Sätta under sig bak och lyfta mer fram...Övningar???

H

Hot Shot

Min fyraåring har börjat bli lite framtung i hoppningen och lyfter inte tillräckligt mkt på frambenen och behöver alltså sätta under sig bättre bak för att kunna trampa av bättre i språnget.

Han hoppar av bra på "titthinder" men på vanliga hinder blir han lite nonchalant och lyfter inte mer än tillräckligt!!!

Har fått tipset från tränaren att travhoppa mkt med markbom 2.20m innan.

Någon som har fler bra tips? :)

Vill gärna få ordning på detta så fort som möjligt.... :smirk:

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Sätta under sig bak och lyfta mer fram...Övningar???

Hot Shot skrev:
Vill gärna få ordning på detta så fort som möjligt.... :smirk:

Det är en fyraåring......ta det lugnt!

Jobba vidare med dressyren och tex serier/studs så ska du se att han börjar hoppa upp sig när han är mogen för och orkar det.

Det är ju trots allt en unghäst du har så du behöver inte ha någon brådska...
Lägg upp en stutsserie, med en travbom innan och rid in i trav. Du kan variera med att ha ett galoppspång mellan hinderna eller stuts hinder...

Ett annat tips är att köpa/låna boken hopplära stömsholmsmetoden, kanon bra bok med MYCKET bra träningstips på olika övningar!

Tar det självklart lugnt med honom men anser att det är bäst att korrigera direkt för att inte få ett bestående problem att dras med även längre fram!

Har läst Strömsholmsmetoden och kan verkligen hålla med om att den är super... :bow:

Hot Shot skrev:
Tar det självklart lugnt med honom men anser att det är bäst att korrigera direkt för att inte få ett bestående problem att dras med även längre fram!

Har läst Strömsholmsmetoden och kan verkligen hålla med om att den är super... :bow:

Vart kan man köpa strömsholm boken??

Den finns pâ ridsport, alltsâ tidningen

Det är ganska stor chans att det handlar om styrka på en så ung häst. Att den när den blir starkare klarar språnget bättre, därför gäller det att inte göra det så svåra jobbiga övningar för hästen.

Håll hindren låga, träna lite serier och var noga med att markbommen på själva hindret ligger ca 2dm framför hindret. Unghästar har lite svårt med avstånd i början och det påverkar ju språngkurvan.

Hoppade på en oxer igår med min 4-åring och den hade ingen markbom utan det var ett plank framtill en bit upp. Hon rev den tre gånger innan vi lade dit markbommen och då hoppade hon med mycket luft. Så det gäller att hjälpa unghästarna så mycket man kan i början.

Hästen är ung, så det hela beror på att den helt enkelt inte orkar!

Ut och klättra med hästen, jobba den korrekt, gör mkt tempoväxlignar och se till att du får med dig bakkärran.
Galoppera över bommar m.m är med väldigt nyttigt och jobbigt för unghästar.
Löshoppning är med mkt bra, där får hästen lära sig att hitta sin egna balans och behöver bara koncentrera sig på sig själva!

Grunden att få den stakt lägger du på markarbetet, när den ska hoppa hjälper man den mkt med ex markbommar och galopp bommar mm.

Efter hand som hästen blir stak så kommer även lätteheten och styrkan i frampartiet.
Se även till när du hoppar att du blir klar i tid, så hatt hästen kan hitta sin egna balans, och det behöver de ett par galoppsprång innan hindret. Då får de mkt lättare att komma upp med frampartiet!

Passa dig för att överträna och orora dig inte, alla bitar kommer att falla på plats så småningom!

Du har fått väldigt mkt bra tips.

Att travhoppa är ju väldigt jobbigt för unghästar så hoppa lågt, ca 40cm
Se även till att räta på dig innan hindret så att inte Du blir "framtung".

Klättra och styrketräna ute i skogen.

Hoppningen kommer att falla på plats av sig själv ska du se.
Se till att det alltid är roligt för din häst och att du inte sätter honom i klistret så att han blir osäker.

Lycka till!

Liknande trådar

Hästhantering Precis som rubriken säger har jag en häst som är svår/jobbig att sko. Jag vet varför - en hovslagare har varit dum mot honom en gång -...
2
Svar
29
· Visningar
2 876
Senast: Askur2017
·
Ridning Hej! Jag har en kallblodstravare, D ponny. Hon är inriden sen 4/5 år tillbaka men har dock stått i 3 år, har ridit henne i ungefär två...
Svar
10
· Visningar
1 209
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 332
Hästvård Jaha då var det dags för nästa häst att bli dålig. Jag kanske inte ska ha häst :( Nu är jag gnällig och deppig men hoppas att jag kan...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 080

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka