Scandinavian open, eller?

rubytoo

Trådstartare
Min lilla Tysk har ju varit mer än väl över förväntningarna och hoppar så oerhört okomplicerat och väl. Nu har han debuterat i 110cm flelfritt i helgen och tankarna har ju gått till att eventuellt anmäla honom till scandinavian open i Falsterbo.

men då kommer ett stort men upp och det är det om det inte går för fort fram?? Han kom ju till mig i slutet av oktober och har sedan dess gått 13 st starter felfritt, i en enda klass har vi rivit ett hinder och det var i en 0.90m och sista hindret som vi kom hur fel som helst på där jag satt och höll kvar honom ända in i det :o

Han hoppar 120-130 på träning och fixar alla möjliga och omöjliga avstånd. Är hur rädd om sig somhelst och brukar inte ens ligga i ett enda hinder, tror inte att vi rivit mer än tre hinder sedan han kom till mig :love:

Vad tror ni? Skall man köra på eller ta det lite lugnare och satsa på championatet på Flyinge i höst istället??

Han är alltså endast 5 år

När jag pratade med Janne idag så tyckte han att hästen var för bra för att gå i Falsterbo eftersom han ger allt och risken finns att det går för fort för honom och då är han kanske förstörd för framtiden!!

För en gång skull är jag velig

Sv: Scandinavian open, eller?

jag antar att du har mer långsiktiga mål för honom än scand. open, så ja tycker du ska satsa på flyinge!

Jag tycker det låter som om han vill vara till lags hela tiden och att hela tiden göra sitt bästa!
Det är ju väldigt lätt att gå för fort fram när det går bra och känner du att det går fort fram så bör du kanske backa lite och ta det lite lugnare.

När min en apålle var 5 år så hade hon som 4 åring gått i pincip alla sina 90 och 1,00 m starter felfritt, när hon som 5 åring gick 1,10 så var hon med i princip felfritt vid varje tävling, men 1,20 var hon inte redo för, hon var inte redo att gå 1,20 förrän efter sommaren och då gick hon kanon!
Som nyfylld 6 åring var hon sedan i fatt alla andra 6 åringar (som hade gått 1,20 hela året som 5 åringar) och var säker i 1,20 och skulle inte ha haft några problem att gå 1,30. Hon blev till och med uttagen till Elitlaget för at hon var så säker och hoftast inte hade några fel. Men tyvärr blev hon skadad så det blev inget Elitlag eller 1,30 det året.

Känner du att det går lite för fort fram så tror jag det är bäst att backa lite. För jag menar du kommer inte att förlora något på det, snarare vinna på det. Kanske låta hästen få en liten vilo paus till sommaren och sedan toppa honom till Flyinge med en pigg och fräch häst!

Ta det lugnt!

Unghästtävlingarna är ju "bara" ett steg på vägen till de högre klasserna, de är ju inte själva målet.

Än har du ju LÅNG tid kvar innan sommaren och Falsterbo och mycket kan hända. Se till att han får sina välförtjänta vilor och ta tävlingarna som det kommer. 13 starter sen i höstas tycker jag låter mycket. Min häst blir 6 i år och hon har nog precis gjort 13 starter allt som allt... Hon har varit skadad och ligger i princip ett år efter, hon går 1,10 statdigt nu.

De pressar dem som sagt var rejält och tidigt i Tyskland och det kan vara sunt att ta ner lite på tempot när man får hit dem.

Mitt tips är att fixa anmälningsgrejer till Falsterbo så du KAN kvala om du vill. Sen tar du det lugnt nu och rider lite 1m och 1,10 under vårsäsongen (som egentligen inte ens börjat på riktigt). Sen ser du hur det ser ut innan sommaren. Den tävlingen man vill gå upp en klass så kommer det oftast naturligt.

Råkar du då ha kvalat till Falsterbo så har du. DÅ tar du beslutet om du vill rida där. Det är STORT och konstigt för unghästarna!! Flyinge är däremot som vilken inomhustävling som helst.

Men det beror ju helt på hur färdig han är. Och hur han är i huvudet vad gäller miljöer osv.

Se hur som helst till att han får rejäla vilor och tänk på att allt han gör NU är träning för det som ska komma sen. Det är lätt att bli lite överambitiös med unghästarna! :)

/C

Vad gäller Flyinge/Falsterbo så menar jag förresten inte stort i hinderstorlek utan allt annat - som påverkar unghästarna lika mycket!

Ja ta det lugnt och satsa på 6 års championatet där i stället , dom utvecklas ju enormt mkt på det året mellan 5 och 6 år. Falsterbo är en alldeles för stor tävlingsarena med allt runtomkring för en 5 åring anser jag iallfall.
Många fina 5 åringar har ju spottat ut bettet i Falsterbo av än den ena än den andra anledningen och eftersom du planerat att behålla hästen hade inte jag vågat riskera det även om det likväl kan gå hur bra som helst.

Min 5 åring ska debutera 1.10 ev. 13 mars, jag har nog redan bestämt mig för att jag rider Flyinge om jag kvalar,iom att det känns väldigt tight om tid att kvala just nu.

Jättesvårt att råda, det kan du nog bara avgöra själv. Falsterbo är ju onekligen tidigt och steget från fyraåring med starter i 1.00m till att gå 1.20-1.25 är ganska stort. Men å andra sidan så tränar du ju på den höjden redan nu. Du kan ju betala in pengarna och försöka kvala. Går kvalandet bra så får du ta beslutet då. Då har han tävlat lite mer och det kanske är lättare att ta rätt beslut. Du riskerar förvisso "kvalavgiften", men det är väl ändå småpengar jämfört med alla andra kostnader kring tävlingar/hästar. :smirk:

Jag har för avsikt att försöka kvala min häst om allt går enligt planerna. Men hon är fölsto och debuterade 1.10 redan i höstas, så steget är ju inte lika stort för henne. Dessutom har hon ju hunnit se lite mer och skaffa sig lite mer rutin. Med min andra häst red jag bara i Flyinge när hon var fem år, Falsterbo kändes alldeles för tidigt då.

Det är ju ditt beslut, måste vara kul att ha en bra häst...
HAr du själv tävlat i Falsterbo förut tycker jag att det är lättare för dig att bestämma. Då är ju iaf inte du "dönervös" och kan prestera fel...
Falsterbo och Breeders är ju inte att jämföra... Breedera är ju som en vanlig nationell tävling nästan...
Lyssna på din tränare- han är nog den som ger dig det ärligaste svaret. Bråttom behöver man ju inte ha- men jag förstår att det är kul att kunna hoppa i falsterbo om hästen är klar för det...

Liknande trådar

J
Hästvård hej, är så gott som bruten i två delar när det gäller poan, skadan samt försäkringstvist. jag drar hela historien från början. LÅNGT...
Svar
16
· Visningar
6 401
Senast: juliag
·
F
  • Låst
Hästmänniskan Hatar är kanske överdrivet, men jag gillar honom verkligen inte. Har haft honom i 3 månader och han trivs i stallet och med...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
39 663
Senast: scizofren
·
Hoppning Min vallack, har jag haft sedan slutet av oktober. Han är VÄRLDENS SNÄLLASTE, han älskar att arbeta och är så positiv när man rider ut...
Svar
8
· Visningar
1 891
Senast: Heulwen
·
H
Hästmänniskan Har hamnat i en lite knepig situation som jag inte riktigt vet hur jag ska ta mig ur på bästa sätt. Så om ni har några bra tips så hade...
2
Svar
21
· Visningar
3 956
Senast: Donnaline
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar