Satte i halsen när jag såg Bents namn tillsammans med "TAP" på youtube...

Sammet

Trådstartare
Denna video är verkligen motsägande för mig...

För mig står Bents filosofi för harmoni, trygghet och att stärka hästens självförtroende. Den som använder hans utrustning borde vara på samma linje.

En TAP är ju raka motsattsen. (för er som inte vet vad en TAP är, se längst ner i posten).

Obs att denna häst har blivit TAPad förr och att det inte går så här lugnt de första gångerna. De flesta hästar försöker slå sig fri i början, innan de inser att de inte kommer loss och ger upp.
http://www.youtube.com/watch?v=EIgLmHonQLs&feature=fvsr
"Tapping my little Arab bitless with a Bent Branderup caveson."

Vad som skrämmer mig lite är att TAP verkar vara populärt i holland. Jag har hittat flera videor därifrån där de TAPar sina hästar.

Vad är en TAP?

En TAP går ut på att tvinga hästen till underkastelse, många tror att hästen litar på en efter detta, vilket är inkorrekt.
En TAP utförs genom att du böjjer hästens hals så mycket att den lägger mulen mot bogbladet.
Sedan släpper man inte förränn hästen lägger sig ner. Detta kan ta lång tid.

Hästen lägger sig inte ner för att den tycker du är en bra ledare, den lägger sig ner för att den ger upp mentalt, den kommer inte loss och det finns ingen utväg.
Enligt veterinärer stryper du även blodtillförseln till hjärnan vilket kan leda till yrsel.

EN TAP är inte ledarskap eller smspel, det är att tvinga hästen att lyda som genom att dominera den.
I min mening är detta så långt ifrån Bents filosofi som det går att komma. Att tvinga hästen till underkastelse.

Ungefär lika vettigt som att rida rollkur medvetet...
Dessa två metoder påminner om varandra i hur de bryter ner hästen psykiskt dessutom.

Om tråden ligger fel får en Admin gärna flytta den.

Sv: Satte i halsen när jag såg Bents namn tillsammans med "TAP" på youtube...

Det här va nåt utav det värsta jag har sett...:eek:

Fy f*n...hur kan man göra så här mot djur...:mad::cry:

Gud vad sjukt!! :eek: Klarade inte av att se hela videon ens... Varför skulle man utsätta sin häst för det där? Aldrig hört talas om TAP och jag hoppas jag aldrig gör det igen!!
Bent har nog inte ett jäkla dyft med det där att göra förutom att hon med videon nämner hans namn pga det är hans typ av kapson (som jag antar att caveson betyder).

Usch *ryser*

Ja, det är vansinne att göra en TAP.

Men folk fattar inte bättre.
Mitt hjärta gråter när jag ser hur de håller på, för de tror verkligen att det är bra för deras häst, medans jag vet vad som egentligen händer (rent etologiskt).

Nej jag tror inte Bent har en susning, och det är ju utrutningen som bär hans namn så det var därför den videon kom upp-
Men jag får som tron att den som har Bents utrustning vet vad den ska användas till... men tydligen inte...

Hua! Hur kan man göra detta med sin häst.

FY SATAN!

:eek::eek:
Men shit, vad sysslar folk med?!?!

NEJ FY!!!!:eek:

Fruktansvärt...klarar inte heller av att titta på hela:cry:

Om man dessutom läser kommentarerna under så är det någon som undrar om dom borde prova detta på sin häst som varit vanvårdad av förra ägaren. För att se om TAP kan få hästen att lita på dom!!!!HJÄLP.

Helt otroligt! Fixade inte att se båda gångerna på videon. Hur f-n kan man göra sånt? Trode man efter strävade ett samspel med hästen. Inte bryta ner hästen utan bygga upp ett förtroende.

NEJ FY!!!!:eek:

Fruktansvärt...klarar inte heller av att titta på hela:cry:

Om man dessutom läser kommentarerna under så är det någon som undrar om dom borde prova detta på sin häst som varit vanvårdad av förra ägaren. För att se om TAP kan få hästen att lita på dom!!!!HJÄLP.

Ja, det var det värsta av allt tycker jag. Fy sjutton. SER inte folk att det inte är en schysst metod. :cry:

Ja jag såg den kommentaren. Helt vansinnigt sjukt.

Men som sagt, folk förstår inte vad dom sker etologiskt (läran om djurs beteende).
De tror att eftersom hästen blir så lugn och följer dom efter detta så betyder det att hästen litar på dom. De förstår inte tat hästen blir nedbruten av det.

Till skillnad från att förtjäna sig ledarskapet av hästen, som tar betydligt längre, och där du aldrig förbjuder hästen från att reagera, uttrycka sig och där du aldrig tar bort möjligheten för hästen att ifrågasätta.

En häst som blir tvingad till att acceptera ledarskapet, och som själv aldrig får chans att fundera igenom, och komma fram till insikt att du är ledarskapsämne för den, kommer bli nedbruten.

Tja jag antar han inte kan ha koll över vilka som använder vad, men ang att lägga ner hästar är det sjukt öht, tycker jag. Det är alltid en stark form av dominans och känner man sej lockad av sånt ska man verkligen fundera över sina egna behov och sin relation till hästen:crazy:
Jga tycker det är rätt sjukt, inte bara i den här formen.

Ja, det var det värsta av allt tycker jag. Fy sjutton. SER inte folk att det inte är en schysst metod. :cry:

Tyvärr är det många som saknar emaptisk förmåga som håller på med hästar
Om man inte har empati så ser man inte

PÅ dessa biter heller inga argument i världen

jag vet inte hur man skall skydda djur och barn mot dessa människor:crazy:

Jag tittade på början av videon.

Det den människan sysslar med är rent och skärt djurplågeri!

Ofattbart att folk ens kommer på tanken!

Hade jag sett någon göra så här irl med en häst hade jag direkt gått in och stoppat det hela, med våld om så skulle behövas.

Dessutom hade människan fått en utskällning av guds nåde, SAMT en polisanmälan för grovt djurplågeri!

Detta är lika illa som att ta en pisk och formligen spöa skiten ur sin häst.

Hemskt att se!

En häst som man bryter mer mentalt kan man aldrig lita på i synnerhet inte i krissituationer. En sån häst flyr när pressen blir för stor, eller slår sig lös. Istället för att till 100% lita på sin ryttare/kusks omdöme.

/KT

Senast ändrad:

amen

*tio små tecken*

Tja jag antar han inte kan ha koll över vilka som använder vad, men ang att lägga ner hästar är det sjukt öht, tycker jag. Det är alltid en stark form av dominans och känner man sej lockad av sånt ska man verkligen fundera över sina egna behov och sin relation till hästen:crazy:
Jga tycker det är rätt sjukt, inte bara i den här formen.
Men om man som mig har 2 hästar som gärna kommer och lägger sig i knät när jag sätter mig i hagen då? :o

Jag tycker det är ren idioti att lära hästar både stegra och lägga sig utan en aning om vad man egentligen gör, eller bara för att det ska vara tufft. :S Då ofta genom att dra och rycka i tyglarna. Min stora kan, hon har vart med på filminspelning och fotografering, annars skulle det aldrig blivit så.
Lägga sig kan hon dock bara när hon själv har lust.

SAMT en polisanmälan för grovt djurplågeri!
Tyvärr tror jag inte att det går att anmäla :(

Jag kunde inte låta bli att kommentera............

(såg att det var någon annan som inte heller kunnat hålla fingararna i styr)

Men gud, jag har aldrig sett något så illa! Hoppas att jag aldrig behöver se detta igen!

Ja det är väldigt dumt att lägga hästar, eller lära dom att stegra, om man inte vet vad man gör och är väldigt duktig.

Har man inte koll i, och otur, resulterar det i att hästen lär sig att komma undan med att stegra eller lägga sig ner.

Jag motionsred ett russ (avelssto och turridningsponny) på ett av jobben jag hade för flera år sen (ja jag vet... ett rus... :grin: men vad chefen ville, var chefens lag).
Detta sto hade en av de som jobbar under sommaren (varje år) lärt att den skulle lägga sig ner.
Stoet som var en evis surmärr med en vilja av stål vägrade att gå från hagarna. Hon kunde ridas utmed staketet men man kom till en plats på stigen där stigen svängde bort från hagen och lämnade den, och där var det Stopp...

Och vad gör man när hästen kollapsar under en och man helt plötsligt står upp bredbent, med en liggande häst (ok ponny) under sig...? :crazy: Och stoet vägrar att stiga upp om man inte drar henne åt hagens håll?
Detta hände Varje evinnerliga ridtur... och själv var jag också (ingen annan som jobbade med mig) så jag hade inget val.
Så fort man styrde henne från hagarna så föll hon ihop igen.
Det var inte frågan om att jag var tung eller att hon hade ont, det hände på exakt samma plats, oavsett hur länge jag ridit innan.

Hon hade även lärt sig att stegra och knuffa omkull en med bogen/frambenen, det var inte "så farligt" iom att hon var 2 äpplen hög (ingen gigant) men ändå otäckt.

Och den chef jag jobbade för trodde han höll på med NH men jag vill påstå att han höll på med saker som påminner om TAP.

Senast ändrad:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka