sätta in spiral?

Sv: sätta in spiral?

Jag tyckte inte att det gjorde ont att sätta in den.
Fick rådet att ta två ipren ett par timmar innan dom skulle sätta in den, det gjorde säkert sitt.
Det var obehagligt när dom öppnade livmodertappen, men ont gjorde det inte.

Hade lite molvärk efteråt, men inte farligt.
Mensen har blivit rikligare än innan, men inte så det är jättejobbigt.

Det är en kopparspiral.

Jag satte in hormonspiral (Mirena) 3 månader efter att sonen föddes.

Det var lite obehagligt att sätta in och just när de höll undan tappen med nån "klämma" så kändes det som stark mensvärk. Men det gjorde inte alls så ont som jag trodde.

Däremot efteråt... :crazy:Jag hade mensvärken från helvetet :devil: i 5-6 timmar, tog några Panodil och gömde mig under värmedynan i soffan... Det var inte kul. Men det släppte ganska fort.

Jag har haft den i över ett halvår nu och nångång ibland har jag känt av den, fick förklarat att den kunde halka snett och stöta mot livmoderväggen. Men i övrigt är jag jättenöjd, mensen minskar ju betydligt och jag har inte märkt av några biverkningar som när jag åt p-piller, som viktökning, dåligt humör eller så.

Jag har hormonspiral.
Kände knappt nåt när den sattes in. Mest som en ilning bara som varade nån minut.
Efteråt inget heller och mensen som var riklig med värk innan har nu blivit mindre och värken helt borta. Dock har jag gått upp ca 10 kg på 6 månader.

Jag tog 2 smärtstillande innan. När de tog med tången i tappen var den fortfarande väldigt mjuk efter förlossningen så den "bet hål" och det högg till. Men hon tog på ett annat ställe och då kändes de inte.
Sen försökte min barnmorska och sen barnmorskan som aldrig misslyckats med att sätta spiral under sina 20 år i 30 minuter, men när de stoppade in mätstickan så krampade min livmoder så hårt att de bara kom in knappt 1 cm! Då kändes de bara som världens mensvärk och de blev såklart jobbigt för de aldrig gick.

Vi fick ge upp, blödde lite strax efteråt men sne kände jag ingenting.

Jag har kopparspiral. På mig gjorde det SKITONT att sätta in den, men jag har inte fått barn, så det kanske påverkar. Livmodertappen började krampa och det kändes som att hela min livmoder skulle dras ut, och då hade jag ändå tagit ipren + alvedon innan. Men barnmorskan var lite brutal och fick den på plats! Smärtan varade bara en halv minut plus lätt molvärk några timmar efteråt, och efter insättandet har jag aldrig känt av den eller haft några problem, så det kan väl vara värt en halv minuts plågor vart femte år om den fungerar bra!

min tog en sekund att sätta in och gjorde inte ont alls! Efteråt hade jag mensvärk som släppte på alvedon. Jag är väldigt nöjd än så länge!

hormonspiral har jag!

Jag har kopparspiral. Jag tyckte att den gjorde ont att sätta in, det är så det kryper i mig när jag läser de andras inlägg här och tänker på hur det kändes. Jag trodde ju att BM var klar efter första smärtvågen, men det var ju bara mätningen. Sedan skulle den sättas in också och även det gjorde jätteont. Dock gick det ju ganska fort, och efteråt hade jag bara som en molande stark mensvärk. Det blev några ipren den dagen, jag som aldrig hade mensvärk annars.

Fick en hormonspiral insatt rätt nyligen. FY FAN vad ont det gjorde efteråt. Inte själva insättningen utan mest dagarna efter. Men efter ett par veckor lugnade det sig. Har tidigare haft kopparspiral i tre omgångar, har inte gjort särskilt ont varken vid insättandet eller tiden efter.

Jag håller med en annan här att jag får obehagskänslor bara av att läsa om ämnet!

Jag satte in en kopparspiral i påskas, det var det värsta jag varit med om! Först gjorde det asont att sätta in den, mätningen o allt gjorde ont, jag fick omedelbart så kraftig värk att jag inte kunde köra hem direkt ens en gång! Sen höll värken i sig i tre dagar! Det var riktigt illa, så jag knappt kunde köra bil eller mocka åt hästen. Inga värktabletter hjälpte, inte ens elbehandling (TNS) hjälpte. Barnmorskan trodde hon skulle bli tvungen att ta ut den igen, att det inte skulle fungera, men jag härdade ut (ville inte ha in nån jäkla tång igen direkt!!) och värken gav med sig så småningom.

Och jag blödde jättekraftigt i över två veckor efter insättandet av spiralen, så gick omkring o var yrslig av det också... Efter det så har jag haft mycket kraftigare o länge mens än innan (minipiller innan) och mycket mer mensvärk (både vid ägglossning och mens). Men andra biverkningar jag haft tidigare slipper jag, så jag är nöjd nu iaf. Dock vet jag inte om jag kommer sätta in en ny spiral om fem år, eller om jag ska sterilisera mig innan. Det gjorde ju så helvetiskt ont!

Jag har inte fött barn, och enligt barnmorskan är det bara hos 10-20 % av dom som inte fött barn innan som kroppen accepterar spiralen, så jag är som sagt glad ändå att jag inte behövde ta ut den igen. Då hade ju all smärta varit till ingen nytta!

Jag delar din upplevelse, men jag hade fött barn innan. Det kändes dock inte alls att ta ut den. Jag lovar. Ingenting kändes det.

Det skulle mycket till för att jag skulle utsätta mig för ingreppet igen. Möjligen om jag fick smärtstillande och lugnande innan.

Tack, lugnande att höra att jag iaf inte har samma att vänta mig när den ska ut :)

Men som du säger, det ska mycket till för att man ska utsätta sig för samma sak igen... :(

Jag har satt in kopparspiral vid två tillfällen. Båda gångerna utan bedövning eftersom jag är spruträdd. Det har känts och gjort cäldigt ont just då, men man fick intala sig att det onda skulle resultera i mycket skönt... Jag hade rikligare mens ett par gånger efter och blödde nästan inget alls efter. Hade en liten kopparspiral.

Fick ta ut dem på grund av att jag fick koagler i äggledarna. Det gjorde skit ont när jag hade mens och sedan när det varit så ett par gånger så fick jag livmoderinflammation, men de visste inte säkert om det hängde ihop. Detta hände två gånger. Den första spiralen hade jag i nästan fyra år innan det började krångla och den andra drog jag ut i våras för att vi skulle börja försöka skaffa barn och för att jag började få ont igen av koaglerna. Jag skulle nog inte tveka på att sätta in en ny när det är dags.... smidigt och bra, den sitter där den sitter och man slipper tänka på allt som p-piller o dyl. har med sig.....

Jag har kopparspiral. Gjorde ont att peta in den, men om jag fått rådet att ta smärtstillande innan hade det säkert gått bättre... Har knappt några menssmärtor alls längre, lite rikligare mens första dagarna bara. Dock mycket mer dryga flytningar än innan spiralen :-/

kändes som att det nöp till och så var den på plats. Kopparspiral som sattes in. Den första tog jag ut för att jag ville bli gravid
och det kändes inte alls. Den andra sitter inne sedan ett par månader och jag har ännu inte fått tillbaka mensen!

Båda gångerna utan bedövning eftersom jag är spruträdd.
Men du menar att du ändå blev erbjuden bedövning? Det var ju ovanligt generöst!

Angående att sätta in en ny eller inte; även om det gjorde helvetiskt ont att sätta in den så var det väl värt den korta tiden av smärta för att slippa allt krångel och alla biverkningar med andra p-metoder som jag har testat.
Men jag har ju tre eller åtta år kvar att fundera på den saken, beroende på om den kan sitta inne i fem eller tio år (jag har alltid hört tio, men jag tror at alla här har skrivit fem).

*kl*

Jag satte in en kopparspiral ca 6 månader efter att min dotter föddes.

Jag tog 1 Ipren innan och kände absolut ingenting. Inte efteråt heller, inte minsta blödandet.

Men nu är det snart dax att byta,och jag får lite ångest av era inlägg:crazy:
Kanske va min barnmorska väldigt bra,tyvärr är hon pensionerad nu....kanske skulle se om hon vill ställa upp och gräva lite i mig som ett litet minne innan pensioneringen:angel:

Har aldrig hört att man kan bli erbjuden bedövningsspruta innan?? Sprutan måste ju kännas lika som att sätta in den?

jag satte in hormonspiral för en vecka sen. tyckte inte alls att det gjorde ont. lite obehagligt bara. men har blött ganska mkt sen dess, är det normalt att man blöder mkt efter att man satt in spiralen?:confused:

KL

Och jag som har funderingar på att sätta in en. Men det verkar som att de som fött barn tyckte det gick lättare? Jag födde ju en son för 4½månad sedan.

Liknande trådar

Relationer Ni som har det, har det fungerat bra? Gjorde det ont att sätta in? Hur har mensen blivit? Jag har hela livet ätit p-piller, men är just...
2
Svar
29
· Visningar
1 279
Senast: Roheryn
·
Gravid - 1år Fick efter min tredje graviditet åderbråck på ena benet, inte särskilt mycket. Men det har blivit mer och mer hela tiden sedan dess, nu...
Svar
10
· Visningar
865
Senast: Humla
·
Gravid - 1år Sonen blev 5 veckor i lördags, och har sen ett par dagar tillbaka börjat med något när han sover eller håller på att somna. Armarna åker...
Svar
1
· Visningar
657
Senast: Bufera
·
Gravid - 1år Hur har ni mått efter skrapning? Skrapning kan ju utföras av olika anledningar. När jag försöker läsa om andras erfarenheter efteråt...
Svar
2
· Visningar
645
Senast: julgrisen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka