Sätter i halsen

Annzi

Trådstartare
Jag har fått ett litet problem med min häst.
Hon har börjat sätta höet i halsen rätt illa. Både förra veckan, idag o någon gång innan.
Förra gången rullade hon sig med hö i munnen o de fastnade, idag tror jag inte hon rullade sig. Hon slänger ofta i sig sin mat som om det vore hennes sista måltid o nån annan skulle äta upp den före henne.

Kan det va att hon stressar i sig maten o inte hinner tugga eller kan det vara nåt fel på tänder/hals eftersom det börjat nu på senaste tiden?
Och vad kan man göra för att hon ska lära sig äta lugnt o stilla?
Är lite otrevligt när hon inte får luft o man inte vet vad man ska göra o Vet inte har tid o komma.

Sv: Sätter i halsen

Låter som hon får foderstrups förstoppning. Hade en häst ett stall det jag stod för några år sedan som fick kolik liknade symtom. Fick som en boll i stumpen/på halsen. Vi fick massera för att det skulle släppa.
Hände flera gånger när han kom in från hagen och hade mat i boxen som han kastade sig i.

De låter ju inge roligt men läste lite om de o de stämmer ju en hel del. Nu har ja inte sett själv när de hänt utan bara fått det förklarat för mig men det låter ju som det.

Dricker hästen för lite? Fodras den för sällan så att den är utsvulten = kastar i sig maten? Har ni kollat tänderna? Konkurrerar hon med sina boxgrannar om maten? Får hon vara ifred när hon äter eller är det livat i stallet så hon blir stressad?

Det är mkt som det kan bero på.

Dricker hästen för lite? Fodras den för sällan så att den är utsvulten = kastar i sig maten? Har ni kollat tänderna? Konkurrerar hon med sina boxgrannar om maten? Får hon vara ifred när hon äter eller är det livat i stallet så hon blir stressad?

Det är mkt som det kan bero på.

Dricker gör hon, alltid tillgång till vatten.
Mat får dom morgon, middag, kväll.
Tänderna var ett tag sen jag kollade är nog dags igen nu.
Oftast får hon va ifred när hon äter inte ofta de är livat där på kvällarna.

Jag hade kollat tänderna direkt!! Oftast är det ju kraftfoder de sätter i halsen så att säga "foderstrupsförstoppning". De ska ju helst äta lite hö innan de får kraftfoder. Så det låter inte bra att din även sätter höet i halsen...Ligger höet för nära boxgrannen?? Ge henne blött hö??? Kan ju vara att hon inte "hinner" salivera maten innan hon sväljer om det nu är torr hö du ger och inte hösilage...men hade absolut kollat tänderna så fort som möjligt!! Lycka till!

Morgon, middag och kväll låter sällan för mig beroende på hur mkt grovfoder man ger dem. Räcker grovfodret länge är det ingen fara, men äter de upp det på 20 min så står hästarna utan grovfoder i flera timmar. Det är en ganska vanlig orsak till att hästar hetsäter - det går för länge mellan fodringarna och de är jättehungriga varje gng de får mat.

Min häst har haft upprepad foderstrupsförstoppning för att han helt enkelt hetsäter. Med hjälp av veterinären har vi fixat ett antal åtgärder:

* Först och främst stora stenar i krubban så hästen får trixa lite för att få i sig kraftfodret
* Han får hönät med ca 3x3 cm rutor - tar låååång tid att pilla ut maten. Får inte ut tillräckligt åt gången så det kan sätta sig fast i halsen. Plus att maten räcker längre - bra för magen
* Blöt ner hönäten
* Blöt allt kraftfoder
* Vattenhink, inte bara vattenkopp
* Kolla tänderna minst en gång i halvåret
* Ge paraffinolja i kraftfodret. Detta är speciellt viktigt om de nyss haft fsfs, då strupen kan vara lite skadad inuti. Ge 1 dl morgon och kväll i fodret, det smörjer upp matstrupen så det blir lättare för all mat att glida ner. Nu har min inte haft sen i okt så han får ½dl morgon och kväll.

Detta är vad jag har fått roa mig med efter fsfs. Som sagt har han nu inte haft några symptom sen i oktober, så det hjälper även om det är omständigt.

Lycka till!

Jag hade kollat tänderna direkt!! Oftast är det ju kraftfoder de sätter i halsen så att säga "foderstrupsförstoppning". De ska ju helst äta lite hö innan de får kraftfoder. Så det låter inte bra att din även sätter höet i halsen...Ligger höet för nära boxgrannen?? Ge henne blött hö??? Kan ju vara att hon inte "hinner" salivera maten innan hon sväljer om det nu är torr hö du ger och inte hösilage...men hade absolut kollat tänderna så fort som möjligt!! Lycka till!
Höet ligger i andra änden från grannen o på den sidan finns ingen granne.
Hon får hösilage.

Morgon, middag och kväll låter sällan för mig beroende på hur mkt grovfoder man ger dem. Räcker grovfodret länge är det ingen fara, men äter de upp det på 20 min så står hästarna utan grovfoder i flera timmar. Det är en ganska vanlig orsak till att hästar hetsäter - det går för länge mellan fodringarna och de är jättehungriga varje gng de får mat.
Dom har tillgång till halm i hagen som dom kan tugga på mellan måltiderna o stora hagar som dom kan pillra runt i. Tar nog ca en timme för dom o äta upp.

Min häst har haft upprepad foderstrupsförstoppning för att han helt enkelt hetsäter. Med hjälp av veterinären har vi fixat ett antal åtgärder:

* Först och främst stora stenar i krubban så hästen får trixa lite för att få i sig kraftfodret
* Han får hönät med ca 3x3 cm rutor - tar låååång tid att pilla ut maten. Får inte ut tillräckligt åt gången så det kan sätta sig fast i halsen. Plus att maten räcker längre - bra för magen
* Blöt ner hönäten
* Blöt allt kraftfoder
* Vattenhink, inte bara vattenkopp
* Kolla tänderna minst en gång i halvåret
* Ge paraffinolja i kraftfodret. Detta är speciellt viktigt om de nyss haft fsfs, då strupen kan vara lite skadad inuti. Ge 1 dl morgon och kväll i fodret, det smörjer upp matstrupen så det blir lättare för all mat att glida ner. Nu har min inte haft sen i okt så han får ½dl morgon och kväll.

Detta är vad jag har fått roa mig med efter fsfs. Som sagt har han nu inte haft några symptom sen i oktober, så det hjälper även om det är omständigt.

Lycka till!

Lagt i två stenar i krubban.
Vattenhink har hon.
Tänderna ska kollas.
Ökat hösilaget lite ikväll plus lucern så hon inte står hungrig o vräker i sig.

Tack för svaren.

Liknande trådar

Hemmet Det här med logistiken kring mat är det nog få som uppskattar. Med småbarn och man som föredrar varm mat varje måltid är det en oändlig...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
6 740
Hundhälsa Min yngsta hund (2 år) vill efter ett tag inte äta den maten hon tidigare ätit. Till en början fick hon torrfoder, och det kunde gå...
Svar
15
· Visningar
664
Senast: YlvaG
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Och mitt livs historia, fortsätter.... för att ingen ska ta illa åt sig och börja diskutera om hur elak, dum och otrevlig jag är, så...
Svar
0
· Visningar
521
Senast: IngelaH
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 172

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Liten fodertunna?
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈

Hästrelaterat

Omröstningar