst, har blivit mycket sämre det senare halv året, man kan i princip stå 1 meter bakom honom och gasta och han tror att det kommer fram i från :cry:
Haltar emellanåt, orkar inte riktigt med lång promenaderna pga det. Inte för att han inte vill fortsätta, utan för att jag tycker det får vara nog när han får ont.
Ibland kan man doch fortfarande tro att han är fem o i sin bästa ålder :p
Har inte kunnat hoppa in i bilen på ett år, utan man får lyfta upp honom. När vi har vart på långpromenad så orkar han inte ens sätta upp tassarna på kofångarn där bak. (får väl hitta en pall eller liknande)
Har också svårt att gå på promenader (även korta) antar att han är lite extra stel då och får ont i lederna och haltar.
Har blivit lite överviktig, eller ja, en del, måste antagligen byta foder då det antagligen är för högt energi innehåll, fast detta är dock det enda fodret han kan äta utan att bli sjuk. Och att minska är det inte på tal om, då blir det knappt något att äta alls.

Jag tar gärna emot tips på hur man låter sin hund må bra såhär på ålderns höst.

Kan kanske tilläga att vi aldrig trodde han skulle bli såhär gammal.. han är ett riktigt måndags exemplar, som har haft problem med ALLT!

Vår gamla schäfertik fick somna in i somras, bara någon månad innan hon skulle ha fyllt tolv år och då var hon ändå rätt så "sjuklig". Hon hade både foderallergi och atopiskt eksem, men med kortison och specialschampo var hon symtomfri.
Hon betedde sig som hon alltid gjort under alla vuxna år in i slutet.
Sov kanske lite djupare när hon sov men pigg och glad in i det sista.
Hennes leder var rätt så stela det sista halvåret/året trots att hon fick tillskott av glucosaminpreparat(grönläppad mussla för hennes del) så ansträngande långpromenader och cykelturer fick vi sluta med då. Det var vid den tiden vi även börjad hjälpa henne in och ur bilen (men säng och soffa klarade hon hoppa upp i minsann:smirk:).
Det sista åren så hörde hon lite sämre men inget som hon verkade påverkad av, säkert skönt när man lever i en familj med småbarn.

Jag är jättetacksam att det tydligt märktes att det var dags att ta det sista beslutet. Hon blev efter en middagsvila plötsligt förlamad i bakkroppen och bara minuter efter det så började hon kräkas, tygligen tecken på att kroppen och organen sviktar, så en timme senare fick hon somna in på sitt favorittäcke ute i solen och med matte och husse vid sin sida.
Hon förgyllde verkligen 12 år av våra liv och jag är så tacksam att hon varit vår!

Min familjs (barndomsfamiljen) hund blev 15år, en strävhårig foxterriertik. Hon var rejält gammal på slutet, både hörde och såg mycket dåligt, troligtvis var hon helt blind, men verkade oöm i kroppen. Men den allra sista tiden blev hon nästan lite apatisk och fick många anfall (hon hade epilepsi sen 3års ålder).
Det visade sig att hon hade en hjärntumör som börjat växa, så då fick hon somna in.

Idag har vi en ettåring så jag hoppas det dröjer tills det är dags att ta ett sista farväl av henne!

Det är ganska härligt med äldra hundar man har haft länge, man känner varandra så väl och trognare vän får man leta länge efter.

Hoppas ni får en fortsatt härlig tid du och din vovve så här på ålderns höst!

Vi hade också schäfer, han blev nästan 12 år.

Iwospring.jpg

Tyvärr fick han s.k. "schäfervinglighet".
Glad att vi aldrig tog valpar på honom av denna anledning.
Glad också att han faktiskt blev så pass gammal som han blev, att sjukdomen debuterade sent.

Han hann inte bli jättesjuk dock, mamma bestämde att det var dags den dagen han ramlade på verandan och inte kunde resa sig. Första gången det blev så illa. Han lyckades dessutom bajsa på sig litegrann i sina försök att komma upp på fötter, och det var liksom droppen. Han hade alltid varit så noga med att utföra sina toalettbestyr utanför tomtgränsen och undanskymt... Han hade säkert kunnat leva ett tag till, men till vilket pris? För honom själv? Fast det var svårt för oss alla att komma in till avlivning med en hund som faktiskt kunde gå själv trots allt, om än stappligt.

Några andra fel än detta (och att han hade känslig mage hela livet) fick han inte, hans höfter var i bra skick och vi märkte inga problem med nedsatt hörsel eller liknande.

Senast ändrad:

Min schäfergubbe var i full sökträning när han var 10 år. Jag hade nog fortsatt om inte gruppen upplöstes. Så småningom gick det sakta utför och när han fick krampanfall när han var 13 1/2 år var det dags att ta det svåra steget.

Senast ändrad:

Jag hade en sch/bc blandning som blev nästan 15 år..hörseln var väl det som försvann mer o mer först, sen blev hon ju såklart lite stel främst i bakänden men var relativt pigg ända in i det sista. Man får ju anpassa hastigheten efter dom.
Tog bort henne förra året 14 år o 8 månader gammal

Min förra schäfer blev 12 år gammal. Han var STOR och TUNG, mkt kraftfull som ung och medelålders hund. Var i tjänst till 7 års ålder då jag valde att pensionera honom p g a problem med ryggkota. Han hade lite prostatabesvär av och till, en avslagen hörntand efter ett skyddspass där han tog i för kung o fosterland...Nio år gammal förlorade han synen och miste nästan sitt ena öga efter ett otäckt påhopp från min yngre hane. Han var en riktig ärrad gammal kämpe som var otroligt stark fysiskt och psykiskt fram till 10-11 års ålder. Det sista året försvagades hans bakkärra en hel del o ch det fanns tecken på att cirkulationen sviktade. Han fick ett krampanfall när han var 10, en enstaka företeelse som endast förekom ytterligare en gång, två år senare, kort innan vi tog beslut om att han skulle få vandra vidare.

Det är lätt att bli nostalgisk och kanske överdrivet känslosam när man levt med en hund så många år, arbetat tillsammans, tränat tillsammans, semestrat tillsammans. Jag saknar honom så mycket fortfarande trots att det snart är två år sedan han gick bort, han var den där speciella hunden i mitt liv, HELT unik bland så många andra hundar genom åren.

Tack för din fina fast som du skrev själv långa inlägg, jag blev glad när jag läste det, och det fick mej även att tänka till lite extra på en del saker.

Tyvärr har han de senaste dagarna börjat halta väldigt i fram, troligen pga att han varitute hela dagaran med oss när vi pysslat i trägården, där får han ju springa fritt och vill ju gärna ha koll på oss alla. Får se om det lägger sig nu i veckan då vet vi ju varför.

Fick atrox av en äldre bekant som jag tänkte ge honom , får se om det artar sig om några veckor.

Mvh Tokloke

TACK för alla goa svar och fina bilder, också intressant att läsa om den där vingelgrejen, finns tendens här ska studera mer....tyvärr vet man väl vad man har att vänta då.

Men i dag hoppar han in helt obehindrat i bakluckan på volvon lr upp i sängen om han får...

Dock dröömmer han massor på natten, sprattlar och springer som en galning, har kanske med ålderna att göra.
Vissa nätter måste vi ta ut honom ur sovrummet och stänga dörren då vi inte kan somna pga allt "spring".:eek:

Tokloke

Liknande trådar

Hundhälsa Obs långt inlägg. I slutet av maj sprang jag och min dvärgschnauzer Hasta ihop på en agilitytävling, vi flög iväg bägge två så jag vet...
Svar
4
· Visningar
982
Senast: igbest
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
11 129
Senast: valpköpare
·
Hundhälsa Ge mig all eran erfarenhet! Har upptäckt en liten liten kula i ett ljuver på vovven, högst upp (vid frambenen) och jag misstänker...
Svar
8
· Visningar
1 465
Senast: Viva
·
Hundhälsa Vår staffe fyller 13 till årsskiftet. Han har varit helt döv sedan minst ett år tillbaka men i övrigt är han i fysiskt fin form. I...
Svar
5
· Visningar
1 968
Senast: escodobe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Annonsera mera VII
  • Dressyrsnack nummer 18