schabrak i torkskåp?

villagegirl

Trådstartare
Kan man torka schabrak i torkskåp efter tvätt? Jag vet att man ska dra i kanterna efter tvätt så att de inte drar sig snett, men kan man hänga in dem i torkskåp sen och låta dem torka varmt, eller måste de torka i rumstemperatur? Tacksam för hyfsat snabbt svar då jag har tid i tvättstugan imorn! ;)

Sv: schabrak i torkskåp?

Jag har torkat mina i ett torkrum utan problem! Dock så är det nog varmare i ett torkskåp... Hoppas nån som vet har bättre svar :P men jag tror att det borde funka :)

Står väl i tvättrådet på dom flesta schabraken att dom ska dras i alla kanter medans det är blött, inte tumlas/torkas i värmeskåp eller liknande. Om du har värmeskåp där man kan sänka värmen så det bara är ljummet mest bara blåst går det nog bra ändå, ta ut det under tiden och dra alla kanter då och då. Oftast är det ju kant/kantbanden som drar ihop sig så det blir alldeles snett å vint, det sliter väldigt att tumla användavärmeskåp.

Tvättar alltid mina i mattmaskinen och torkar i torkskåpet. Man får dra så kanterna ser snygga ut innan man hänger in dem.

:o Jag har alltid kört alla schabrak i torktumlaren eftersom man blir av med en hel del hår på det viset! Förra veckan tvättade jag ett 15-tal av olika kvalitet och fabrikat och inte ett enda drog sig och blev snett, men jag har väl tur :angel: Jag får väl erkänna att jag inte torkar dem helt torra utan "stryktort" och sedan får de hänga i rumstemperatur eller utomhus när vädret tillåter.
Om man någon gång har bråttom tror jag inte det är någon fara att torka dem helt torra i torkskåp eller tumlare.

Liknande trådar

Hemmet Till min och kattens avgrundsdjupa sorg kopplade hyresvärden i veckan bort vår vattenburna golvvärme och handdukstork och installerade... 2 3
Svar
56
· Visningar
2 273
Senast: Inte_Ung
·
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
647
Senast: cowgirl81
·
Utrustning Nu måste jag få puttra ur mig litegrann. Varning för extremt nördigt prat om reflexer 😂 Jag ÄLSKAR reflex- och varselkläder. Jag vet... 2 3
Svar
52
· Visningar
3 390
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga... 2 3 4
Svar
74
· Visningar
5 086

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka