sätta igång med tvååring

bella99

Trådstartare
Har en tvååring som jag tänkte sätta igång med till hösten. Undrar vad ni gör med tvååringar? Jag är sugen på att löshoppa med henne men vet inte om borde börja med annan träning först. Är tacksam för tips på bra övningar och om någon vet om det finns löshoppningkurser i närheten av Svedala eller hur man gör. Har inget ridhus el paddock själv.
 
Sv: sätta igång med tvååring

Jag har en tvååring, med honom så tömkör alt går promenad vid hand med honom 2-3 gånger i veckan. Om några veckor drar det igång med en tömkörnings kurs som kommer vara några tillfällen under hösten som min ridklubb jag är medlem i anordnar som jag kommer delta med honom.
 
Sv: sätta igång med tvååring

Har en tvååring som jag tänkte sätta igång med till hösten. Undrar vad ni gör med tvååringar? Jag är sugen på att löshoppa med henne men vet inte om borde börja med annan träning först. Är tacksam för tips på bra övningar och om någon vet om det finns löshoppningkurser i närheten av Svedala eller hur man gör. Har inget ridhus el paddock själv.

Jag är snäll och tar inte bort detta, eftersom du ber om träningstips om vad man gör med en tvååring men efterlysning av tränare är INTE tillåten i diskussionsforumet enligt de regler jag och du godkände när vi blev medlemmar på bukefalos.

Med vänliga hälsningar

Moderator
 
Sv: sätta igång med tvååring

När min var 2 år var jag utanför stallplanen med henne ungefär 2 dagar i veckan. I övrigt var det spola ben, ha tålamod att bli ryktad, lyfta hovar och bli ledd som gällde. Nöta vardagsdisciplin. Utanför stallet gick vi antingen promenader eller tömkörde. Tömkörde framförallt i skogen på rakt spår för att hon skulle få lyfta på fötterna. De vänjer sig att vara ensamma, bygger en kropp för framtiden och får miljöträning i naturen. Superbra! Har varit trygg att rida ute från dag 1. Löshoppning pysslade vi med på träningar på anläggningar omkring, där fick vi ju prova på att åka också.
 
Sv: sätta igång med tvååring

Tvååringarna här går på lösdrift i flockar, hanteras endast vid verkning, hagbyte, vaccination och avmaskning. :)
 
Sv: sätta igång med tvååring

Mingick på bete hela augusti ut. Sedan lärde han sig bli visad och visades i september. Skrittades för hand och som handhäst. Satts in innan jul. Gick på löshoppning på bortaplan (lastades) under hösten och var med i en talangjakt innan julen. Började på inkörningskurs som höll på höst-vår.

Till treårs i maj var han inkörd, inriden, travade som handhäst, galopperade bredvid när jag cyklade, löshoppad nog för att få 9-9 och i övrigt dubbeldiplom.

Det viktiga är att göra rätt och vara pedagogisk. Då går allt enkelt och hästen hinner smälta allt i lugn o ro. Min häst han dessutom med en månads helkonvalescens på box.

I övrigt så tycker jag det är superviktigt att skritta hästen avsuttet MASSOR.
 
Sv: sätta igång med tvååring

Min ena är löshoppad ett par gånger och lastar sig själv.

Den andra är inkörd.

Men ingen av de gör särskilt mycket. Har varit på utställning med båda.
 
Sv: sätta igång med tvååring

Vad jag gör, beror på ras och individ.
Någon har körts in och därefter körts, någon har tömkörts, någon hängt med som handhäst.

Att löshoppa en tvååring på hösten låter väl väldigt rimligt.
Jag har en tvååring som jag överväger att köra in nu under hösten. Hästen i fråga vill gärna vara med, och då kan det vara ett sätt att stimulera henne utan att viktbelasta.
 
Sv: sätta igång med tvååring

Det beror ju lite var fokus ligger men jag rider ut mycket ensam och det är viktigt att det funkar utan problem även på en treåring så på tvåringar fokuserar jag på tömkörning ute i terrängen.
Dom lär sig vara ute ensamma, gå fram, gå först, möta kor och trafik osv

Löshoppa är också en bra grej att börja med

Överlag är det mer mental träning det handlar om än fysisk
 
Sv: sätta igång med tvååring

Löshoppningen i sig kräver ju egentligen inget annat än att hästen respekterar de avspärrningar som begränsar banan (=kan gå i hage... ;)) och att den är någorlunda van vid några enkla röstkommandon, så det kan du absolut börja med om du har hjälp av en erfaren person. :)

I övrigt kan det väl börja vara dags att klä på hästen diverse utrustning och spänna gjordar, och framåt hösten börja tömköra lite.
Promenader vid hand eller som handhäst om du har en annan ridhäst kan man också göra nästan hur tidigt som helst.

Det viktiga är att man inte nöter eller tjatar på en så ung häst.
Kravlösa promenader kan man ju göra lite oftare, men inlärning av nya moment och fysiskt påfrestande aktiviteter bör begränsas till kanske 1-2 gånger i veckan.

Se till att ha erfaren hjälp om du är osäker, det går både fortare och säkrare än att trixa själv med en unghäst.
 
Sv: sätta igång med tvååring

Min 2 åring "tränar" jag från marken 4-5 dagar i veckan. Är då bara runt 5-10 min att hon ska lyssna och flytta sig för tryck och kroppsspråk till att bara släppa henne på banan och sitta hos henne för att hon ska vänja sig komma ifrån flocken :) vi tränar efter parellis lära och sagt att när vi klara level 1 online ska vi ge oss på inridningen. Hon var inkörd när jag köpte henne för 2 veckor men har ingen vagn så kör henne inte. Annat som vi tränat på är att hon ska stå lös på stallplanen när hon borstas och så :D Har henne på lösdrift med.
 
Sv: sätta igång med tvååring

Jag var mest ute efter träningstips och är tacksam för de svar jag fått. Tänker att träna på att göra saker ensam utan kompis är nog bra att börja med
 
Sv: sätta igång med tvååring

Ang tips. Att lära hästen stanna på ett visst kommando (betyder alltså alltid alltid direkt stopp i alla lägen) samt att stå still tills man slappnar av är vad jag helt klart tycker vi haft mest nytta av jag o min häst. Då kan du i alla lägen avbryta och få kontakt med hästen igen, oavsett vad som händer. Att lära sig att stå still ska innebära avkoppling tror jag är grymt nyttigt för ett flyktdjur.
 

Liknande trådar

Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 385
Senast: Roxy
·
Ridning Hej! jag har ett problem med mitt ungsto. Hon har fått för sig att ta tag i bettet, dra ner huvudet och sticka, främst i galoppen...
Svar
13
· Visningar
2 313
Senast: mily
·
Hundhälsa Obs långt inlägg. I slutet av maj sprang jag och min dvärgschnauzer Hasta ihop på en agilitytävling, vi flög iväg bägge två så jag vet...
Svar
4
· Visningar
852
Senast: igbest
·
Hundträning Hej. Jag har en mittelspitz hane på 2år. Har ett problem att han är så misstänksam emot mig och nu har han börjat totalvägra att klippa...
Svar
15
· Visningar
1 062
Senast: Josefineeee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp