Schäfer eller inte?

Freydis

Trådstartare
Jag har blivit erbjuden att köpa en shäfervalp, en långhårig tik på tre månader. Och trots att ett flertal raser har passerat mitt liv så är just schäfer inte en av dom.

Så nu undrar jag, vad har ni att berätta om schäfer? Positivt, negativt, att tänka på etc.

Skäller dom mycket, hur lätt lär dom sig vara själva, går de allmänt bra ihop med andra djur, hur bemöter dom främlingar, hur mycket aktivitet och träning behöver dom per dag/vecka i olika åldrar mm mm mm.

:banana:

Sv: Schäfer eller inte?

Jag har blivit erbjuden att köpa en shäfervalp, en långhårig tik på tre månader. Och trots att ett flertal raser har passerat mitt liv så är just schäfer inte en av dom.

Så nu undrar jag, vad har ni att berätta om schäfer? Positivt, negativt, att tänka på etc.

Skäller dom mycket, hur lätt lär dom sig vara själva, går de allmänt bra ihop med andra djur, hur bemöter dom främlingar, hur mycket aktivitet och träning behöver dom per dag/vecka i olika åldrar mm mm mm.

Är föräldrarna HD/AD röntgade?

Annars är väl höfterna det första som det kan vara fel på.det är det enda negativa jag kan komma på.

Jag är själv uppväxt med Schäfer och mysigare hundar finns nog inte:p
(fast jag vill inte ha någon själv eftersom dom kräver rätt mycket.)

Hur dom blir har ju oftast med uppfostran att göra, mina föräldrar tog en tik som gått som vakthund på securitas, visst var hon vass mot främlingar men oj, vilken underbar familjehund, mina barn kunde göra vad dom ville med henne.

Som alla andra valpar så skall dom inte ha någon motion utan vanliga promenadrundor, samt hjärngympa, det är aldrig fel.:D

Mina föräldrars Schäfrar har ju aldrig aktiverats så där jättemycket, utan varit gårdshundar som gått lösa, det var vi barn som höll på med dom det mesta.

Det är en underbar ras!

Det enda problemet jag haft med mina har varit att det inte var nån ide´att ställa undan dammsugaren, den gick minst varannan dag, dom fällde mycket. Men det gjorde ingenting. De var ju mina barn.

Bra fraga. :)

Jag skulle saga att schafrar blir som man gor dem. De ar valdigt lattpaverkade pa gott och ont. Sen spelar hundens arv och mentalitet saklart in men jag tror man kan pragla sin hund valdigt mycket, sarskilt i ung alder.

Sa har du myckettid att gora din valp "din hund" sa skulle jag satsa pa en schafer. Har du inte sa mycket tid just nu sa skulle jag kanske tanka efter ordentligt forst.

Jag har en schafer pa 7 manader, en liten tik.
Hon ar den mest lattlarda hund jag haft, alltid man om att vara till lags och gor verkligen allt for att gor en glad och nojd.

Hon har vart med mig overallt sedan hon var 8 veckor, aven pa jobbet (tyg affar!) Det har gjort att hon uppskattar andra manniskor och ar latt att ta med vart vi an gar.

Hon alskar att folja med men det gar bra att lamna henne ensam, oftast ute i tradgarden (med hogt staket) eller i huset. Forutom en sladd till strykjarnet sa har hon inte tuggat sonder nagot. (ta i tra!)

Hon foljer med mig nar jag ar ute och rider. Gar fot bredvid hasten och sitter/ligger pa komando trots att jag sitter till hast.

Hon skaller ibland om hon blir osaker pa nagot som for ovasen utanfor staketet och hon kan inte se vad det ar. Det racker dock att saga till 1 gang sa slutar hon.

Hon ar dock en hund som kraver mycket aktivering. En promenad racker inte, tva promenader racker inte utan huvudet maste trottas ut! Det har hant att hon spenderat en dag ensam i tradgarden med bara en kort promenad morgon och kvall och det ar inte nog. Hon mar psykiskt daligt av det.

Hennes pappa och mamma ags av en van till mig och de ar totalt olika.

Pappan ar som en stor nallebjorn, gudasnall och lite knapp. Han var ett yrvader nar han var valp men har som 3 aring lugnat ner sig. Han har som uppfodarens andra schafrar en hel gard att roa sig pa. Jaga kaniner och busa med de andra hundarna. Han skulle driva vem som helst galen om han inte hade nagot att aktivera sig med. Han ar valdigt lik min hund.

Mamman o andra sidan ar valdigt reserverad och den som bestammer over de andra hundarna. Hon ar valdigt lugn och inte sarskilt aktiv. Skulle sakert passat som enmans hund i ett inte sa aktivt hem.

Sen har vi "moster" som ar den mest fjantiga valpiga hund. Soker jamt bekraftelse och verkar aldrig vaxa upp. Verkar inte ha ett behov att aktivera sig utan mer att halla koll pa sin flock.

Slutligen har vi 8st 7 veckors valpar som alla ar sa olika varandra. Det skall bli intressant att se hur de vaxer upp.

Våran fäller så mycket att 5 minuter efter att dammsugaren vart igång och sugit upp allt hår på gilvet, är det lika täckt med hår igen.

men vad gör man inte :love:

Jag har i princip haft schäfer hela livet tills förra hösten då jag lämnade bort min tik till en kompis pga min knäoperation. Jag tycket att det är en underbar ras, intelligent o lättlärd. Enda nackdelen var hårfällningen då...

Kan bara tala för våran schäfer hane....Nu snart 10 år gammal....

Han är väldigt vaktig...tyvärr skäller han som en besatt när han är ensam hemma...(tyvärr är grannarna inte döva :crazy:)

Han har alltid varit lätt att träna men har fram tills nu på ålderns höst haft ett grymt behov av motion och aktivering....När han var igång som mest var han med ute 3-4 timmar om dagen, (aktiv motion) även med mej i skogen och hängde med pållen min när vi både travade och galopperade....Som sagt, han va näst intill outtröttlig....

Vi har aldrig haft problem med att lämna honom....

Nåt som vi har haft problem med och även hört av andra är att schäfermagar är inte dom lättaste....så de kan ta tid att hitta ett bra foder...kan dock rekomendera Royal Canins schäferfoder...våran annars lite tunna pojk blidde badtunna....:D

Är man ute och går är han lugn och kärvänlig om det kommer folk vi känner, kommer det främlingar så slappnar han av så fort han hör att mattes eller husses ton är ok....:) Dock tror ja inte han skulle tveka en gång att försvara med livet om det gäller....:love:

Lycka till med hundköp!

M v h Domino_s

Våran förra hund var en långhårig schäfertik och hon var lugn och snäll.
Tyst och lättlärd, älskade långa skogspromenader med mamma. Hon var bara en familjehund och var nöjd med det, hon rev inte lägenheten eller huset pga rastlöshet.

Jag var 10-12 år och sprang omkring med henne överallt, älskade den lurviga stora björnen.:love:

Päls överallt får man på köpet, det är bara att acceptera dammråttor/pälstussar stora som kaniner över golvet.:D

Jag tar henne på studs om inte du vill ha henne. :o
Har länge gått och suckat över en långhårig schäfertik. suck!

Det enda problemet jag haft med mina har varit att det inte var nån ide´att ställa undan dammsugaren, den gick minst varannan dag, dom fällde mycket. Men det gjorde ingenting. De var ju mina barn.

Bara varannan dag? :D

Här går den minst 2ggr per dag, sen torrmoppas det och sopas m.m. :angel:

Har dock ingen schäfer.

Tusen tack för alla svar, verkligen jätteintressanta! :banana:

Så om jag förstår det rätt så hårar dom ENORMT :cool:, är underbara kamrater för hela familjen, entusiastiska promenadkompisar, lättlärda, matkänsliga, inte mer eller mindre svåra att lämna själva än andra hundar, vakthundar som skäller när det behövs men inte annars?

Låter som en utmärkt hund för mig! :D

Min senaste vovve var en sån som for upp så fort jag bara rörde mig i soffan och hon hängde mig kack i häl vart jag än gick. Trevligt ibland men oxå rätt så påfrestande. Tydligen så var det lite så den rasen är (varierande mellan indvider förstås) men hur är schäfern, tar den det lugnt inomhus trots att matte/husse roterar?

amarillo; de har en kull till som är en månad nu ungefär... :angel:

Men sluuuuuta nu!!!

Jag har ju redan 3 hundar att hålla reda på på dagarna, sluta frestas.:D

Men dom är ju så underbart vackra, skulle inte tacka nej till en lite senare i livet, känns som jag har alldeles för mycket nu för att orka med en valp.:(

Men ta chansen du ångrar dig nog inte, du verkar vara en förståndig människa som kan uppfostra en sån hund rätt.

Lycka till!

Men sluuuuuta nu!!!

Jag har ju redan 3 hundar att hålla reda på på dagarna, sluta frestas.:D

Men dom är ju så underbart vackra, skulle inte tacka nej till en lite senare i livet, känns som jag har alldeles för mycket nu för att orka med en valp.:(

Men ta chansen du ångrar dig nog inte, du verkar vara en förståndig människa som kan uppfostra en sån hund rätt.

Lycka till!
Tack! :bow: *glad*

Jag kan ta kort på de små liven om du vill :p

Kniper ihop ögonen och springer åt andra hållet...

Vill inte se underverken, skickar en liten dask i rumpen om du försöker visa bilder.:p

:rofl: :rofl:

Kan inget lova! :D

Jag kan berätta att jag har bestämt mig- på lördag hämtar jag hem underverket! :banana:

Grattis till din nya hund:banana:
Ser fram emot massor av gosiga valpbilder:love:

Jag visste väl att du skulle ta ett förståndigt beslut.:D

Lycka till med gullungen!:bump:

Du träffade ju en här, vad tyckte du om den? :)

Jag kan ju bara rekomendera rasen å det varmaste, men det är ju en av "mina" raser... :love:

Dom kräver en hel del psykisk och fysisk stimulans, och man ska vara noga med höft coh armbågsstatus hos föräldrarna och bakåt.
Dessutom kan det var värt att kolla upp historia av allergier och hudproblem.

Bra schäfrar är underbara!!! :love:
Den "dåliga" typen är mindre rolig.... :crazy:

Du träffade ju en här, vad tyckte du om den? :)

Jag kan ju bara rekomendera rasen å det varmaste, men det är ju en av "mina" raser... :love:

Dom kräver en hel del psykisk och fysisk stimulans, och man ska vara noga med höft coh armbågsstatus hos föräldrarna och bakåt.
Dessutom kan det var värt att kolla upp historia av allergier och hudproblem.

Bra schäfrar är underbara!!! :love:
Den "dåliga" typen är mindre rolig.... :crazy:
Joo, din var jättehärlig! :love:

Jag tror jag fått tag i en bra schäfer! Eller hon fått tag i mig är nog närmare sanningen... ;)

Jag visste väl att du skulle ta ett förståndigt beslut.:D

Lycka till med gullungen!:bump:
Tusen tack! :banana:

Grattis till din nya hund:banana:
Ser fram emot massor av gosiga valpbilder:love:
Tack! :bow:

Får jag presentera Bianka;

Bianka004.jpg

:love: :love: :love:

Liknande trådar

Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
8 453
Senast: Migo
·
R
  • Artikel Artikel
Dagbok Har svårt att klura ut vad som är bra för mig och vad som är rimligt, så jag skriver ned mina funderingar för att se om det blir...
2 3
Svar
44
· Visningar
9 373
Senast: Raderad medlem 142658
·
Övr. Hund Hej! Den här frågan har säkert varit uppe på tapeten många gånger men eftersom jag inte hittade en tråd som riktigt relaterar till min...
Svar
11
· Visningar
4 525
Senast: Dopy
·
Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar...
2
Svar
32
· Visningar
12 970
Senast: Milosari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka