Sätta upp staket runt annans tomt

Sv: Sätta upp staket runt annans tomt

En färist stoppar inte hundar.

/Migo
Som skulle bli vansinnig om någon främmande hund jagade mina katter på min tomt.

Att färist inte fungerar för hundar förstår jag. Och jag blir trött på grannens katter som är på min tomt och i mitt stall där jag har mina hundar. Tycker ändå inte att det är något att bråka om. Vill inte bli osams med grannen för en sådan sak.

Nu har jag inte riktigt förstått hur det ser ut hos dig, men kan du inte flytta grinden till hagen och ev. sätt upp led-staket till stallgården? Måste hästarna över vägen för att komma till stallet?

Det går en väg förbi stallet och haggrinden som måste vara fri. Det skulle inte hjälpa vid ev avfallning och hästen springer tillbaka till stallbacken (läs in på grannens gräsmatta).

Det finns grindar som viker sig när man kör över dem.

Kan kanske vara ett alternativ?

Att färist inte fungerar för hundar förstår jag. Och jag blir trött på grannens katter som är på min tomt och i mitt stall där jag har mina hundar. Tycker ändå inte att det är något att bråka om. Vill inte bli osams med grannen för en sådan sak.

Hej!

Staket runt din mark verkar klokt, och ett snyggt staket torde inte grannen klaga på. Grindar över vägen känns mer inskränkande för deras rörelsefrihet - lite krångligt är det ju, och väldigt instängt ser det ju ut. Så gällande grind, kan det vara en mycket bra idé att diskutera med dem. De kanske inte tycker att det är ett stort problem de få (?) gångerna dina hästar hamnar på deras tomt.

Vad gäller katterna - du ska nog vara glad över hjälpen med mus- och råttjakt istället för att vara irriterad på grannens katter!

Hej!

Staket runt din mark verkar klokt, och ett snyggt staket torde inte grannen klaga på. Grindar över vägen känns mer inskränkande för deras rörelsefrihet - lite krångligt är det ju, och väldigt instängt ser det ju ut. Så gällande grind, kan det vara en mycket bra idé att diskutera med dem. De kanske inte tycker att det är ett stort problem de få (?) gångerna dina hästar hamnar på deras tomt.

Vad gäller katterna - du ska nog vara glad över hjälpen med mus- och råttjakt istället för att vara irriterad på grannens katter!

Ja, jag ska prata med dem. Det kanske inte är så stort problem för dem att hästarna springer in hos dem. Men för mig är det det. Och så är det skaderisken på deras bilar och barn jag tänker på. Ang. katterna så verkar deras "jobb" vara att markera hästarnas täcken med urin. Vi har en egen stallkatt som tar mössen.

Det händer inte speciellt ofta att några djur är lösa för mig. Men det händer att en hund avviker då de ska hoppa in i bilen och grannens katt sitter på min tomt och drar iväg. Givetvis springer den hem till sig med min hund efter sig. Mina hundar är till 99,9% kopplade. Sedan händer det att en häst springer förbi någon som öppnar grinden eller någon ramlar av som är ute och rider. Och hästskrällena ska in på grannens tomt.

Ett enkelt sätt att lösa det fetmarkerade problemet utan att störa grannen är att göra en sluss vid in/ut gången.
Typ en liten sjukhage alltså. Då kan man ta in och ut hästen där så man får skilt den från de andra hästarna, på en stängd yta, innan man öpnnar ut i det fria.

Ett enkelt sätt att ta reda på reglerna kring staket och grind är att kontakta kommunens miljö och bygglovsnämnd. Om du bor i planlagt område finns det ju regler om var och hur du får sätta upp staket. Chansen finns ju också att om dom har servitut på eran väg att dom får ha synpunkter på en grind, men jag bara gissar här. Men kontaktar du kommunen som sagt får du ju rätt svar med en gång.

Ett enkelt sätt att lösa det fetmarkerade problemet utan att störa grannen är att göra en sluss vid in/ut gången.
Typ en liten sjukhage alltså. Då kan man ta in och ut hästen där så man får skilt den från de andra hästarna, på en stängd yta, innan man öpnnar ut i det fria.
Håller med o bassa hundarna.
De lär sig den osynliga tomtgränsen- om... man lär dem.

Hagen är även bra till mkt annat. Sjukhage, ej lera vid grinden, snabbt kunna byta täcke etc etc.

Tror inte att du får sätta upp grind som kan jämställas med vägbom om ngn annan har servitut.

Du kan ju fråga grannarna om det är ngt som de önskar.

Senast ändrad:

Finns ju också fjärrstyrda grindar som öppnas med en fjärrkontroll/kod och det är ju inte särskilt jobbigt, tar 10 sekunde för den att öppnas.

Jag vet en gård som har en färist mot en hästhage. Hästarna går aldrig över den själv men med ryttare så gör de.

Men va smart:D Ingen lera vid grinden, en sån måste jag ordna i år.

det blir visst lera vid grinden, hästarna går ju in och ut där fortfarande och trampar upp :(, känner en som har det så och den är mycket lerig + att det är lera vid själva hag grindarna också

Kan ju gå att övertala dem till ett staket om det är ett snyggt sådant. Ett fult elstaket med sneda pinnar och en vit elllina hade jag inte uppskattat runt min tomt.
Däremot håller vi på att förnya staketet mellan vår tomt och grannens stora hage, och vi håller på att bygga ett fint trästaket som kommer kläs med fårnät på utsidan mot hagen (de har får där på sommaren). Då vi helt enkelt är trötta på det gamla murkna vinda fårnät-staket som löper längs tomtgränsen.

Föreslå att du kommer sätta upp ett fint staket som kommer se snyggt och prydligt ut.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag har ett ämne som jag gärna vill höra andras synpunkter kring då jag själv inte riktigt vet hur jag ska tänka, hittade ingen annan...
2
Svar
36
· Visningar
2 942
Senast: 13579vas
·
Anläggning HEJ! Alltså, typ det mest otroliga som kan hända kommer ske. på fredag får vi tillträde till vårat nya hus! jaha tänker ni säkert, men...
Svar
4
· Visningar
4 076
Senast: shia
·
Ekonomi & Juridik Jag undrar hur ni andra skulle hantera följande problem och om ni har några tips och råd. Är ganska nyinflyttad till en gård på...
Svar
11
· Visningar
3 795
Gnägg Jag och min syster är så kluvna över hur vi ska göra med stallplats. Skulle inte haft någon tanke på att flytta, om det inte vore så att...
Svar
18
· Visningar
2 554
Senast: Linnea_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka