Sätta tennisboll i halsen???

Lena Furberg

Trådstartare
Hur stor är risken att en stor hund (Beauceron av större modell) sätter en vanlig tennisboll i halsen under lek och kvävs?? Jag har inbillat mig att bollen är för stor för att kunna åka ner i halsen, men har nu fått på nöten för att jag låter min hund leka (ibland) med tennisbollar, då det tydligen händer med jämna mellanrum att dom orsakar kvävning!:eek: Nån här som vet???

Sv: Sätta tennisboll i halsen???

Det händer tyvärr. En kompis träningskompis hund dog så.
Men det händer att jag mot bättre vetande låter hundarna leka med bollar ändå.

Jag är livrädd för tennisbollar samt snörbollar. Min Beauceron fick en snörboll i halsen då jag belönade rutan med att kasta den mot honom. Han fångade den såklart och det lät "SMACK!". Hunden kastade sig på marken, klöste med frambenen vid munnen och fick panik. Jag fick springa dit och försöka få tag på snöret och dra ut den. Kan säga att det var TUR att det fanns ett snöre, och att det hängde ut.

Så nu belönar jag med snörbollar LÅNGT ifrån hundens huvud.

tennisbollar är den aboslut bästa belöningen jag kan ge min hund. andra sorters bollar bleknar i jämförelse. så de används när vi tränar. obevakat får han inte ha några leksaker utom en stor snörknut.

Nu kommer jag att få tillrättavsining på detta jag skriver för jag kan inte riktigt beskriva det, men det är ändå ingen som nämnt det...

Men hundar kan göra något med svalget som gör att de kan svälja väldigt stora saker. De kan ju liksom trycka bak saker och svälja som inte vi kan göra. Någon som sett en Labrador svälja ett helt kadaver eller något annan stor skithög vet hur det ser ut. De liksom gungar med huvudet och ner far det. Så en tennisboll kommer också väldigt långt ned...

Hundar är inga boaormar. De kan ofta svälja stora saker men inte så sort som en tennisboll. Kvävning beror dock på att ngt hamnat i luftstrupen eller täpper till denna.
PL

Vår gamla schäfertant älskade tennisbollar i alla former, fick hon ville hon väldigt gärna även "dra av pälsen" på dem också.

Maken kom hem rejält blek och skärrad efter en tur med vovven en kväll och berättade hur bollen (en "ostrippad") hade fastnat långt ner i svalget och hur hon hade riktigt försökt få luft och hur det hade runnit en hel del ur nosen på henne, maken hade fått gräva rejält djupt ner och samtidt hålla emot på utsidan för att inte putta den längre ner.
Han var livrädd, trodde verkligen att Cita skulle dö där och då!

Men den kom loss...tack och lov! Efter det är vi väldigt restriktiva med tennisbollar och nya vovven (Cita finns inte hos oss mer tyvärr) är inte så frenetiskt intresserad av tennisbollar...

Min yngre hunds uppfödare avråder bestämt ifrån vad hon kallar slembollar- bollar som blir glidiga när hunden dreglat på dem och inte har snöre att hålla i. En av hennes bekanta hade en hund som satt en sådan boll i halsen och höll på att kvävas. Matte lyckades rädda hunden men blev av med fingrar (? osäker på vad det var där, var ett tag sen...)

Jag är noga med att aldrig slänga rätt åt hunden och aldrig aldrig uppifrån.

Pappan till min schäferhane svalde en tennisboll som orsakade så stora skador invärtes att de var tvungna att ta bort honom. En bekants Risen svalde en boll och den kom ut andra vägen. Hon klarade sig som tur var. Så jo stora hundraser kan allt svälja tennisbollar, tyvärr.

Så därför är det bara leksaker med snöre som gäller, och dom får aldrig leka med leksaker utan uppsikt.

Det här blir ju bara värre och värre!!! Nu har alla våra tennisbollar hamnat i återvinningspåsen!!

Naturligtvis kan allt hända...

Men jag har genom åren haft doberman, schäfer, riesen, rottis, terrier, tax... och några till ...
Alla har jag haft tennisbollar till... Dels som lekredskap och dels som belöning vid träning....

Aldrig.. har någon av alla dessa hundar varit nära att sätta tennisbollen i halsen.

Släng inte alla. Jag upptäckte att jag saknade tennisbollarna när jag skulle torktumla en dunkudde...

Ha ha! Jag har torkskåp! ;) Fast önskar mig en torktumlare istället...
Nu har jag hört att det finns STORA tennisbollar att köpa, dvs bollar med samma studs, samma ludd och omöjliga att punktera till skillnad från t.ex. fotbollar som bara säger POPP! Pyyysssssss... efter två sekunder. Ska försöka hitta såna! :laugh:

Jag hade en sån stor till min
förra hund, och det tog nog inte mer än en halvtimme så va den punkterad :crazy:
Så helt omöjliga att punktera e dom inte

Liknande trådar

V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
11 249
Senast: valpköpare
·
Övr. Hund Jag har en omplaceringshund (staffe/blandras) som tros vara 12-14 år gammal. Han är adopterad från Irland och jag vet inget om hans...
2
Svar
30
· Visningar
7 527
Senast: Ajda
·
Hundhälsa För en och en halv månad sen började min 14 åriga jack russell kissa inne. Jag tror inte han vet att det händer, det rinner liksom bara...
2
Svar
34
· Visningar
8 227
Senast: Dopy
·
Övr. Hund Hej! Den här frågan har säkert varit uppe på tapeten många gånger men eftersom jag inte hittade en tråd som riktigt relaterar till min...
Svar
11
· Visningar
4 556
Senast: Dopy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka