Sv: sätta in spiral?
Jag håller med en annan här att jag får obehagskänslor bara av att läsa om ämnet!
Jag satte in en kopparspiral i påskas, det var det värsta jag varit med om! Först gjorde det asont att sätta in den, mätningen o allt gjorde ont, jag fick omedelbart så kraftig värk att jag inte kunde köra hem direkt ens en gång! Sen höll värken i sig i tre dagar! Det var riktigt illa, så jag knappt kunde köra bil eller mocka åt hästen. Inga värktabletter hjälpte, inte ens elbehandling (TNS) hjälpte. Barnmorskan trodde hon skulle bli tvungen att ta ut den igen, att det inte skulle fungera, men jag härdade ut (ville inte ha in nån jäkla tång igen direkt!!) och värken gav med sig så småningom.
Och jag blödde jättekraftigt i över två veckor efter insättandet av spiralen, så gick omkring o var yrslig av det också... Efter det så har jag haft mycket kraftigare o länge mens än innan (minipiller innan) och mycket mer mensvärk (både vid ägglossning och mens). Men andra biverkningar jag haft tidigare slipper jag, så jag är nöjd nu iaf. Dock vet jag inte om jag kommer sätta in en ny spiral om fem år, eller om jag ska sterilisera mig innan. Det gjorde ju så helvetiskt ont!
Jag har inte fött barn, och enligt barnmorskan är det bara hos 10-20 % av dom som inte fött barn innan som kroppen accepterar spiralen, så jag är som sagt glad ändå att jag inte behövde ta ut den igen. Då hade ju all smärta varit till ingen nytta!